ЧИТАЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ І ЛІТЕРАТУРНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ООП В УМОВАХ ВІЙНИ / ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Василь Шуляр Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-8643-0105
  • Катерина Пінюгіна Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-4347-3559

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.13

Ключові слова:

безпека психологічна й емоційна, безпека фізична, діти з особливими освітніми потребами, дистанційне навчання в умовах війни, літературне інклюзивне заняття, моделі читацької діяльності, складники читацької діяльності, технологія інклюзивного літературного заняття, читацька діяльність

Анотація

У статті запропоновано філософські стратегії: ноологічна, ноосферна й екологічна. Вони є базовими для організації безпекового освітньо-інклюзивного середовища. Розглянуто складники читацької діяльності. Описано стан, уплив та наслідки травматичного стресу в дітей з особливими потребами. Вибудовано модель інклюзивного літературного заняття. Запропоновано його архітектоніку. Розроблено технологію такого літературного заняття. Модель такого заняття зорієнтована на діяльнісну мету. Визначено змістову та ціннісно-етичну мету. Запропоновано етапи підготовки інклюзивно-дистанційного літературного заняття. Суб’єктами такого заняття є: дистанційний учитель літератури, локальний координатор і батьки і діти з особливими освітніми потребами. Уперше розроблено вимоги та базові поради до літературного заняття в інклюзивному класі. Подано низку завдань для дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни та дистанційного навчання. Автори пропонують педагогам і батькам низку практичних рекомендацій з метою створення сприятливих умов для дітей з особливими освітніми потребами. Описані у статті ідеї можуть бути корисними всім, хто працює з дітьми з особливими потребами та бажає створити для них безпечне та сприятливе середовище на різних рівнях.

 

Посилання

Chaika, M. S., Usatenko, H. & Kryvonohova, O. (2021). Teoriia i praktyka vykorystannia alternatyvnoi komunikatsii dlia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Theory and practice of using alternative communication for people with special educational needs]. Kyiv: FOP Usatenko H. V. (ukr).

Dmytrenko, K., Konovalova, M. & Semyvolos, O. (2018). Pratsiuiemo z «osoblyvoiu» dytynoiu u «zvychainii» shkoli [We work with a «special» child in an «ordinary» school]. Kh.: VH «Osnova» (ukr).

Hych, H. M. (2015). Storitelinh yak innovatsiina metodyka formuvannia movlennievykh kompetentnostei uchniv ZNZ [Storytelling as an innovative method of formation of speech competences of students of the ZNS]. Naukovyi visnyk MNU V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky (Ed. A. L. Sytchenko). Mykolaiv: MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho, 4 (15), 188–191 (ukr).

Kolupaieva, A. A. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Education of children with special educational needs in an inclusive environment]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok» (ukr).

Kravets, N. P. (2019). Storitellinh yak tekhnolohiia tvorchoho rozvytku uchniv z intelektualnymy porushenniamy na urokakh literatury v umovakh spetsialnoho ta inkliuzyvnoho navchannia [Storytelling as a technology for the creative development of students with intellectual disabilities in literature classes in the conditions of special and inclusive education]. Topical issues of pedagogy. Editoria di Modena, Roma, Italy, 80–102 (ukr).

Malinina, L. V. (2021). Nova ukrainska shkola: psykholoho-pedahohichna pidtrymka molodykh shkoliariv iz trudnoshchamy v navchanni [New Ukrainian school: psychological and pedagogical support of young schoolchildren with learning difficulties]. Kyiv: Hramota (ukr).

Piniuhina, K. O. (2020). Psykholoho-sotsialni aspekty vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh osvity [Psychological and social aspects of the implementation of inclusive education in educational institutions]. Veresen, 4 (87), 89–94 (ukr).

Prasol, D. V. (2023). Orhanizatsiina struktura uroku dlia zdobuvachiv osvity z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [Organizational structure of a lesson for students with intellectual disabilities]. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z intelektualnymy porushenniamy v umovakh spetsialnoi ta inkliuzyvnoi osvity. Kamianets-Podil. nats. un-t im. Ivana Ohiienka. (Ed. T. O. Dokuchyna). Kamianets-Podilskyi. Retrieved from: https://https://drive.google.com/file/d/1xUrU0FHSF1EAkJbSQQ_385F272psl0Er/view (ukr).

Pravda, N. M. (2020). Spilne vykladannia na urokakh ukrainskoi literatury v inkliuzyvnykh klasakh iz zastosuvanniam skhem-rozrobok dlia ditei iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Joint teaching in lessons of Ukrainian literature in inclusive classes using development schemes for children with special educational needs]. Ukrainska literatura: problemy i perspektyvy. Melitopol: Melitopolskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho (ukr).

Semenets-Orlova, I., Horiana, L. Sydorenko, S. & Oleksiienko, O. (2023). Metodychne zabezpechennia publichnoho upravlinnia rozvytkom bezbariernoho prostoru v zakladakh osvity Ukrainy [Methodical provision of public management of the development of barrier-free space in educational institutions of Ukraine]. Kyiv: Mizhrehionalna Akademiia upravlinnia personalom, 2023 (ukr).

Shevtsov, A. H. (2006). Metodolohichni pryntsypy sotsialnoi reabilitatsii osib iz obmezhenymy funktsiiamy zdorovia [Methodological principles of social rehabilitation of persons with limited health functions]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianetsko-Podilskoho derzhavnoho universytetu: Seriia sotsialno-pedahohichna. Vypusk VI. Kamianets-Podilskyi, 337–342 (ukr).

Shuliar, V. I. (2022). Nooosvitnii landshaft Mykolaivskoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: transformatsiini protsesy [Neo-educational landscape of the Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education: transformational processes].Vydavnychyi tsentr «MOIPPO» (ukr).

Shuliar, V. I. (2022). Planuvalna diialnist subiektiv literaturnoi osvity novoi ukrainskoi shkoly: osoblyvosti konstruiuvannia spivpratsi [Planning activity of subjects of literary education of the new Ukrainian school: peculiarities of construction of cooperation]. 1 chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2023). Vyvchennia liryky Dmytra Kremenia v pochatkovii shkoli [Study of Dmytro Kremen's lyrics in elementary school]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti OIPPO (ukr).

Shuliar, V. (2009). Teoriia i tekhnolohiia inkliuzyvno-dystantsiinoho uroku v systemi literaturnoi osvity shkoliariv [Theory and technology of an inclusive distance lesson in the system of literary education of schoolchildren]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 11, 8–10 (ukr).

Stebliuk, S. V. (2021). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu u klasi z inkliuzyvnym navchanniam [Organization of the educational process in the classroom with inclusive education]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 1 (37). Ch. 1, 116–121. DOI https://doi.org/10/26661/2522-4360-2021-1-1-18/ (ukr).

Taranchenko, O. M. & Naida, Yu. M. (2012). Dyferentsiiovane vykladannia v inkliuzyvnomu klasi [Differentiated teaching in an inclusive class]. (Ed. Kolupaieva A. A.). K.: Vydavnycha hrupa «ATOPOL» (ukr).

Zelenska, O. V. (2022). Dani doslidzhennia analitychnoi kompanii Gradus Research v Ukraini, kviten [Research data of the analytical company Gradus Research in Ukraine, April]. Retrieved from: https://cutt.ly/7w4etxwb (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-30

Номер

Розділ

Статті