"Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept <p><strong>Засновник і видавець:</strong> <a href="https://moippo.mk.ua/">Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти</a>.</p> <p><strong>Рік заснування:</strong> 1996.</p> <p>Журнал є правонаступником журналу "Вересень".</p> <p><strong>Вид видання:</strong> науково-методичний, інформаційно-освітній журнал.</p> <p><strong>ISSN онлайнової версії: 2788-4651</strong></p> <p><strong>ISSN друкованої версії: 2788-4643</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогічні науки.</p> <p><strong>Статус видання:</strong> загальнодержавне.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> вихід журналу чотири рази на рік.</p> <p><strong>Проблематика журналу:</strong> теорія, методика й практика загальної педагогіки, історії педагогіки, філософії освіти, теорії навчання, виховання та професійної освіти, корекційної та соціальної педагогіки, психології, інклюзивного навчання, управління освітою, освітньої політики, освітньої інноватики, інформаційно-комунікаційних технологій в освіті та науці тощо.</p> <p>У журналі публікуються результати сучасних теоретичних та експериментальних досліджень у галузі педагогіки, здійснених авторами із зазначених проблем; розкриваються педагогічні, психологічні, історичні та соціальні аспекти, які зумовлюють актуалізацію поставленої проблеми і допомагають вирішувати її на сучасному етапі розвитку суспільства й освіти; рецензії та наукові праці.</p> <p> </p> uk-UA viktoriya.stoykova@moippo.mk.ua (Стойкова Вікторія Володимирівна, заступник директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к.пед.н.) sergiy.kyrychenko@moippo.mk.ua (Сергій Олегович Кириченко, методист навчально-методичної лабораторії інформаційно-комунікаційних технологій, медіаосвіти та системного адміністрування ) Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.11 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 85 РОКІВ МОІППО: ШЛЯХ ДО НОВИХ ОСВІТНІХ ВИСОТ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/429 <p><em>Стаття присвячена </em><em>85-річчю Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти як важливого елементу освітньої системи півдня України, що впродовж своєї історії активно сприяв підвищенню кваліфікації педагогів та впровадженню інноваційних освітніх методик.</em><span style="text-decoration: line-through;"><em> </em></span><em>Акцентовано на значенні інституту для розвитку освіти на півдні України. </em><em>Проаналізовано основні етапи розвитку інституту, його вплив на навчальний процес в області, а також ефективність програм професійного зростання педагогічних працівників та інтеграцію модернізованих інтерактивних технологій у навчання.</em><em> </em><em>Розкрито залученість</em><em> науково-педагогічних і педагогічних працівни</em><em>кі</em><em>в інституту до</em><em> </em><em>сучасної</em><em> </em><em>освітн</em><em>ьої</em><em> </em><em>діяль</em><em>ності</em><em>, зокрема використання</em><em> / розвитку</em><em> </em><em>нових стандартів навчання.</em><span style="text-decoration: line-through;"><em> </em></span><em>Висвітлено співпрацю з міжнародними установами </em><em>освіти </em><em>та вплив колективу інституту на педагогічну спільноту регіону.</em><em> </em><em>Уперше представлено діяльність </em><em>педагогічних, науково-педагогічних працівників Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної </em><em>о</em><em>світи протягом 2016–2024 років</em> <em>у контексті сучасних глобальних змін та реформ в українській</em><em> освіті. </em></p> Галина Запорожченко Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/429 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 ФОРМУВАННЯ ОСНОВ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ УКРАЇНИ» https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/430 <p><em>У </em><em>науково-методичній </em><em>статті розглянуто концептуальні зміни викладання предмета </em><em>«</em><em>Захист України</em><em>»</em><em>, </em><em>які </em><em>спрямовані на </em><em>формування основ національної безпеки. Проаналізовано сучасні методики навчання, що поєднують військово-патріотичну підготовку з розвитком громадянської свідомості. П</em><em>орівня</em><em>но особливості викладання предмета за кордоном і в Україні.</em><em> </em><em>Схарактеризовано переваги та</em><em> виклики впровадження нових тем і</em><em>з предмета «Захист України», </em><em>визначе</em><em>но вдосконалення</em><em> методичних засад</em><em> </em><em>його </em><em>викладання через </em><em>застосува</em><em>ння інноваційних форм освітньої діяльності. Узагальнено ключові принципи навчання, що сприяють формуванню в учнів активної громадянської позиції, готовності до захисту держави та усвідомлення власної ролі в обороні нашої країни.</em> <em>З</em><em>апропон</em><em>овано</em><em> </em><em>вправи</em><em>, які сприятимуть</em><em> патріотичному вихованню старшокласників, їхньому </em><em>глибшому розумінню</em><em> </em><em>безпекових питань.