РЕАЛІЗАЦІЯ STEM-ПРОЄКТІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ХІМІЇ

Автор(и)

  • Дар'я Блага-Мініна Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0009-0004-6617-8722

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.07

Ключові слова:

ключові компетентності, наскрізні уміння, природничі науки, проєктна діяльність, STEM-освіта

Анотація

У науково-методичній статті розглянуто теоретичні основи та практичні аспекти використання STEM-проєктів в освітньому процесі з хімії. На основі аналізу сутності STEM-підходу в навчанні визначено характеристики, на основі яких навчальний проєкт можна вважати STEM-проєктом. Акцентовано на перевагах інтеграції, що надає можливість поєднувати хімію з іншими природничо-математичними науками, такими, як фізика, біологія, математика, інформатика. Автор аналізує ефективність застосування  STEM-проєктів в освітньому процесі з хімії, описує етапи підготовки до його реалізації. У статі представлено приклад такого проєкту та окреслено міждисциплінарний підхід до вивчення хімії, що унаочнює можливість інтеграції знань із різних предметів. Удосконалено методику використання штучного інтелекту в освітньому процесі з хімії, зокрема під час проєктної роботи для аналізу вхідної інформації та прогнозування результатів експерименту.

Посилання

Buturlina, O.V., Dovhal, S. A., Hryhorov, H. A., Lysokolenko, T. V. & Palahuta, V. I. (2021). STEM-osvita v Ukraini v konteksti staloho rozvytku [STEM education in Ukraine in the context of sustainable development]. Yevropeiskyi zhurnal staloho rozvytku, 10 (1), 323–328. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n1p323 (ukr).

Concept of Development of Natural Science and Mathematical Education (STEM Education). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (ukr).

Korshevniuk, T. V. & Yaroshenko, O. H. (2022). Osoblyvosti konstruiuvannia prohramy intehrovanoho kursu «Piznaiemo pryrodu» dlia uchniv 5–6 [Features of designing the program of the integrated course «Learning about Nature» for students in grades 5–6]. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly. Ternopil, 293–295 (ukr).

Matskiv, I. I. (2017). Uprovadzhennia elementiv STEM-osvity v navchalnyi protses pid chas vyvchennia khimii ta biolohii [Introduction of elements of STEM education into the educational process during the study of chemistry and biology]. Tavriiskyi visnyk osvity, 3, 74–82 (ukr).

Matviichuk, Yu. Yu. (2021). STEM-osvita yak instrument realizatsii intehrovanoho vyvchennia pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin [STEM education as a tool for implementing the integrated study of natural and mathematical disciplines]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, 50, 123–135 (ukr).

Mintii, M. M. (2023). Vyvchennia landshaftu STEM-osvity ta pidhotovky personalu: kompleksnyi systematychnyi ohliad [Studying the landscape of STEM education and personnel training: a comprehensive systematic review]. Osvitnii vymir [onlain], 9, 149–172. DOI: https://doi.org/10.31812/ed.583 (ukr).

Myronchuk, O. P., Trofimuk, M. B. & Kashcheniuk, M. R. (2019). Binarni uroky yak forma STEM-oriientovanoi orhanizatsii osvitnoho protsesu [Binary lessons as a form of STEM-oriented organization of the educational process]. Pedahohichnyi poshuk, 4, 57–61 (ukr).

Myronenko, I. V. (2023). Uprovadzhennia metodu proiektiv yak zasobu realizatsii diialnisnoho pidkhodu v osvitnomu protsesi z biolohii [Implementation of the project method as a means of implementing the activity approach in the educational process in biology]. Veresen, 3 (98), 48–59. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2023.04 (ukr).

Pohromska, H. S., Makhrovska, N. A., & Rohozhynska, E. K. (2022). Relevantnist matematychnoi osvity v synerhii skladnykiv STEM [The relevance of mathematics education in the synergy of STEM components]. Veresen, 3 (94), 17–28. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.03 (ukr).

Polikhun, N. I., Postova, K. H., Slipukhina, I. A., Onopchenko, H. V. & Onopchenko, O. V. (2019). Uprovadzhennia STEM-osvity v umovakh intehratsii formalnoi i neformalnoi osvity obdarovanykh uchniv [Implementation of STEM education in conditions of integration of formal and informal education of gifted students]. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy (ukr).

Shapovalov, Ye. V. (2021). Problema vyznachennia STEM-osvity ta mizhdystsyplinarnosti [The problem of defining STEM education and interdisciplinarity]. Aktualni aspekty rozvytku STEM-osvity u navchanni pryrodnycho-naukovykh dystsyplin, 237–240 (ukr).

Smith, K., Maynard, N., Berry, A., Stephenson, T., Spiteri, T., Corrigan, D., Mansfield, J. & at all. (2022). Principles of Problem-Based Learning (PBL) in STEM Education: Using Expert Wisdom and Research to Frame Educational Practice. Education Sciences, 12, 728. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci12100728 (eng).

Velychko, N. S. & Vyshnevska, N. S. (2023). Intehrovana systema navchannia khimii u konteksti kompetentnisnoho pidkhodu [An integrated system of teaching chemistry in the context of the competence approach]. Scientific opinions on modern methods of solving problems. Praha, 143–149 (ukr).

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka [Integration in school science education: theory and practice]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

Статті