УПЛИВ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.09Ключові слова:
інструменти штучного інтелекту, післядипломна педагогічна освіта, професійний розвиток, штучний інтелектАнотація
У науковій статті досліджено вплив інструментів штучного інтелекту (ШІ) на професійний розвиток педагогів у системі післядипломної освіти. Проаналізовано підходи до визначення поняття «штучний інтелект», розглянуто наявні технології ШІ, які можна застосовувати в освітньому процесі: адаптивні системи навчання, інструменти для автоматизованого оцінювання, аналітики освітніх даних, генерації навчального контенту тощо. На основі огляду наукових джерел й опитування педагогів закладів освіти Миколаївської області щодо їхнього використання інструментів ШІ визначено переваги – індивідуалізація та персоналізація навчання, гнучкість і зручність, економія часу й автоматизація рутинних завдань, підвищення мотивації та залученості до навчання, також ризики – потреба в значних технічни ресурсах, етичність і безпечність використання ШІ, залежність від технологій, зниження рівня критичного мислення, особистісного спілкування та відповідальності. Уперше представлено результати вибору педагогів Миколаївської області щодо використання інструментів штучного інтелекту. З’ясовано, що впровадження штучного інтелекту в систему післядипломної освіти відкриває нові можливості для професійного розвитку педагогів, проте потребує ретельного планування, методичної та належної технічної підтримки.
Посилання
Baranov, O. A. (2023). Vyznachennia termina «shtuchnyi intelekt» [Definition of the term «artificial intelligence»]. Informatsiia i pravo, 1 (44), 32–49 (ukr).
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020). Concept of AI development in Ukraine until 2030. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (ukr).
Cambridge Dictionary. «Artificial Intelligence». Cambridge University Press. Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/artificial-intelligence (eng).
Chiu, T. K., Xia, Q., Zhou, X., Chai, C. S., & Cheng, M. (2023). Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100118. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100118 (eng).
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. Publications Office of the European Union. Retrieved from: https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756 (eng).
EU-U.S. Terminology and Taxonomy for Artificial Intelligence - Second Edition. Retrieved from: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/eu-us-terminology-and-taxonomy-artificial-intelligence-second-edition (eng).
Huraliuk, A. H. (2023). Shtuchnyi intelekt yak innovatsiina informatsiina tekhnolohiia u pedahohichnykh doslidzhenniakh (analitychnyi ohliad) [Artificial intelligence as an innovative information technology in pedagogical research (analytical review)]. Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky, 67. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu%26Sci-RB-18-2023-67-79.pdf (ukr).
IBM. (2023). Artificial Intelligence. Retrieved from https://www.ibm.com/topics/artificial-intelligence (eng).
Klymeniuk, N. V. (2021). Mobilnist yak vazhlyvyi chynnyk profesiinoi adaptatsii molodoho pedahoha [Mobility as an important factor in the professional adaptation of a young teacher]. Veresen, 2 (89), 26–34. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2021.03 (ukr).
Marienko, M. & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Fizyko-matematychna osvita, Sum. derzh. ped. un-t imeni A. S. Makarenka. Fiz.-mat. f-t, 1 (38), 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 (ukr).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Instruktyvno-metodychnykh rekomendatsii shchodo zaprovadzhennia ta vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity (Proiekt). [Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024). Instructional and methodical recommendations on the introduction and use of artificial intelligence technologies in general secondary education institutions (Project).]. Retrieved from: http://surl.li/kqpqqp.
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Stratehichnyi plan diialnosti Ministerstva osvity i nauky Ukrainy do 2027 roku «Osvita peremozhtsiv». [Ministry of Education and Science of Ukraine. (2027). Strategic activity plan of the Ministry of Education and Science of Ukraine until 2027 «Education of winners»]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf (ukr).
Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22. DOI: https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8 (eng).
Rostoky, M. L. & Bondarenko, T. S. (Eds.). (2023). MON Ukrainy, UIPA, NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Rozbudova yedynoho vidkrytoho informatsiinoho prostoru osvity vprodovzh zhyttia (Forum-SOIS, 2023) [Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Ukraine, UIPA, National Academy of Sciences of Ukraine, National Institute of Education and Research of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi]. Vinnytsia: TVORY. Vyp. 4. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.736724 (ukr).
Russell, S. J. & Norvig, P. (2016). Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd. Eds. Harlow, Pearson. https://people.engr.tamu.edu/guni/csce421/files/AI_Russell_Norvig.pdf (eng).
UNESCO. (2023). Draft AI competency frameworks for teachers and school students. Retrieved from: https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/12/UNESCO-Draft-AI-competency-frameworks-for-teachers-and-school-students_0.pdf. (eng).
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0 (eng).