МІЖГАЛУЗЕВА ІНТЕГРАЦІЯ В КОНСТРУЮВАННІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2025.03Ключові слова:
інтегрований навчальний проєкт, інтегрований підхід, міжгалузева інтеграція, технології (трудове навчання), технологічна освітня галузьАнотація
У статті розкрито можливості здійснення міжгалузевої інтеграції на уроках технологій у 5–6 класах. На основі аналізу наукових досліджень з’ясовано, що особливістю технологічної галузі є інтегративний потенціал, реалізації якого сприяє академічна свобода вчителя як у виборі методів і форм навчання, так і об’єктів проєктування під час розроблення програм. Акцентовано на забезпеченні наступності між початковою та середньою ланками освіти у формуванні цілісного розуміння теоретичних основ та практичних навичок із технологій. Визначено можливості інших освітніх галузей щодо об’єднання з технологіями. Представлено авторський проєкт «Створення екологічних виробів із вторинних матеріалів» для учнів 5–6 класів як приклад міжгалузевої інтеграції під час конструювання освітнього процесу в Новій українській школі.
Посилання
Abramova, O. V., Vdovenko, V. V. (2021). Kliuchovi kompetentnosti yak intehratsiinyi chynnyk u proiektnii diialnosti [Key competencies as an integration factor in project activities]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Vyp. 201, 49–53. Retrieved from: DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-201-49-53 (ukr).
Borysova, T. M. (2021). Erhodyzain-proiekty u zmisti tekhnolohichnoi osvitnoi haluzi [Ergonomic design projects in the content of the technological educational branch]. Trudove navchannia ta tekhnolohii: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, 41–44. Kyiv (ukr).
Fedorova, O. V. & Fedorova, O. O. (2022). Metodychni osoblyvosti navchannia uchniv tekhnolohii obrobky tkanyn [Methodological features of teaching students the technology of fabric processing]. EDITORIAL BOARD, 274–278 (ukr).
Hrytsenko, L. O. & Sribna, Yu. A. (2022). Metodyka realizatsii intehratyvnoho pidkhodu v shkilnii tekhnolohichnii osviti [Methodology for implementing an integrative approach in school technological education]. Molod i rynok, 7–8 (205–206), 107–113 (ukr).
Hushchyna, N. I., & Vasylashko, I. P. (2023). Modelna navchalna prohrama «Zdorovia, bezpeka ta dobrobut. 5–6 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u redaktsii 2022 roku). [Model curriculum «Health, safety and welfare. Grades 5–6 (integrated course) » for secondary education institutions (2022 edition)]. Retrieved from: https://surl.li/grraim (ukr).
Korshevniuk, T. V. (2021). Modelna navchalna prohrama «Piznaiemo pryrodu». 5–6 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Learning about nature». Grades 5–6 (integrated course)» for secondary education institutions]. Retrieved from: http://surl.li/odqokk (ukr).
Machacha, T. S. (2021). Naukovi osnovy rozroblennia innovatsiinoho zmistu tekhnolohichnoi osvity [Scientific foundations of developing innovative content of technological education]. Trudove navchannia ta tekhnolohii: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, 87–90. Kyiv (ukr).
Machacha, T. S. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady proiektuvannia zmistu tekhnolohichnoi osvity [Theoretical and methodological principles of designing the content of technological education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 105–114 (ukr).
State Standard of Basic and Complete General Secondary Education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, (2011). № 1392. [Electronic resource]. Retriеved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (ukr).
Tereshchuk, A. I., Abramova, O. V., Hashchak, V. M. & Pavych, N. M. (2021). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Technologies. Grades 5–6» for secondary education institutions]. Retrieved from: https://surl.li/qcqoss (ukr).
Vovk, N. V. & Horiacheva, A. V. (2024). Intehratsiia mediakultury v osvitnii protses na urokakh tekhnolohii [Integration of media culture into the educational process in technology lessons]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Vyp. 22, 122–135. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320065 (ukr).
Yurzhenko, V. V. (2021). Kompleksnist y intehratsiia yak bazovi pokaznyky tekhnolohichnoi osvitnoi haluzi v Novii ukrainskii shkoli [Complexity and integration as basic indicators of the technological educational branch in the New Ukrainian school]. Trudove navchannia ta tekhnolohii: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku, 148–151. Kyiv (ukr).
Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka [Integration in school natural science education: theory and practice]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).