https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/issue/feed "Вересень" 2025-12-26T17:20:04+00:00 Стойкова Вікторія Володимирівна, заступник директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н. viktoriya.stoykova@moippo.mk.ua Open Journal Systems <p><strong>Засновник і видавець:</strong> <a href="https://moippo.mk.ua/">Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти</a>.</p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 1996.</p> <p>Журнал є правонаступником журналу "Вересень".</p> <p><strong>Вид видання:</strong> науково-методичний, інформаційно-освітній журнал.</p> <p><strong>ISSN онлайнової версії: 2788-4651</strong></p> <p><strong>ISSN друкованої версії: 2788-4643</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогічні науки.</p> <p><strong>Статус видання:</strong> загальнодержавне.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> вихід журналу чотири рази на рік.</p> <p><strong>Проблематика журналу:</strong> теорія, методика й практика загальної педагогіки, історії педагогіки, філософії освіти, теорії навчання, виховання та професійної освіти, корекційної та соціальної педагогіки, психології, інклюзивного навчання, управління освітою, освітньої політики, освітньої інноватики, інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та науці тощо.</p> <p>У журналі публікуються результати сучасних теоретичних та експериментальних досліджень у галузі педагогіки, здійснених авторами із зазначених проблем; розкриваються педагогічні, психологічні, історичні та соціальні аспекти, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми і допомагають вирішувати її на сучасному етапі розвитку суспільства й освіти; рецензії та наукові праці.</p> <p> </p> https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/461 СПОГАДИ ДОВЖИНОЮ В ПІВ СТОЛІТТЯ 2025-11-17T14:57:15+00:00 Людмила Клименко liudmyla.klimenko@moippo.mk.ua <p><em> У статті йдеться про відданість роботі в обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (1976–2023) та суттєвий внесок у підвищення кваліфікації педагогічних працівників автора і колег по кафедрі; про народження ідей щодо організації й проведення обласних заходів, які з часом перетворились у традиційні; про активну участь підрозділу в усіх починаннях інституту; про відзначення кафедри ухвалою Міністерства освіти й науки як місця проведення всеукраїнських конференцій, семінарів, олімпіад із фізики та астрономії, конкурсів «Учитель року».</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/465 ТЕРМІНОЛОГІЧНІ МЕЖІ ПОНЯТТЯ «УКРАЇНСЬКОМОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ» 2025-11-21T13:24:12+00:00 Олена Сокуренко olena.sokurenko@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті доведено доцільність вивчення питання </em><em>формування</em><em> україн</em><em>ськ</em><em>омовного простору</em><em> в закладі дошкільної освіти</em><em> (ЗДО)</em><em> як</em><em> важливого чинника утвердження національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти. </em><em>У </em><em>розвідц</em><em>і</em><em> вперше обґрунтовано та </em><em>сформульовано </em><em>власн</em><em>е</em><em> визначення поняття «україн</em><em>с</em><em>ьк</em><em>омо</em><em>вне </em><em>освітнє </em><em>середовище в закладі дошкільної освіти», </em><em>висвітлено відмінність від суміжних </em><em>категорій</em><em> – «мовне середовище» та «мовленнєвий розвиток».</em><em> </em><em>З</em><em>апропоновано </em><em>авторську</em><em> структуру </em><em>описуван</em><em>ого</em><em> середовища в</em><em> ЗДО</em><em>, що</em> складається зі <em>взаємопов’язан</em><em>их</em><em> </em><em>(</em><em>мовленнєво-комунікативн</em><em>ого</em><em>, соціокультурн</em><em>ого</em><em>, предметно-просторов</em><em>ого</em><em>, організаційно-методичн</em><em>ого</em><em> та ціннісно-мотиваційн</em><em>ого</em><em>)</em><em> компонент</em><em>ів</em><em>. </em><em>Дослід</em><em>жено</em><em> багатовекторність </em><em>його</em><em> функцій у</em><em> закладі дошкільної освіти.