https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/issue/feed"Вересень"2024-12-26T18:40:17+00:00Стойкова Вікторія Володимирівна, заступник директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н.viktoriya.stoykova@moippo.mk.ua Open Journal Systems<p><strong>Засновник і видавець:</strong> <a href="https://moippo.mk.ua/">Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти</a>.</p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 1996.</p> <p>Журнал є правонаступником журналу "Вересень".</p> <p><strong>Вид видання:</strong> науково-методичний, інформаційно-освітній журнал.</p> <p><strong>ISSN онлайнової версії: 2788-4651</strong></p> <p><strong>ISSN друкованої версії: 2788-4643</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогічні науки.</p> <p><strong>Статус видання:</strong> загальнодержавне.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> вихід журналу чотири рази на рік.</p> <p><strong>Проблематика журналу:</strong> теорія, методика й практика загальної педагогіки, історії педагогіки, філософії освіти, теорії навчання, виховання та професійної освіти, корекційної та соціальної педагогіки, психології, інклюзивного навчання, управління освітою, освітньої політики, освітньої інноватики, інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та науці тощо.</p> <p>У журналі публікуються результати сучасних теоретичних та експериментальних досліджень у галузі педагогіки, здійснених авторами із зазначених проблем; розкриваються педагогічні, психологічні, історичні та соціальні аспекти, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми і допомагають вирішувати її на сучасному етапі розвитку суспільства й освіти; рецензії та наукові праці.</p> <p> </p>https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/386ДЕЯКІ «ГЕНДЕРНІ ПИТАННЯ» П’ЄСИ ГЕНРІКА ІБСЕНА «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ» 2024-07-12T16:45:21+00:00Володимир Гладишевvolodymyr.hladyshev@moippo.mk.ua<p><em>У розвідці-продовженні попередніх авторських наукових досліджень драми видатного норвезького письменника Генріка Ібсена «Ляльковий дім» зосереджено увагу на деяких гендерних питаннях усесвітньо відомого твору, який закріпив славу Ібсена як творця «нової драми», соціально-психологічної драматургії в цілому. Розгляд жіночої долі за часів, коли суспільство відверто нехтувало правом жінки бути самостійною людиною, надає можливість простежити в історичному аспекті деякі моменти протистояння консервативної суспільної моралі та передових суспільних тенденцій, що передбачають прагнення будь-якої особистості боротися за власну гідність. Усупереч поширеним суспільним уявленням про жінку як безправну (на соціальному й моральному рівнях) істоту Ібсен демонструє нам духовне переродження головної героїні, її прагнення обстоювати своє право на повагу до себе та особисте щастя. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/406ВИКЛАДАННЯ АЛГЕБРИ ЧЕРЕЗ STEАM: ШЛЯХ ДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ХХІ СТОЛІТТЯ2024-11-05T06:28:05+00:00Наталя Махровськаnatalya.makhrovska@moippo.mk.uaГанна Погромськаhanna.pohromska@moippo.mk.uaЕліна Рогожинськаelina.rohozhynska@moippo.mk.ua<p><em>Стаття присвячена </em><em>впровадженню</em><em> STEАM-методів у викладання алгебри, що сприяє розвитку таких навичок XXI століття, як</em><em>:</em><em> критичне мислення, креативність, співпраця та розв’</em><em>яза</em><em>ння проблем. Проаналізовано міжнародний досвід інтеграції STEАM в освіту</em><em>. А</em><em>кцент</em><em>овано</em><em> на міждисциплінарних зв’язках та формуванні комплексних компетентностей у здобувачів освіти. Підкреслено важливість використання математичних моделей, проєктної діяльності та симуляцій, що дають</em><em> змогу </em><em>учням </em><em>якісно</em><em> засвоїти абстрактні концепції та зрозуміти їхнє застосування </em><em>в</em><em> реальному світі. </em><em>У</em><em>перше узагальнено шляхи </em><em>внесення</em><em> алгебри </em><em>до</em> <em>складників</em><em> STEAM та окреслено можливості розвитку навичок XXI століття на уроках через зміст предмета. Наведено приклади застосування STEАM-підходу під час вивчення деяких алгебраїчних тем, зокрема первісної та інтегралів на прикладі виконання практико-орієнтованих завдань. