https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/issue/feed "Вересень" 2024-06-19T09:27:18+00:00 Стойкова Вікторія Володимирівна, заступник директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н. viktoriya.stoykova@moippo.mk.ua Open Journal Systems <p><strong>Засновник і видавець:</strong> <a href="https://moippo.mk.ua/">Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти</a>.</p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 1996.</p> <p>Журнал є правонаступником журналу "Вересень".</p> <p><strong>Вид видання:</strong> науково-методичний, інформаційно-освітній журнал.</p> <p><strong>ISSN онлайнової версії: 2788-4651</strong></p> <p><strong>ISSN друкованої версії: 2788-4643</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогічні науки.</p> <p><strong>Статус видання:</strong> загальнодержавне.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> вихід журналу чотири рази на рік.</p> <p><strong>Проблематика журналу:</strong> теорія, методика й практика загальної педагогіки, історії педагогіки, філософії освіти, теорії навчання, виховання та професійної освіти, корекційної та соціальної педагогіки, психології, інклюзивного навчання, управління освітою, освітньої політики, освітньої інноватики, інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та науці тощо.</p> <p>У журналі публікуються результати сучасних теоретичних та експериментальних досліджень у галузі педагогіки, здійснених авторами із зазначених проблем; розкриваються педагогічні, психологічні, історичні та соціальні аспекти, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми і допомагають вирішувати її на сучасному етапі розвитку суспільства й освіти; рецензії та наукові праці.</p> <p> </p> https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/363 ОСВІТНЬО-БЕЗПЕКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ – ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ 2024-04-08T14:11:31+00:00 Василь Шуляр vasyl.shuliar@moippo.mk.ua Людмила Трубнікова liudmyla.trubnikova@moippo.mk.ua Людмила Джумська liudmyla.dzhumska@moippo.mk.ua <p><em>У публікації вперше запропоновано концепцію та алгоритм створення освітньо-безпекового середовища закладу післядипломної освіти з урахуванням його ландшафтних особливостей. Вона базується на ноосферно-екологічній та ноологічній моделях з урахуванням філософії тріадності та увідповіднена до нормативних документів. Визначено низку осередків, на базі яких здійснюють безпекову просвітницьку роботу з урахуванням спроможності надавати освітні послуги слухачам курсів – педагогам Миколаївщини. Структура освітнього середовища змодельована як «Офіс підтримки освіти дорослих і дітей» в Інституті та складається з трьох частин: 1) «онлайн-офіс» – локація віртуальних зустрічей та інших онлайн-заходів; 2) «офлайн-офіс» – локація коворкінгу, співпраці наживо за робочими локаціями-майстернями, де проходять заходи у змішаному й очному форматах; 3) «проєкт-офіс» – локація для організації роботи працівників освітнього офісу.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/372 РЕАЛІЗАЦІЯ ГЕНДЕРНОЇ ПОЛІТИКИ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ 2024-05-24T08:01:29+00:00 Світлана Гіль svitlana.hil@moippo.mk.ua Лілія Козирєва liliia.kozyrieva@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті досліджено нормативно-правове та інституційне забезпечення гендерної політики керівника закладу загальної середньої освіти, розглянуті основні напрями діяльності керівника щодо досягнення гендерного паритету у сфері управління закладом освіти. </em><em>У</em><em>казано, що </em><em>в рамках освітніх програм права людини та права дитини мають бути основним підґрунтям для формування гендерного підходу. У розвідці йдеться про гендерні стереотипи, які перешкоджають ефективному розвиткові суспільства і не відповідають сучасному світогляду. </em><em>Уточнено теоретичні підходи до визначення поняття гендерної компетентності керівника. Зазначені склад</em><em>ники</em><em> гендерної компетентності управлінця, її зміст та компоненти. Розглянуто проблеми формування гендерної компетентності керівників закладів освіти на трьох рівнях. Визначено психологічні умови становлення гендерної компетентності керівників закладів освіти. Окреслено основні завдання керівника закладу освіти щодо реалізації гендерної політики, формування гендерної культури</em><em>.