</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/452 МІКРОНАВЧАННЯ НА УРОКАХ / ЗАНЯТТЯХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ 2025-11-06T15:07:35+00:00 Галина Гич halina.hych@moippo.mk.ua <p><em> У науково-методичній статті розглянуто проблему впровадження новітніх технологій та методик навчання, однією з яких є мікронавчання. </em><em>Засвідчено на підставі </em><em>аналізу теоретико-методологічних напрацювань вітчизняних теоретиків і практикі</em><em>в, що </em><em>українські науковці та заклади освіти активно долучаються до впровадження такої практики. </em><em>Установлено особливості мікронавчання як технології, що є інструментом із широкими функціональними можливостями. </em><em>Обґрунтовано, що така практика дає змогу задовільнити потреби в урахуванні індивідуальних когнітивних стратегій учнів. Доведено, що мікронавчання є безперечно цінним, оскільки надає вчителеві справжньої академічної свободи в площині проведення уроків. </em><em>Запропоновано авторське бачення практичної реалізації теоретичних основ на уроці української літератури на прикладі конкретного твору.</em><em> </em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/462 ВІЗУАЛЬНІ ТА КОМП’ЮТЕРНІ МОДЕЛІ В ІНТЕГРОВАНОМУ НАВЧАННІ МАТЕМАТИКИ 2025-11-18T13:56:35+00:00 Eліна Рогожинська elina.rohozhynska@moippo.mk.ua Ростислав Римар rymar@mnau.edu.ua <p><em>У </em><em>науково-</em><em>методичній</em><em> </em><em>статті обґрунтовано педагогічну цінність візуальног</em><em>о та комп’ютерного моделювання </em><em>в</em><em> навчанні математики 7–11 класів і запропоновано способи інтеграції використання GeoGebra, Desm</em><em>os та Python (бібліотеки turtle, matplotlib). Теоретико-методичний аналіз і авторські узагальнення показують, що динамічні геометричні системи підсилюють просторову візуалізацію, забезпечують роботу з інваріантами та параметрами, а програмування на Python </em><em>проєктує</em><em> </em><em>спостереження у площину обчислювальної перевірки, експериментів і узагальнення</em><em> </em><em>результатів. Запропоновано дидактичну логіку «візуалізація → аналіз → програмна </em><em>верифікація → узагальнення», як</em><em>у доречно</em><em> реаліз</em><em>ов</em><em>у</em><em>ва</em><em>т</em><em>и</em><em> через групову діяльність і ролі учасників. Представлено приклади інтеграційних можливостей за розділами курсу математики </em><em>через</em><em> фрагмент</em><em>и</em><em> уроків, де учні самостійно виявляють закономірності та формулюють висновки. </em><em>Практичн</em><em>у</em><em> значущість </em><em>по</em><em>силено можливістю упроваджувати завдяки</em><em> надан</em><em>им</em><em> </em><em>від </em><em>автор</em><em>ів</em><em> </em><em>чітки</em><em>м</em><em> крок</em><em>ам</em><em>, </em><em>що</em><em> поєднують динамічну геометрію з обчислювальним </em><em>мисленням. </em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/454 РОЗВИТОК НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ 2025-11-10T10:50:14+00:00 Оксана Смола oksana.smola@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті розглянуто проблему розвитку </em><em>національної ідентичності в</em><em> початковій школі. </em><em>Проаналізовано </em><em>й обґрунтовано </em><em>методичні аспекти </em><em>(</em><em>підходи, </em><em>прийом</em><em>и, методи, форми роботи</em> <em>з учнями під час занять, у позакласній діяльності) досліджува</em><em>ної теми</em><em>.</em><em> Визначено </em><em>алгоритм</em><em> процесу розвитку як комплексного підходу в початковій школі</em><em>, </em><em>що сприятиме</em><em> утвердженню національної ідентичності в освітньому процесі. </em><em>Представлено результати опит</em><em>ування учителів області </em><em>щодо</em><em> </em><em>виявлення упровадження напрямів</em><em> означеної роботи</em><em> в ос</em><em>вітньому процесі, запропоновано</em><em> методи та прийоми навчання</em><em>, що сприятимуть розвиткові</em><em> національної ідентичності. </em><em>Актуальність дослідження полягає</em><em> </em><em>як у площині теоретичного</em> <em>розвитку ідей І. Д. Беха про морально-духовний розвиток дітей молодшого шкільного віку, Я-центрованості у вихованні учнів, так і в можливості</em><em> практичного за</em><em>ст</em><em>осув</em><em>ання</em><em> отриманих результатів і в</em><em> методичній роботі педагогічних працівників закладів ос</em><em>віти,</em><em> і в системі післядипломної педагогічної освіти.