https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/issue/feed "Вересень" 2025-03-29T00:00:00+00:00 Стойкова Вікторія Володимирівна, заступник директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н. viktoriya.stoykova@moippo.mk.ua Open Journal Systems <p><strong>Засновник і видавець:</strong> <a href="https://moippo.mk.ua/">Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти</a>.</p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 1996.</p> <p>Журнал є правонаступником журналу "Вересень".</p> <p><strong>Вид видання:</strong> науково-методичний, інформаційно-освітній журнал.</p> <p><strong>ISSN онлайнової версії: 2788-4651</strong></p> <p><strong>ISSN друкованої версії: 2788-4643</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогічні науки.</p> <p><strong>Статус видання:</strong> загальнодержавне.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> вихід журналу чотири рази на рік.</p> <p><strong>Проблематика журналу:</strong> теорія, методика й практика загальної педагогіки, історії педагогіки, філософії освіти, теорії навчання, виховання та професійної освіти, корекційної та соціальної педагогіки, психології, інклюзивного навчання, управління освітою, освітньої політики, освітньої інноватики, інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та науці тощо.</p> <p>У журналі публікуються результати сучасних теоретичних та експериментальних досліджень у галузі педагогіки, здійснених авторами із зазначених проблем; розкриваються педагогічні, психологічні, історичні та соціальні аспекти, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми і допомагають вирішувати її на сучасному етапі розвитку суспільства й освіти; рецензії та наукові праці.</p> <p> </p> https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/418 ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛІГЕНТНОГО УЧНЯ-ЧИТАЧА ЯК ЛЮДИНИ КУЛЬТУРИ 2025-02-20T11:05:46+00:00 Василь Шуляр vasyl.shuliar@moippo.mk.ua <p><em>У статті розглянуто проблему формування інтелігентного учня-</em><em>читача</em><em> як Людини Культури в </em><em>сучасному освітньому просторі, визначено</em><em> особливості</em><em> </em><em>названого процесу</em><em>. Інтелігентний </em><em>читач / читачка</em><em> нашої моделі </em><em>володіють</em><em> не лише компетентністю в аналізі літературних творів</em><em>, а</em><em> </em><em>демонструють високий рівень моральної відповідальності, критичного </em><em>мислення та естетичного смаку. Автор проаналізував</em><em> суперечності між сучас</em><em>ними освітніми тенденціями, що</em><em> спрямовані</em><em> на функціональну грамотність, в</em><em>икликані необхідністю формування глибокого культурного світогляду школяра</em><em>.</em><em> </em><em>У розвідці пода</em><em>но</em><em> основні складники </em><em>запропонованої </em><em>мо</em><em>делі інтелігентного читача, вибудувані</em><em> на засадах філософії тріадності: когнітивний, ціннісно-світоглядний і комунікативний складники. Особливий акцент зроблено на значенні національно-патріотичного компонента в процесі літературної освіти. </em><em>Окреслено методи і засоби, які сприяють вихованню Людини Культури через х</em><em>удожній текст. У подальшому будуть запропоновані</em><em> критерії та індикатори ефективності моделі формування інтелігентного учня-читача. </em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/414 ПРАКТИКО-ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ АЛГОРИТМІЗАЦІЇ ТА ПРОГРАМУВАННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС 2025-02-02T18:04:02+00:00 Наталя Махровська natalya.makhrovska@moippo.mk.ua Ганна Погромська hanna.pohromska@moippo.mk.ua <p><em>Стаття при</em><em>свячена дослідженню </em><em>перспектив </em><em>у</em><em>провадженн</em><em>я</em><em> основ алгоритмізації та програмування в шкільну освіту як інструменту </em><em>розвитку </em><em>структурованого </em><em>мислення, важливого для формування ключових компетентностей ХХІ століття.</em><em> </em><em>Особливу увагу приділено </em><em>актуальності</em><em> впровадження </em><em>таких </em><em>сучасних підходів до викладання програмування, як</em><em>:</em><em> гейміфікація, проєктне</em><em> та</em><em> персоналізоване навчання </em><em>і</em><em> співпраця. Висвітлено переваги кожного з підходів у мотивації учнів і підвищенні їхнього інтересу до вивчення прог</em><em>рамування. Визначено критерії </em><em>о</em><em>б</em><em>и</em><em>р</em><em>ання</em><em> мов програмування, </em><em>що</em><em> відповідають віковим особливостям учнів. </em><em>Підкреслено важливість підвищення кваліфікації педагогів у сфері програмування</em><em>,</em><em> запропоновано практичний курс «Старт у світ кодування: Python для початківців», спрямований на вдосконалення предметно-методичної та цифрової компетентності вчителів. Останній </em><em>передбачає, </em><em>вивчення основ мови програмування Python, алгоритмічних структур та </em><em>викона</em><em>ння практичн</em><em>их завдань, що сприяють розвитк</em><em>ові</em><em> логічного мислення та </em><em>використанню</em><em> </em><em>системного підходу до </em><em>розв’язання </em><em>проблем.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/417 МІЖГАЛУЗЕВА ІНТЕГРАЦІЯ В КОНСТРУЮВАННІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ТЕХНОЛОГІЙ 2025-02-20T10:30:36+00:00 Світлана Дікарева svitlana.dikareva@moippo.mk.ua <p><em>У статті розкрито можливості здійснення міжгалузевої інтеграції на уроках технологій у 5</em><em>–</em><em>6 класах. На</em><em> основі аналізу наукових досліджень з’ясовано, що особливістю технологічної галузі є інтегративний потенціал, реалізації якого сприяє академічна свобода вчителя як у виборі методів і форм навчання, так і об’єктів проєктування під час розроб</em><em>лення </em><em>програм. Акцентовано на забезпеченні наступності між початковою та середньою ланками освіти у формуванні цілісного розуміння теоретичних основ та практичних навичок із технологій. </em><em>Визначено можливості інших осв</em><em>ітніх галузей щодо об’єднання з </em><em>технологіями. Представлено авторськи</em><em>й проєкт «Створення екологічних </em><em>виробів із вторинних матеріалів» </em><em>для учнів 5–6 класів як приклад </em><em>міжгалузевої інтеграції під час конструювання освітнього процесу в Новій</em><em> </em><em>українській школі.</em></p> <p> </p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/422 ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ГАЛУЗІ ПРИРОДНИЧИХ НАУК, ТЕХНІКИ І ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ'ЯЗКІВ ФІЗИКИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 2025-02-28T12:46:53+00:00 Олена Ліскович olena.liskovych@moippo.mk.ua Людмила Яременко yl3787152@gmail.com <p><em>У статті висвітлено питання використання міжпредметних зв’язків фізики та української літератури для формування </em><em>компетентностей </em><em>у галузі природничих наук, техніки і технологій. З’ясовано, що на основі текстів художніх творів доцільно розробляти міжпредметні завдання для організації дослідницької та проєктної діяльності учнів, якісні задачі тощо. </em><em>На основі аналізу змісту обраної ком</em><em>петентності визначено, що такі </em><em>завдання будуть</em><em> ефективними для </em><em>вдосконалення в</em><em>мін</em><em>ня характеризувати, пояснювати</em><em> </em><em>та описувати явища природи й технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології, а також для </em><em>формування емоційно-ціннісного сприйняття природи. З урахуванням змісту навчальних програм, очікуваних результатів запропоновано уривки текстів художніх творів, що доречні для використання в освітньому процесі з фізики в 7 класі.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/413 РОЗВИТОК ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТУ «ГАЛЕРЕЯ МИСТЕЦТВ» (ТЕМАТИЧНІ ВИСТАВКИ) 2025-01-17T07:45:07+00:00 Дмитро Крик dmytro.kryk@moippo.mk.ua Людмила Назаренко liudmyla.nazarenko@moippo.mk.ua <p><em>Методична стаття присвячена проблемі збагачення духовного світу </em><em> </em><em>людини. Актуалізовано важливість значення предметів мистецького циклу, їхній</em><em> у</em><em>плив на розвиток естетичного смаку, культури краян. </em><em>Проаналізовано й уточнено змістове наповнення поняття «художньо-естетична кул</em><em>ьтура вчителя». Розглянуто </em><em>дію</em><em> сприймання творів живопису як чуттєвого тригера </em><em>на психологічний стан людини. Визначено чинники й складники розвитку художньо-естетичної культури вчителів. Указано на важливість використання творчого, особистісно зорієнтованого й діяльнісного підходів під час формування й розвитку культури, естетичного </em><em>смаку суб’єктів освіти. З’ясовано вплив педагога на духовне становлення учнів, важливість його самоосвіти. Представлено результати реалізації проєкту </em><em>«Галерея мистецтв» (тематичні виставки)</em><em>, </em><em>що започаткував колектив </em><em>Миколаївськ</em><em>ого</em><em> обласн</em><em>ого</em><em> інститут</em><em>у</em><em> </em><em>післядипломної</em><em> педагогічної освіти. </em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/419 НОВІ ВИКЛИКИ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-02-22T17:01:13+00:00 Оленв Вітковська olena.vitkovska@moippo.mk.ua <p><em>У статті розглянуто злободенні потреби виховання патріотизму в учнівської молоді під час російської гібридної воєнної агресії. Автор аналізує ключові фактори, що впливають на виховання школярів, зокрема інформаційна загроза, емоційна нестабільність, роль сім’ї та освітнього середовища. Досліджено історичні аспекти виховання молоді в Давній Греції, проведено паралель із сучасними принципами та ідеями патріотизму в Україні. Підкреслено важливість громадянської відповідальності, соціальної згуртованості та інформаційної стійкості. Визначено переваги та недоліки означеного виховання в умовах здійснення дистанційного освітнього процесу. Окрема увага приділена розвитку медіаграмотності в умовах інформаційної війни. Запропоновано практичні рекомендації щодо вдосконалення виховної роботи в закладах загальної середньої освіти України. Рекомендовано програми виховної роботи з дітьми та співпраці з батьками, що сприятиме систематизації освітнього процесу, урізноманітненню форм і методів партнерської взаємодії, підвищенню ефективності національно-патріотичного виховання в закладах освіти.