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/361 МОДЕЛЬ ДУХОВНОЇ ЦІЛІСНОСТІ «ЩАСЛИВОЇ ЛЮДИНИ» В СИСТЕМІ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ 2024-04-07T10:36:45+00:00 Василь Шуляр vasyl.shuliar@moippo.mk.ua <p><em>У</em> <em>науковій статті досліджено концепт моделі «щасливої людини». Обґрунтовано актуальність проблеми з огляду на важливість спадщини Григорія Сковороди і сучасних філософів у системі ціннісних орієнтирів. З цією метою вивчено низку праць учених. Проаналізовано складники «щасливої людини». Трансформовано напрацьоване до системи літературної освіти в цілому. Пояснено необхідність упровадження нових базових засад концепту «щаслива людина». Використано тексти художніх творів за модельними програмами для 5–6 класів. Запропоновано словесникам методичні рекомендації щодо вивчення творів. Уперше розроблено моделі до концепту «щаслива людина» через візуалізацію. Проаналізовано нормативні документи взагалі та навчальна модельна програма «Українська література», «Зарубіжні література» Нової української школи. Вивчено досвід учителів-практиків щодо вивчення творів із позиції ціннісно-етичних норм. Вибудувано низку перспектив для подальшого дослідження означеної проблеми.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/368 МЕТОДИЧНІ ТА ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ СТВОРЕННЯ ЕФЕКТИВНИХ ВІДЕОУРОКІВ 2024-04-12T13:26:16+00:00 Ганна Шевченко ganna.shevchenko@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті розглянуто методичні та технологічні аспекти створення ефективних відеоуроків у контексті сучасної освітньої практики. Закцентовано на важливості правильного алгоритму дій для створення відеоматеріалів під час організації навчання в дистанційному та змішаному форматах, під час застосування технології «перевернутого навчання». Проаналізовано типи, етапи створення відеоуроків, програмне забезпечення для скринкастигу і монтажу, роботи з аудіо, види платформ для розміщення готових відео, наведено приклади популярних безоплатних інструментів для роботи з відео. Автор уперше надає рекомендації щодо оптимального вибору інструментів та підходів для досягнення педагогічних цілей та підвищення ефективності у викладанні. Стаття може бути корисною для педагогів і спеціалістів у галузі освіти, які цікавляться використанням сучасних технологій у навчальному процесі.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/373 ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ПРОЄКТІВ РОБОТОТЕХНІКИ НА БАЗІ КОНТРОЛЕРА ARDUINO НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ 2024-05-24T10:05:59+00:00 Віталій Кошовий vitalii.koshovyi@moippo.mk.ua <p><em>Методична стаття присвячена дослідженню з упровадження на уроках інформатики STEM-проєктів робототехніки на основі «</em><em>Arduino</em><em>» в заклади освіти України. Розглянуто особливості організації процесу впровадження робототехніки як одного з напрямів STEM-освіти учнів. Досліджено умови використання робототехнічних проєктів на уроках інформатики. Визначено методи, що стимулюють творчу активність, мотивацію та інтерес до навчання в учнів під час створення STEM-проєктів робототехніки на уроках інформатики. Проаналізовано контролери як платформи для створення роботів на уроках інформатики та запропоновано вибір контролера «</em><em>Arduino</em><em>» як основу для створення робототехнічних систем. Автор уперше надає рекомендації щодо вибору підходів та використання інструментів для підвищення ефективності упровадження </em><em>STEM</em><em>-проєктів робототехніки під час викладання інформатики на базі контролера «</em><em>Arduino</em><em>». </em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/369 ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ В НУШ: РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО РІВНЯ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ 2024-04-16T07:45:57+00:00 Тетяна Сливінська tetiana.slyvinska@moippo.mk.ua Любов Погорєлова liubov.pohorelova@moippo.mk.ua <p><em>У методичній статті висвітлено основні аспекти реалізації експерименту всеукраїнського рівня за темою «Професійна орієнтація в Новій українській школі» на Миколаївщині.</em> <em>Досліджено низку наукових праць із цієї проблеми. Подано дані «Базового моніторингового дослідження щодо професійної орієнтації учнів у закладах ЗСО»</em>. Уперше <em>п</em><em>редставлено особливості інформаційно-методичного та координаційного супроводу експерименту, що здійснювали педагогічні працівники навчально-методичних лабораторій практичної психології та соціальної роботи й акмеології Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Описано досвід реалізації експерименту в закладах освіти Миколаївської області. Репрезентовано методичний комплект посібників із профорієнтації (початкова школа, адаптаційний цикл базової середньої освіти).