</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/464 ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ СПІЛКУВАННЯ 2025-11-20T14:23:26+00:00 Олена Маланчук olena.malanchuk@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті обґрунтовано актуальність формування громадянської ідентичності дошкільників в умовах розбудови демократичної України та викликів, с</em><em>причинених війною. </em><em>Наголош</em><em>ено</em><em>,</em><em> що дошкільний вік є основою для становлення соціально-громадянської компетентності. Надано та схарактеризовано сутність поняття «громадянська ідентичність дошкільника» як початкового </em><em>само</em><em>ус</em><em>відомлення дити</em><em>н</em><em>и</em><em> своєї належності до українського народу. Доведено, що </em><em>спілкування є провідним засобом цього процесу та забезпечує засвоєння соціальних норм та цінностей. Уперше </em><em>в</em><em>изначено основні компоненти, пріоритетні напрями та умови формування </em><em>громадянської</em><em> ідентичності дошкільника. </em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/460 ТЕХНОЛОГІЯ СПІЛЬНОГО ВИКЛАДАННЯ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ СУПРОВОДУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ 2025-11-17T12:21:30+00:00 Наталія Михальченко madammixalchencko@gmail.com Вячеслав Шапочка mechanikernikolaev@gmail.com <p> </p> <p><em>У науковій статті розкрито сутність технології спільного викладання (co</em><em>-teaching) як ефективного інструменту організації інклюзивного навчання та психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Здійснено аналіз наукових підходів до визначення сутності спільного викладання, його структурних комп</em><em>онентів і принципів реалізації </em><em>в</em><em> сучасній школі. Підкреслено важливіст</em><em>ь партнерської взаємодії між фахівцями, узгодженості педагогічних дій та єдиного підходу до планування освітнього процесу. Особливу увагу приділено опису основних моделей спільного викладання. У статті запропоновано практичні рекомендації щодо організації </em><em>командної роботи педагогів: спільне планування, розподіл ролей, використання диференційованих методів, забезпечення зворотного зв’язку, створення доброзичливого мікроклімату в інклюзивному класі. </em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/458 НАПРЯМИ ПРОФІЛАКТИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ 2025-11-14T21:15:47+00:00 Інна Панкратова pankratovainnaiv@gmail.com Тетяна Гущина t.hushchyna@kmu.edu.ua <p><em> У науково-</em><em>дослідні</em><em>й</em><em> </em><em>чи методичній</em><em> </em><em>статті висвітлено проблему професійного вигорання практичних психологів закладів освіти. </em><em>З’яс</em><em>ова</em><em>но</em><em> їхні уявлення про сутність, прояви та профілактику цього явища.</em><em> </em><em>На основі теоретичного аналізу та емпіричного досліджен</em><em>ня виявлено, що найчастішими </em><em>ви</em><em>явами</em><em> вигорання є хронічна втома, зниження мотива</em><em>ції та емоційне виснаження. </em><em>З</em><em>а</em><em>значе</em><em>н</em><em>о, що основними чинниками ризику є </em><em>низька</em><em> </em><em>оплата праці, </em><em>брак </em><em>супервізійної підтримки та </em><em>велик</em><em>е</em><em> навантаження. </em><em>Профілактика </em><em>зазначеного синдрому</em><em> </em><em>здебільшого обмежуєт</em><em>ься індивідуальними стратегіями.</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/459 АРТТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ПІДТРИМКИ ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-11-17T09:47:07+00:00 Анжела Жукова anzh.zhukova@gmail.com <p class="western" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em> У методичній статті висвітлено проблему соціально-психологічної підтримки обдарованих підлітків у кризових умовах воєнного стану.</em></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>Наголошено</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em> на необхідності пошуку ефективних форм і методів психолого-педагогічного супроводу, які забезпечують збереження психічного здоров’я та розвиток потенціалу обдарованої особистості в умовах війни. Досліджено</em></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>особливості впливу стресових чинників</em></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>на емоційний стан, самооцінку та соціальну активність підлітків. </em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>Схарактеризовано їхні</em></span></span> <span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>психосоціальні особливості у кризових умовах. У роботі з дітьми проаналізовано вплив використання творчості та арттерапії </em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>на їхню чуттєву сферу. </em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>Розроблено конспект заняття із соціально-психологічної підтримки обдарованих підлітків 11–14 років у закладах освіти в умовах війни, що базується на альтернативних