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/409ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 2024-11-08T10:44:46+00:00Галина Лебідьlebed7087@gmail.com<p><em>У науково-методичній статті актуалізовано проблему формування соціально-громадянської компетентності в дітей дошкільного віку. На основі аналізу наукових публікацій розглянуто поняття </em>«<em>театралізована діяльність в закладах дошкільної освіти</em>»<em>. Визначено вплив театралізованої діяльності на формування соціально-громадянської компетентності в дітей дошкільного віку. Запропоновано приклади здійснення театралізованої діяльності в педагогічній практиці закладів дошкільної освіти в сучасних умовах.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/404ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ2024-11-04T09:47:14+00:00Оксана Смолаoksana.smola@moippo.mk.uaОлена Сачковськаolena.sachkovska@moippo.mk.ua<p><em>У науково-методичній статті актуалізовано проблему необхідності формування лідерських якостей у початковій школі. Обґрунтовано умови, підходи, методи, форми роботи з учнями 4 класу на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ», у позакласній діяльності. Запропоновано ресурси, що сприятимуть виявленню та розвитку лідерства в освітньому процесі. Визначено методичні підходи до процесу формування організаторських здібностей молодших школярів. Досліджено типові освітні програми, розроблені під керівництвом Р. Б. Шияна та О. Я. Савченко, з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» щодо вимог, конкретних очікуваних результатів навчання, особистісного розвитку й зростання молодших школярів. Набули поширення ідеї Шона Кові. Розроблено</em> <em>рекомендації щодо того, як організувати освітній процес із використанням практик «7 звичок щасливих дітей». Підготовлено поради для педагогів, добірку прийомів із формування лідерських якостей у початковій школі. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/405ОРГАНІЗАЦІЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ2024-11-05T06:25:39+00:00Олена Маланчукolena.malanchuk@moippo.mk.ua<p><em>У методичній статті обґрунтовано актуальність</em> <em>створення безпечного освітнього простору в закладах освіти в період воєнного стану в Україні. Проаналізовано наукові дослідження українських учених із зазначеної проблеми. У розвідці запропоновано модель «Організація безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти». Розроблено контрольний список для педагогів ЗДО «Створюємо безпечне освітнє середовище в закладі дошкільної освіти». Надано та схарактеризовано інструменти </em>організації <em>та</em> <em>формування означеного осередку в закладах дошкільної освіти в умовах сьогодення. Визначено основні компоненти, пріоритетні для ефективної організації освітнього обширу в закладі дошкільної освіти, що передбачають не лише фізичну безпеку, а й створення психологічного комфорту, емоційного добробуту та сприятливих умов для соціалізації дітей.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/410ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЧЕРЕЗ УЧАСТЬ У ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ2024-11-27T09:56:51+00:00Ірина Мироненкоiryna.myronenko@moippo.mk.uaОлексій Мірошниченкоov_miroshnichenko@ukr.net<p><em>У методичній статті йдеться про перші результати реалізації екологічної ініціативи «Місто у парку» в</em> <em>закладах загальної середньої освіти Миколаївської області. Акцентовано на практичних аспектах формування екологічної свідомості здобувачів освіти через участь у проєктній діяльності й заходах, спрямованих на збереження довкілля. Визначено методичні основи формування екологічної свідомості здобувачів освіти. Розглянуто біологічні особливості дикорослих рослин, придатних для озеленення подвір’їв закладів освіти, паркової зони.</em> <em>Проаналізовано результати освітньої ініціативи та її значення для формування відповідальної молоді, здатної до екологічного мислення і дій.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/407РЕАЛІЗАЦІЯ STEM-ПРОЄКТІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ХІМІЇ2024-11-07T05:58:50+00:00Дар'я Блага-Мінінаdaria.blaha-minina@moippo.mk.ua<p><em>У науково-методичній статті розглянуто теоретичні основи та практичні аспекти використання STEM-проєктів в освітньому процесі з хімії.</em><em> На основі аналізу</em> <em>сутності </em><em>STEM</em><em>-підходу в навчанні визначено</em> <em>характеристики, на основі яких навчальний проєкт можна вважати STEM-проєктом.</em><em> Акцентовано на перевагах інтеграції, що надає можливість поєднувати хімію з іншими природничо-математичними науками</em><em>, таким</em><em>и</em><em>,</em><em> як фізика, біологія, математика, інформатика. Автор аналізує ефективність застосування </em><em>STEM</em><em>-проєктів в освітньому процесі з хімії, описує етапи підготовки до його реалізації. У статі представлено приклад такого проєкту та окреслено міждисциплінарний підхід до вивчення хімії, що унаочнює можливість інтеграції знань із різних предметів. Удосконалено методику використання штучного інтелекту в освітньому процесі з хімії, зокрема під час проєктної роботи для аналізу вхідної інформації та прогнозування результатів експерименту. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/397ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ НОРМ УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОПИСУ (2019) В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ МИКОЛАЇВЩИНИ2024-10-29T18:02:37+00:00Анастасія Кузнєцоваanastasiia.kuznietsova@moippo.mk.ua<p><em>У науково-методичній статті розкрито практичні аспекти впровадження чинних орфографічних норм у закладах освіти Миколаївщини протягом 2019–202</em><em>4</em><em> рр. Визначено основні виклики на шляху до імплементації Українського правопису (2019) та особливості його адаптаційного періоду. </em><em>Проаналізовано основні м</em><em>етоди й форми вдосконалення орфографічної грамотності педагогів Миколаївської області. Висвітлено роль компетентнісно та діяльнісно орієнтованого варіативного модуля «Український правопис–2019» та авторського навчального курсу «Правописна грамотність сучасного освітянина» в лінгводидактичній підготовці педагогічних працівників. Уперше запропоновано розробку тренінгу «Варіантні й інваріантні нововведення Українського правопису (2019)» як складника зазначеного курсу.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/412МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА В УТВЕРДЖЕННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ2024-12-16T09:37:28+00:00Олена Сокуренкоolena.sokurenko@moippo.mk.ua<p><em>У науково-методичній статті обґрунтовано актуальність і доведено доцільність вивчення питання застосування музейної педагогіки в утвердженні української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти. Подано визначення поняття «музейна педагогіка» в зазначеному контексті. Визначено основні компоненти музейної педагогіки як засобу утвердження національної та громадянської ідентичностей здобувачів освіти. Акцентовано на особливостях проведення музейних уроків і занять як навчального методу. Подано орієнтовну структуру музейного уроку / заняття та його технологічну карту. Продемонстровано зразки завдань на такому уроці для здобувачів освіти на прикладі зошита для відвідувачів чеського Педагогічного музею імені Яна Амоса Коменського. Набули подальшого розвитку ідеї застосування музейної педагогіки в утвердженні української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/402РОЛЬ КОНСУЛЬТАНТА ЦЕНТРУ У ФОРМУВАННІ ОНЛАЙН-ВИСТАВКИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ2024-11-01T11:57:31+00:00Ірина Романюкiryna.romaniuk@moippo.mk.ua<p><em>У методичній статті представлено досвід організації онлайн-виставки «Освітній ресурс дошкілля» як засобу реалізації функції консультанта центру професійного розвитку педагогічних працівників з узагальнення та поширення інформації про діяльність закладів дошкільної освіти. Висвітл</em><em>ено</em><em> основні аспекти проведення освітн</em><em>ьої онлайнової</em><em> вистав</em><em>ки. </em><em>Розкрито роль порадника </em><em>в її </em><em>формуванні. Підтверджено, що віртуальні експозиції мають певні переваги. Розроблено правила їхнього функціонування та запропоновано зразок побудови алгоритму дій учасників, використання яких сприяє професійному розвитку педагогів, узагальненню оприлюдненої інформації.</em> <em>Доведено, що проведення онлайн-виставки є водночас методом збору важливої інформації про діяльність закладів дошкільної освіти, основою для узагальнення досвіду практиків та простором для його поширення. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/408ВИКОРИСТАННЯ STEM-ПІДХОДУ В ПІДВИЩЕННІ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ ТА ТЕХНОЛОГІЙ2024-11-07T10:07:17+00:00Олена Лісковичolena.liskovych@moippo.mk.ua<p><em>У статті розкрито можливості використання STEM-підходу в освітньому процесі закладу післядипломної педагогічної освіти. Проаналізовано стан дослідження проблеми та доведено, що STEM є ефективним інструментом професійного вдосконалення вчителів предметів природничого циклу та технологій, оскільки забезпечує практичну спрямованість освітнього процесу, набуття досвіду проєктної діяльності, інтеграцію з іншими навчальними предметами. Визначено критерії відбору сучасного практико-орієнтованого змісту навчальних занять, що здійснюється на засадах STEM і відповідає принципам міждисциплінарного та трансдисциплінарного підходів та форм організації навчання, які мають забезпечити активність слухачів, залучення їх до дослідницької, конструкторсько-проєктувальної діяльності. Запропоновано приклади завдань до занять із вчителями математики та технологій, що відповідають визначеним критеріям.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/400ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2024-10-31T12:27:13+00:00Лія Олійникliia.oliinyk@moippo.mk.ua<p><em>У науковій публікації розкрито питання психолого-педагогічного супроводу утвердження української національної та громадянської ідентичності педагогічних працівників дошкільної ланки в умовах післядипломної освіти. За результатами аналізу основних досліджень і публікацій із окресленої проблеми уточнено сутність дефініцій «психолого-педагогічний супровід», «утвердження української національної та громадянської ідентичності педагогів» та сформульовано власне визначення поняття «психолого-педагогічний супровід педагогів дошкільної освіти». Висвітлено хід анкетування, застосованого на першому аналітично-констатувальному етапі особистого наукового дослідження. Наведено приклади здійснення психолого-педагогічного супроводу педагогів закладів дошкільної освіти з означеного питання під час війни. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/399ХАРАКТЕРИСТИКА ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ТА МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНИЙ АСПЕКТИ2024-10-30T19:29:16+00:00Надія Гриньковаshnadiya@ukr.netНадія Шагайshagay_nadiya@ukr.net<p><em>У статті розкрито зміст та особливості організації роботи учителя-логопеда, який працює в інклюзивно-ресурсному центрі (ІРЦ), схарактеризовано нормативну базу, якою послуговується фахівець у своїй роботі. У дослідженні також окреслено методичні напрями логопедичної роботи: участь у проведенні комплексної оцінки психофізичного розвитку дитини за напрямом оцінювання рівня і стану мовленнєвого розвитку; проведення індивідуальних і групових логопедичних занять; здійснення додаткового логопедичного обстеження; участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах освіти; проведення консультацій для вчителів і батьків дитини з ООП з питань організації навчання, виховання і розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Важливим здобутком є дослідження, узагальнення та систематизація інформації про сучасне матеріально-технічне та методичне оснащення, яке повинен використовувати логопед-фахівець ІРЦ у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Зокрема, представлено перелік необхідних меблів, логопедичних інструментів, методичних та дидактичних посібників та ігор, а також спеціалізованих комп’ютерних програм (комп’ютерна логопедична програма, логопедичний тренажер тощо), які використовує учитель-логопед у роботі із дітьми різних категорій освітніх потреб.</em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/411ЛОГОПЕДИЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ2024-12-11T15:56:53+00:00Олена Москальоваttt97508@gmail.comНіна Стельмах stivanmar.21@qmail.com<p><em>Стаття присвячена питанню логопедичного супроводу дітей із затримкою психофізичного розвитку, узаємодії педагогічного колективу зі здобувачем освіти та його батьками. Проаналізовано розвідки вчених, що досліджували загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) та методику навчання школярів із затримкою психофізичного розвитку в закладі загальної освіти. У розвідці досліджено проблеми зв’язного мовлення в учнів початкової школи, сформованості фонетико-фонематичного слуху, вищих психічних функцій. Визначено методичні аспекти логопедичного супроводу дітей із ЗПР у закладах загальної середньої освіти з урахуванням змішаної форми навчання. Запропоновано методи і форми роботи з дітьми з порушеннями мовлення. Визначено індикатори виявлення рівнів сформованості комунікативних здібностей учнів. </em></p>2024-12-26T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2024 "Вересень"