</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/362 ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ СПЕКТРА АУТИЗМУ 2024-04-08T13:58:22+00:00 Оксана Бавольська oksana.bavolska@moippo.mk.ua <p><em>У методичній статті розглянуто </em><em>специфіку</em> <em>формування комунікативних навичок дітей </em><em>дошкільного віку з </em><em>розладами спектра аутизму</em> (<em>РАС) </em>в умовах інклюзивно-ресурсних центрів<em>; наголошено на розвитку комунікативних </em><em>навичок як обов’язковій умові успішної соціалізації та інтеграції дитини в оточенні однолітків;</em><em> визначено фактори, </em><em>які</em><em> сприяють розвитку комунікативних </em><em>н</em><em>авичок, </em><em>уперше </em><em>окреслено умови здійснення корекційного впливу</em><em> в інклюзивно-ресурсних центрах</em><em>. Установлено взаємозв’язок між формуванням психічних якостей, здібностей та розвитком комунікативних навичок дітей із </em><em>розладами спектра аутизму. </em><em>Для </em><em>продуктивного</em><em> втілення узгоджених корекційних заходів педагогам і батькам </em><em>представлено</em><em> ефективні </em><em>педагогічні інструменти</em><em> для формування комунікативних навичок</em><em> у дітей дошкільного віку з РАС. </em><em>Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування особливостей формування </em><em>та розвитку комунікативних навичок дітей із розладами аутистичного спектра; запропоновано дієві педагогічні інструменти формування комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з РАС в умовах інклюзивно-ресурсних центрів.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/364 УРАХУВАННЯ ГЕНДЕРНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІД ЧАС ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ТРУДНОЩІВ СЕРЕД ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ШКІЛЬНОГО ВІКУ 2024-04-08T14:26:07+00:00 Дмитро Прасол prasoldv2561@gmail.com Аліна Кучеренко alina.kucherenko@moippo.mk.ua <p><em>У методичній статті представлено результати дослідження прояву категорій освітніх труднощів (фізичних, функціональних, інтелектуальних, навчальних, соціоадаптаційних) на основі гендерних відмінностей. Уперше визначено кореляційні взаємозв’язки між поширеними категоріями освітніх труднощів серед здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти – на базі комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр № 3» Миколаївської міської ради. Відповідно до представлених результатів дослідження окреслені напрями змін в освітньому процесі </em><em>(пристосування середовища, зміна психолого-педагогічних стратегій, вибір навчальних матеріалів і завдань, адаптація процесу або зміна критеріїв оцінювання)</em><em> з урахуванням домінування провідних категорій освітніх труднощів серед здобувачів освіти шкільного віку.</em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/365 ЛЮДСЬКІ ВЗАЄМИНИ, МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В КАЗКАХ-ПРИТЧАХ АНТУАНА ДЕ СЕНТ-ЕКЗЮПЕРІ «МАЛЕНЬКИЙ ПРИНЦ» І ЕММИ АНДІЄВСЬКОЇ «ГОВОРЮЩА РИБА» 2024-04-09T16:58:23+00:00 Віта Данилюк vitadanilyuk1967@gmail.com Ганна Пономаренко anna.ponomarenko@moippo.mk.ua <p><em>Запропоновано розробку заняття на тему: «Людські взаємини, моральні цінності у казках-притчах Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» і Емми Андієвської «Говорюща риба». Для роботи за модельною навчальною програмою «Зарубіжна література» (автори: О. М. Ніколенко, О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко та ін.) на початку вивчення розділу «Особиста відповідальність» у 7 класі рекомендуємо провести заняття з додаткового читання за творчістю Емми Андієвської. Наступним кроком є вивчення творчості Антуана де Сент-Екзюпері. Після вивчення творчості обох митців доречно здійснити порівняльний аналіз казок-притч «Маленький принц» і «Говорюща риба». Під час розроблення заняття використана авторська технологія конструювання моделі компетентнісно-діяльнісного заняття доктора педагогічних наук, доцента, заслуженого вчителя України Василя Шуляра. </em></p> 2024-06-19T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 "Вересень"