методах та техніках психолого-педагогічного впливу та враховує психоемоційні особливості здобувачів освіти в кризових обставинах. </em></span></span><span style="color: #000000;"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>Запропоновано комплекс вправ, спрямованих </em></span></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: large;"><em>на розвиток стресостійкості, саморегуляції, соціальної компетентності та емоційного інтелекту. </em></span></span></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/453 СУЧАСНИЙ ЕТАП РОЗВИТКУ НАУКОВОЇ ШКОЛИ ПРОФЕСОРА НІЛИ ВОЛОШИНОЇ (ДО ЮВІЛЕЮ НАУКОВИЦІ) 2025-11-10T07:45:10+00:00 Володимир Гладишев volodymyr.hladyshev@moippo.mk.ua <p><em>Другого січня цього року виповнилось 85 років від дня народження видатного українського вчителя-словесника, методиста, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України Ніли Йосипівни Волошиної (1940</em><em>–</em><em>2010). Ця людина залишила після себе видатну науково-методичну спадщину, створила </em><em>наукову школу</em><em>, що</em><em> посідає помітне місце з-поміж </em><em>інших </em><em>подібних </em><em>осередків</em><em> </em><em>у сучасній методиці викладання літератури. </em><em>Це зумовлено тим, що Ніла Волошина була яскравою особистістю та видатни</em><em>м науковцем, вона згуртувала</em><em> навколо себе та своїх пошуків </em><em>у</em><em>чителів-практиків і вчених із різних регіонів нашої країни, що стало джерелом поширення ідей видатного методиста, їхньої творчої адаптації до регіональних особливостей літературної освіт</em><em>и. У рік ювілею Н. Й. Волошиної</em><em> виникла потреба з’ясувати провідні </em><em>риси </em><em>наукового напряму</em><em> </em><em>професора, її роль і місце в сучасний м</em><em>етодиці викладання літератури.</em><em> </em><em>У науковій ст</em><em>атті подальшого розвитку набули розвідки </em><em>щод</em><em>о</em><em> специфічних </em><em>рис наукової школи </em><em>професора Ніли Волошиної та простежено діяльніст</em><em>ь миколаївців, її представників</em><em>. </em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/450 ЗАБУТА СВЯТИНЯ МИКОЛАЇВЩИНИ 2025-11-06T14:08:01+00:00 Альона Чернюк alenacernuk08@gmail.com <p><em>У </em><em>науково-популярній</em><em> </em><em>статті висвіт</em><em>лено</em><em> малодослідж</em><em>ен</em><em>у пам’ят</em><em>ку</em><em> німецької колоніаль</em><em>ної архітектури Півдня України – церкву</em><em> Свят</em><em>их Петра і Павла, </em><em>яку вибудован</em><em>о</em><em> в с. Ст</em><em>епове (колишнє с. Карлсруе), а </em><em>нині</em><em> потребує відновл</em><em>ення та реставрації, оскільки є </em><em>значущою частиною гуманітарної взаємодії Німеччини й</em><em> Ук</em><em>раїни</em><em>. Проаналізовано </em><em>історію спорудження пам’ятки, її архітектурні особливості (поєднання неоготики та колоніальних традицій), унікальні фрески та їхнє збереження. Підкреслено роль храму як духовного й культурного осередку громади, а також значення його охорони для переосмисле</em><em>ння внеску німецької спільноти у формування культурного ландшафту України. З’ясовано, що костел Святих Петра і Павла заслуговує на світове визнання, оскільки має багату історію єдності двох держав, дух стійкості та єдиний у своєму роді архітектурний стиль.</em><em><strong> </strong></em><em>Запропоновано теми позакласних заходів, музейних уроків для учнів 5-11 класів.</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/466 ФОРМУВАННЯ ДУХОВНО-МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО НАПИСАННЯ ТВОРЧОЇ РОБОТИ 2025-11-25T08:12:52+00:00 Світлана Криворученко liudmyla.nazarenko@moippo.mk.ua <p><em> Запропонований методичний матеріал представляє можливий та дієвий способ формування в учнів осмисленого читання художніх творів на уроках розвитку зв’язного мовлення в процесі вивчення літературної спадщини різних народів, що розкривають відмінну культуру українців, англійців та утверджують єдині духовні цінності. Нижчевикладену методичну розробку заняття складено на основі програми із зарубіжної літератури для учнів 5–6 класів за науково-педагогічним проєктом «Інтелект України» (автори: Гавриш І. В., Гученко О. В., Мартиновець С. М.). Під час розроблення заняття використано авторську технологію конструювання моделі компетентнісно-діяльнісного заняття Василя Івановича Шуляра, доктора педагогічних наук, доцента, заслуженого вчителя України.</em></p> 2025-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень"