ДМИТРО КРЕМІНЬ ТА ЙОСИП ЧЕРНІЙ: ІСТОРІЯ ДРУЖБИ НА ФОНІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-МИСТЕЦЬКОГО ЛАНДШАФТУ ЗАКАРПАТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2023.11Ключові слова:
Закарпаття, європейський модернізм, ідеологія, протиставлення, самовираження, соцреалізм, художня творчістьАнотація
У статті робиться спроба художньо-естетичного аналізу модерного мистецтва Закарпаття 60–80-х років ХХ століття, означеного як нонконформізм і андеґраунд, доводиться думка, що Д. Д. Кремінь та Й. Й. Черній справді суперечили усталеним філософським, етичним, естетичним кодам соціуму й скеровували своє мистецтво на самовираження. У розвідці вперше, за згодою родини художника, публікується лист Д. Д. Кременя до Й. Й. Чернія як одне з яскравих підверджень підтримки автора в часи гострої критики та цькування молодого митця.
Посилання
Havrosh, O. I. (2015). Kinets epokhy radianskoho zhyvopysu: yak tse vidbuvalos na Zakarpatti [The end of the era of Soviet painting: how it happened in Transcarpathia]. Ekzyl. Uzhhorod: Hrazhda, 48–51 (ukr).
Havrosh, O. I. (2013). Pobutovyi zhyvopys Zakarpattia povoiennoho desiatylittia: osoblyvosti transformatsii zhanru v umovakh sotsrealizmu [Domestic painting of Transcarpathia in the post-war decade: features of the transformation of the genre in the conditions of socialist realism]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo, 1, 70–74 (Ed. Danylenko V. Ya). Kharkiv: KhDADM (ukr).
Hladyshev, V. V. & Kuznietsova, A. M. (2021). Vazhlyvyi etap naukovoho osmyslennia poetychnoi spadshchyny ta zhyttia Dmytra Kremenia [An important stage of the scientific understanding of the poetic heritage and life of Dmytro Kremen]. Veresen, 3 (90), 90–102. Mykolaiv. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.08Mykolayiv (ukr).
Holubets, O. M. (2011). Ukrainske mystetstvo ХХ st.: problemy natsionalnoi identyfikatsii [Ukrainian art of the 20th century.: problems of national identification]. Artaniia. Kn. 25, 4, 16–24 (ukr).
Husti, V. V. (2023). Nehodamy hartovana, a sontsem ocharovana [Hardened by adversity and charmed by the sun]. Zakarpatska poeziia XX stolittia: antolohiia. Uzhhorod: Zakarpattia, 3–8 (ukr).
Kremin, D. D. (1982). Chomu ptakhy litaiut. Osobystyi arkhiv rodyny Y. Cherniia [Why birds fly. Personal archive of the family of J. Chernia]. Mykolaiv–Uzhhorod (ukr).
Kremin, D. D. (2024). Druhe zhyttia Yosypa Cherniia [The second life of Yosyp Cherny]. Uzhhorod, 25 veresnia (ukr).
Rebryk, N. Y. (2014). Mystetstvo samostverdzhennia u slovi: vid andegraundu do klasyky. Olviiskyi vertep Dmytra Kremenia [The art of self-assertion in the word: from the underground to the classics. Dmytro Kremen's Olvii nativity scene] Visnyk Zakarpatskoho khudozhnoho instytutu. Vyp. 5, 32–36 (ukr).
Smyrna, L. (2020). Рolityka neofitsiinoho: do problemy interpretatsii ukrainskoho mystetskoho nonkonformizmu [Politics of the unofficial: to the problem of interpretation of Ukrainian artistic nonconformism]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Vyp. 35, 90–96 Kyiv (ukr).
Smyrna, L. (2006) Ukrainskyi mystetskyi nonkonformizm: istorychnyi i svitohliadnyi vymir [Ukrainian artistic nonconformism: historical and worldview dimension]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st.: u 2 kn. Kn. 2 (Eds. V. Sydorenko ta in.); In-t problem suchasnoho mystetstva Akademii mystetstv Ukrainy, 5–77. Kyiv: Intertekhnolohiia (ukr).
Yakovlev, E. (1985). Radost podozrenyia [Joy of suspicion]. Moskva: Izvestiya (rus).