Це застарівша версія, яка була опублікована 2020-08-27. Прочитайте найбільш нову версію.

УДК 37.015.3+616.85 ORCID iD 000 ПРОФІЛАКТИКА ШКІЛЬНИХ НЕВРОЗІВ: ДОСВІД В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО І СУЧАСНІСТЬ

Автор(и)

  • Григорій Лисиця

Ключові слова:

Ключові слова: здоров’я учнів, шкільний невроз, дидактогенія, перевантаження, педагогічна культура.

Анотація

Показано звʼязок між освітнім процесом і розвитком одного з видів шкільного неврозу – дидактогенії та описано передумови виникнення назви зазначеного захворювання. Охарактеризовано конкретні шляхи та способи вирішення проблеми шкільних неврозів в умовах Павлиської середньої школи часів В. Сухомлинського.
Показано, що виділені павлиським педагогом-дослідником основні причини виникнення дидактогенії мають місце й у сучасних освітніх закладах, а сила їх впливу на здоров’я учнів і форми прояву в різних вікових категоріях школярів практично не змінились.
Приводяться факти, які засвідчують, що названі педагогом-гуманістом рекомендації щодо профілактики та зменшення проблеми погіршення психічного здоров’я учнів досі не набули широкого впровадження. Звертається увага на тісний звʼязок між психофізіологічною «ціною» навчально-пізнавальної діяльності сучасних школярів та успішністю освітньої реформи.

Посилання

Antipkin Ju. G., Moiseenko R. A., N. V. Hajtovich N.V. ( 2009). VI Kongress pediatrov Ukrainy: professional'nyj dialog o samom vazhnom [VI Congress of Pediatricians

of Ukraine: professional dialogue on the most important]. Zdorov’ja Ukraїni, 21, 24–25 (rus).

Antonecj M. Ja. (2013). Psykhopedaghoghichna sutnistj dydaktychnykh poghljadiv V. O. Sukhomlynsjkogho [Psychopedagogical essence of didactic views of VO Sukhomlinsky]. Naukovi zapysky [Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu im.

M. P. Draghomanova]. Ser. : Pedaghoghichni ta istorychni nauky, 115. 13–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzped_2013_115_4. (ukr).

Kalynychenko I. O., Zaikina H. L., Antomonov M. Yu. (2007). Otsinka indyvidualnoi psykhofiziolohichnoi «tsiny» rozumovoho navantazhennia: naukovometodychne vydannia [Assessment of the individual psychophysiological "price" of mental load]. Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka, 24 (ukr).

Kodohmaeva F. A. Didaktogenija [Didactogeny]. Available at: http://festival.1september.ru/articles/314022/ (rus).

H. Lysytsia. (2018). Dydaktohenni aspekty v pedahohichnii spadshchyni V. O. Sukhomlynskoho [Didactogenic aspects in the pedagogical heritage of V. O. Sukhomlinsky]. Abstracts of Paper. Mykolaiv : OIPPO, 110–114 (ukr).

Moskalenko L. Odyn den iz zhyttia shkoliara : 10 hodyn na navchannia i hodyna – na vse reshtu [One day of a student's life: 10 hours for study and one hour for the rest]. Available at: http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/80347/. (ukr).

Niankivskyi S. L., Yatsula M. S., Chykailo M. S., Pasechniuk I. V. (2012). Stan zdorovʼya shkoliariv v Ukraini [Health status of schoolchildren in Ukraine]. Zdorove rebenka, 5 (40) (ukr).

Parhomenko L. K. (2006). Mediko¬social'nye problemy sohranenija zdorov'ja podrostkov v Ukraine [Medical and social problems of maintaining adolescent health in Ukraine]. Zdorov'e rebenka, 1, Organizacija zdravoohranenija. Available at: http://pediatric.mif–ua.com/archive/issue¬207/article¬210/. (rus).

Sukhomlynskyi V. (1977). Pavlyshska serednia shkola [Paul's secondary school]. K.: Rad. shk., Vybrani tvory: u 5 t. T. 4., 7 – 390 (ukr).

Sukhomlynskyi V. O. (1977). Sertse viddaiu ditiam [I give my heart to the children]. Vybr. tvory : u 5 t. – T. 3. – K. : Rad. shk., 9 – 279 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-27

Версії

Номер

Розділ

Статті