ПРОФЕСІЙНО-ФАХОВА СТУДІЯ ЯК ФОРМА РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
(за ідеями професора Ніли Волошиної)
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.01Ключові слова:
методична компетентність, Ніла Волошина, Нова українська школа, професійний розвиток, професійно-фахова студія, студія, типологія студійних занятьАнотація
У розвідці в контексті спадщини професора Ніли Волошиної представлено теоретичне напрацювання нових форм організації професійного розвитку педагогів-філологів, розроблено модель професійно-фахової студії, набір видів занять, їхню архітектоніку та змістове наповнення. Із наукового доробку вченої визначено складники професійного розвитку вчителів літератури та екстрапольовано в модель підготовки сучасного вчителя. Професійно-фахові студії та авторська методична модель увідповіднені до ідей та завдань Концепції Нової української школи.
У першій частині статті розміщено есей про Нілу Волошину – наукового керівника, консультанта, порадника, Берегиню. У другій частині подано науково-теоретичне обґрунтування доцільності нових форм професійного розвитку. Вибудувано понятійний апарат (його змістове наповнення), до складу якого належить зокрема така низка понять: «професійно-фахова студія», «методичне студійне заняття», «методична майстерня (майстер-клас)», «урок-майстерня». «Концептуальні складники моделі професійно-фахової студії філолога» представлені логіко-семіотичною моделлю. Запропонована авторська модель вибудувана в рамках філософії тріадності. Перспектива дослідження полягатиме в систематизації практичного досвіду в реалізації різних типів занять і вдосконаленні моделей професійно-фахового розвитку філолога.
Посилання
Gushhina, T. N. (1996). Znakom'tes': pedagogicheskaja studija [Meet: pedagogical studio]. Vneshkol'nik, 2, 31–32 (rus).
Klymenko, L. O. & Liskovych, O. V. (2022). Pedahohichna vidkryta studiia «Nauka i my» yak zasib udoskonalennia profesiinoi kompetentnosti vchytelia-pryrodnychnyka» [Pedagogical open studio «Science and we» as a means of improving the professional competence of a naturalist teacher»]. Veresen, 4, 147–156. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.13 (ukr).
Shhurkova, N. E. (2002). Pedagogicheskaja tehnologija [Pedagogical technology]. «Pedagogicheskoe obshhestvo» (rus).
Shhurkova, N. E. & Zaleker, O. P. (1993). Pedagogicheskaja studija [Pedagogical studio]. M.: TOO «IntelTeh» (rus).
Shuliar, V. I. (2022). Model literaturnoi kompetentnosti uchniv-chytachiv Novoi ukrainskoi shkoly [Model of literary competence of students-readers of the New Ukrainian school]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Shuliar, V. I. (2017). Osmysliuiuchy naukovyi dorobok profesora Nily Voloshynoi [Understanding the scientific achievements of Professor Nila Voloshina...]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Shuliar, V. I. (2015). Upravlinnia rozvytkom metodychnoi kompetentnosti vchyteliv-slovesnykiv: (konstruiuvannia kompetentisno-diialnisnoho uroku literatury) [Managing the development of methodological competence of vocabulary teachers: (construction of a competence-activity lesson of literature)]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2, 13–17 (ukr).
Shuliar, V. I. (2017). Vidkryta hromadska studiia «Stratehiia rozvytku osvity v OTH: rehionalnyi dyskurs» [Open public studio «Strategy of education development in OTG: regional discourse»]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Sergeeva, M. G., Pugachev, I. A. & Samohin, I. S. (2018). Rol' pedagogicheskoj studii v povyshenii kvalifikacionnogo urovnja shkol'nogo pedagoga [The role of the pedagogical studio in improving the qualification level of a school teacher]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovanija, 225–228 (rus).
Tusieieva, M. H. (2007). Pedahohichna studiia yak forma pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv serednoi shkoly [Pedagogical study as a form of improving the qualifications of secondary school teachers]. Molodi holosy, 15, 127–135 (ukr).
Voloshyna, N. Y. (2002). Naukovyi analiz roboty ta metodychna dopomoha vchytelevi [Scientific analysis of work and methodical assistance to the teacher]. Naukovi osnovy metodyky literatury. (Ed. N. Y. Voloshyna). K.: Lenvit, 256–259 (ukr).