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/421 ЕКОЛОГІЧНІСТЬ УЗАЄМОДІЇ СУБ’ЄКТІВ ОСВІТИ: ПСИХОЛОГІЧНІ КРИТЕРІЇ 2025-02-24T09:49:09+00:00 Людмила Опанасенко liudmyla.opanasenko@moippo.mk.ua <p><em>У </em><em>статті </em><em>з урахуванням психологічних критеріїв екологічності </em><em>проаналізова</em><em>но</em><em> </em><em>урівноваженість міжособистісних узаємозв’язків</em><em> </em><em>учасників освітнього процесу в діадах, </em><em>що</em><em> функціонують у закладі</em><em> освіти</em><em>. </em><em>Уточнен</em><em>о зміст </em><em>близьких за значенням понять</em><em> «еколо</em><em>гічна</em><em>»</em><em> та</em><em> «етична</em><em>»</em><em> </em><em>взаємоді</em><em>я</em><em>, зазначе</em><em>но </em><em>відміннос</em><em>ті між екологічною та токсичною спів</em><em>дією. </em><em>Установл</em><em>ено пс</em><em>ихологічні критерії розглядуваного феномена</em><em> </em><em>в освітньому середовищі</em> <em>закладу</em><em> між педагогами, здобувачами освіти</em><em>, їхніми батьками та адміністр</em><em>ацією</em><em>. </em><em>Окреслено фактори, </em><em>які</em><em> не</em><em>гативно </em><em>впливають на </em><em>такі взаємозв’язки</em><em>, запропоновано </em><em>кроки</em><em> для підви</em><em>щення рівня екологічності </em><em>спів</em><em>дії між</em><em> учасниками освітнього процесу.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/416 ПІДТРИМКА ВЧИТЕЛЯ-РЕАБІЛІТОЛОГА ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ ОСІБ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ 2025-02-11T14:38:28+00:00 Оксана Бавольська oksana.bavolska@moippo.mk.ua Наталія Літвінова tashagaranina@gmail.com <p><em>У методичній статті розглянуто питання організації роботи</em><em> фахівця (консультанта) </em><em>вчителя</em><em>-</em><em>реабілітолога інкл</em><em>юзивно-ресурсних центрів</em><em> (ІРЦ)</em><em>, </em><em>зокрема</em><em>: ведення робочої документації, надання рекомендацій щодо роботи з дітьми, які мають психофізичні порушення, проведення корекційних занять із фізичного </em><em>розвитку. Актуалізовано </em><em>такі </em><em>проблем</em><em>и</em><em> навчально-методичного та матеріально-тех</em><em>нічного забезпечення ІРЦ, </em><em>як</em><em>: брак адаптованих навчальних, методичних та діагностичних матеріалів для</em><em> роботи з дітьми; методичних матеріалів для реабілітологів.</em> <em>Визначено параметри </em><em>діагностики фізичного розвитку осіб з </em><em>особливими освітніми потребами </em><em>(</em><em>ОПП</em><em>)</em><em> молодшого шкільного віку. Складено рекомендації для проведення обстеження фізичної сфери </em><em>молодших школярів </em><em>і</em><em>з порушенням психофізичного розвитку. Запропоновано вправи для проведення корекційно-розвивальної роботи. Надано рекомендації фахівцям щодо підтримки осіб з </em><em>ОПП </em><em>в інклюзивно-ресурсних центрах.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/423 УТВЕРДЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: КРАЩІ ПРАКТИКИ ЧЕХІЇ ТА УКРАЇНИ 2025-03-03T16:43:15+00:00 Олена Сокуренко olena.sokurenko@moippo.mk.ua <p><em>У науково-методичній статті обґрунтовано актуальність і доведено доцільність утвердження національної та громадянської ідентич</em><em>ності здобувачів освіти. Автор у</em><em>перше</em><em> запропонував</em><em> розгляд особливостей утвердження національної та громадянської ідентичності в практиці роботи педагогів Чеської Республіки та України. </em><em>Висвітлено результати організаційного ау</em><em>диту у сфері утвердження означен</em><em>ої</em><em> ідентичності від Міністерства</em><em> молоді </em><em>та спорту України у співпраці з</em><em> </em><em>ПРООН</em><em>. </em><em>Узагальнено рекомендації </em><em>проведеного аудиту</em><em> </em><em>в напрямах освітньої, мовної та культурної політики, історичної пам’яті, військово-патріотичного виховання населення. </em><em>Виокремлено вектор</em><em>и</em><em> підвищення кваліфікації педагогічних працівників</em><em> у сфері національно</em><em>-патріотичного виховання,</em><em> подальшого розвитку ідеї утвердження української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти.</em></p> 2025-03-29T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 "Вересень"