</em></p> Віталій Гладун Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/430 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 ЦИФРОВА БЕЗПЕКА ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/434 <p><em>У </em><em>методичній </em><em>статті досліджено проблему цифрової безпеки педагогічних працівників в умовах інформаційного суспільства. Розглянуто найпоширеніші типи</em><em> кіберзагроз та їхній </em><em>можливий у</em><em>плив на професійну діяльність освітян, а також надано рекомендації щодо протидії</em><em> кожній.</em> <em>Проаналізовано теоретичні основи цифрової </em><em>компетентності. Запропоновано рішення щодо використання вільного програмного </em><em>забезпечення для організації освітнього процесу як альтернативу </em><em>неліцензованим версіям</em><em> поширених програм та операційних систем. </em><em>У роботі розвинено ідею взаємозалежності </em><em>цифрової грамотності та інформаційної безпеки педагогів. Виокремлено специфічні загрози в умовах війни. Уперше представлено систематизований перелік безпечних програмних рішень для освітян з урахуванням українського контексту.</em><em> </em></p> Максим Запорожченко, Ганна Шевченко Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/434 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 НАВЧАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/435 <p><em>У </em><em>методичній </em><em>статті розглянуто питання навчання</em><em> у </em><em>сфері безпеки учасників освітнього процесу в умовах правового режиму воєнного стану в Україні. Проаналізовано пр</em><em>облеми організації середовища, забезпечення та використання засобів індивідуального захисту, набуття навичок надання домедичної допомоги постраждалим. Визначено основні напрями діяльності педагогів з формування безпечної поведінки учасників освітнього проц</em><em>есу. Приділено увагу розробленню та дотриманню затверджених протоколів та процедур безпеки, збереження психологічного здоров’я здобувачів освіти та педагогів, підтримки їхнього емоційного стану. Досліджено, як стресові ситуації й зовнішні фактори впливають</em><em> на психологічних стан та поведінку людини. Обґрунтовано доцільність використання заходів превентивного характеру, необхідність постійного відпрацювання та вдосконалення навичок поведінки в умовах надзвичайних </em><em>ситуацій. Наведено алгоритм дій керівника закладу з планування та реалізації заходів щодо формування безпечного освітнього середовища, облаштування приміщень, план проведення навчання з домедичної підготовки для всіх учасників освітнього процесу.</em></p> Лілія Козирєва, Світлана Гіль Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/435 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 РОЛЬ ДОСЛІДНИЦЬКОГО МЕТОДУ НАВЧАННЯ У ФОРМУВАННІ НАУКОВОГО МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/432 <p><em>У</em><em> методичній статті розглянуто</em><em> значення дослідницького методу навчання в процесі формування наукового мислення школярів у контексті </em><em>реалізації к</em><em>онцепції «Нова українська школа». Акцентовано на використанні дослідницької діяльності </em><em>як ефективного засобу розвитку аналітичних н</em><em>авичок, критичного мислення та в</em><em>міння працювати з джерелами наукової інформац</em><em>ії. </em><em>Визначено методологічні</em><em> засади впровадження зазначен</em><em>ого</em><em> методу в освітній процес, у</em><em>плив на пізнавальну активність учнів та їх</em><em>ню</em><em> здатність</em><em> до самостійного формулювання наукових гіпотез. </em><em>Розроблено структуру дослідницького завдання з біології для учнів 7 класу, що передбачає залучення учнів до по</em><em>вного циклу наукового пізнання –</em><em> від формулювання проблеми та висування гіпотези до плануванн</em><em>я та </em><em>проведення експерименту, збирання й</em><em> аналізу</em><em>вання</em><em> да</em><em>них, інтерпретації результатів,</em><em> обґрунтування власних висновків. </em><em>Розроблено комплексне дослідницьке завдання з біології для учнів 7 класу, що охоплює всі основні етапи наукового пізнання відповідно до концепції Нової української школи та передбачає шляхи інтеграції дослідницького методу в освітній процес. </em></p> Ірина Мироненко Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/432 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 ЕДУКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/428 <p><em>У методичній статті проаналізовано низку наукових праць та досліджень із питань розвитку професійної</em><em> </em><em>/</em><em> </em><em>психологічної компетен</em><em>тн</em><em>ості, висвітлено основні аспекти реалізації психоедукаційної роботи в умовах післядипломної</em><em> освіти як складника розвитку </em><em>психологічно</em><em>ї </em><em>грамотності педагогів. Уточнено поняття «психологічна компетентність»</em><em>. </em><em>Розкрито сутніс</em><em>ть поняття «едукація» як напрям</em><em>у психологічної просвіти та її складників. Визначено основні функції психоедукації: практико</em><em>-</em><em>ор</em><em>ієнтов</em><em>а</em><em>на, інформаційна, соціальна.</em> <em>Представлено напрями, форми психоедукаційної діяльності </em><em>навчально-методичної лабораторії</em><em> практичної психології та соціальної роботи МОІППО.</em> <em>Репрезентовано методичний інструментарій</em><em>, </em><em>розроблений у рамк</em><em>ах Усеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»</em>. <em>Подано результати моніторингового дослідження «Освітні потреби педагогів закладів освіти Миколаївської області». </em></p> Тетяна Сливінська, Антоніна Чубова Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/428 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ МИСТЕЦЬКОГО ЛІЦЕЮ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/436 <p><em>У науково-методичній статті розглянуто проблему вдосконалення професійної компетентності викладачів мистецького ліцею в умовах сучасного освітнього простору. Актуалізовано </em><em>багатогранну роль педагога-мистецтвознавця, культурного діяча, який формує фахові навички, національну ідентичність та громадянську позицію учнів.</em><em> </em><em>Проаналізовано теоретич</em><em>ні засади й удосконалено зміст</em><em> поняття «професійна компетентність викладача мистецького ліцею», виокремлено її основні компоненти. </em><em>Обґрунтовано</em><em> </em><em>широкий спектр освітньо-мистецьких, національно-патріотичних та</em><em> історико-культурних послуг, що</em><em> надає</em><em> педагог</em><em> ліцею. </em><em>У</em><em>перше досліджено</em><em> </em><em>та доклад</em><em>но описано</em><em> </em><em>складники професійної компетентності викладачів дисциплін музичного, образотворчого та декоративного циклів. Виокремлено функції-послуги </em><em>педагога</em><em> мистецького ліцею,</em> <em>спектр яких для здобувачів освіти є надзвичайн</em><em>о широким та охоплює академічні</em><em> </em><em>й сугестивні </em><em>аспекти.</em><em> </em><em>Окремо </em><em>зазначено</em><em><strong> </strong></em><em>важливість</em><em> </em><em>цифрової</em><em><strong> </strong></em><em>та</em><em> </em><em>здоров’язбережувальної компетентності</em><em> для сучасного викладача мистецького ліцею</em><em>. </em></p> Вікторія Бондаренко Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/436 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 ТРАГЕДІЯ ОСВІТЯНИНА АНДРІЯ АЛЕКСЄЄВА https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/431 <p><em>У науков</em><em>ій статті, с</em><em>пираючись на сукупність історіографічної та джерельної бази, кримінальну справу репресованого освітянина Андрія Ал</em><em>ексєєва, зроблено аналіз рушійних сил репресивної політики сталінського режиму проти освітянської спільноти Миколаївщини періоду Великого терору. Висвітлено роль каральних органів у придушенні альтернативних поглядів. На архівних матеріалах показано підроб</em><em>ки інкримінації </em><em>обвинувачень під час викриття</em><em> так званих «контрреволюційних націоналіст</em><em>ичних організацій». Узагальнено, що ключовою ціллю репресій було встановлення суцільної «атмосфери страху», винищення трудового потенціалу народної освіти, закріплення повного контролю над громадянами. Наукову новизну дослідження визначає наявний фактологі</em><em>чний матеріал. У науковий обіг у</em><em>ведено документальні матеріали, спрямовані на комплексний аналіз каральної</em><em> </em><em>політики тодішньої влади проти різних соціальних груп Миколаївщини. Розкрито специфіку і закономірності здійснення репресій на регіональн</em><em>ому рівні.</em></p> Ігор Ніколаєв Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/431 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 ТВОРЧА СПІВПРАЦЯ АМВРОСІЯ ЖДАХИ З ВИДАТНИМИ ДІЯЧАМИ УКРАЇНИ https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/433 <p><em>У науково-публ</em><em>іцистичній статті, спираючись на</em><em> широкий спектр джерел</em><em>, </em><em>автор</em><em>ка дослідила</em><em> творчу діяльність видатного діяча степового краю Амвросія Андрійовича Ждахи (1855–1927), пов’язану з українським культурним відродженням у регіоні</em><em> наприкінці XIX – на початку XX </em><em>століття. </em><em>У</em><em>перше було підк</em><em>реслено значення творчої співпраці Амвросія Андрійовича Ждахи з видатними діячами науки та культури України, головною метою якої стало поширення і збереження української </em><em>ідентичності за допом</em><em>огою образотворчого мистецтва.</em><em> </em><em>Доклад</em><em>но проана</em><em>лізовано його </em><em>творчу</em><em> </em><em>діяльність як художника-ілюстратора та</em><em> активного популяризатора української іст</em><em>орії та культури</em><em> у співпраці з видатними вітчизняними діячами.</em><em> Така взаємодія сприяла розвиткові</em><em> суспільно-культурних процесів у степовому регіоні. </em><em>Виокремлено творчі зв’язки Амвросія Ждахи з провідними представниками культурної еліти південного краю.</em></p> Ольга Волос Авторське право (c) 2025 "Вересень" https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/433 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000