НОВІ ВИКЛИКИ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Оленв Вітковська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-0618-3579

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2025.06

Ключові слова:

виховання, громадянська освіта, національна ідентичність, національно-патріотичне виховання, патріотизм, цифровізація, цінності

Анотація

У статті розглянуто злободенні потреби виховання патріотизму в учнівської молоді під час російської гібридної воєнної агресії. Автор аналізує ключові фактори, що впливають на виховання школярів, зокрема інформаційна загроза, емоційна нестабільність, роль сім’ї та освітнього середовища. Досліджено історичні аспекти виховання молоді в Давній Греції, проведено паралель із сучасними принципами та ідеями патріотизму в Україні. Підкреслено важливість громадянської відповідальності, соціальної згуртованості та інформаційної стійкості. Визначено переваги та недоліки означеного виховання в умовах здійснення дистанційного освітнього процесу. Окрема увага приділена розвитку медіаграмотності в умовах інформаційної війни. Запропоновано практичні рекомендації щодо вдосконалення виховної роботи в закладах загальної середньої освіти України. Рекомендовано програми виховної роботи з дітьми та співпраці з батьками, що сприятиме систематизації освітнього процесу, урізноманітненню форм і методів партнерської взаємодії, підвищенню ефективності національно-патріотичного виховання в закладах освіти.

Посилання

Aradzhyoni, M., Zeziulina, K., Kozoroh,O. (2021). Kultura dobrosusidstva: Ya. My. Kraina: prohrama vykhovnykh hodyn dlia ZZSO II–III st. i metodychni rekomendatsii [We. Country: program of eucational hours for secondary school students of the 2nd and 3rd grades. and methodical recommendations]. Kyiv-Odesa: Feniks. Retrieved from: https://surl.li/wytixq. (ukr).

Bekh, I. D., Kanishevska, L. V. & Malynoshevskyi, R. V. (2023). Stratehiia viiskovo-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi v systemi osvity Ukrainy: realii ta oriientovni pozytsii [The strategy of military-patriotic education of children and youth in the education system of Ukraine: realities and indicative positions]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5 (2), 1–7. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5202 (ukr).

Bekh, I. D. (2018). Patriotyzm yak tsinnist. 7 naukovykh pozytsii u natsionalno-patriotychnomu vykhovanni [Patriotism as a value. 7 scientific positions in national-patriotic education]. Upravlinnia osvitoiu, 6(402), 6–12 Retrieved from: https: // lib.iitta.goy.ua/713824/ (ukr).

Fedirko, Zh. V. (2023). Mediaosvita – fundamentalna skladova vykhovannia patriotyzmu v modeli vypusknyka Novoi ukrainskoi shkoly [Media education is a fundamental component of the education of patriotism in the model of a graduate of the New Ukrainian School]. Vykhovannia hromadianyna-patriota v umovakh realizatsii zavdan kontseptsii «Nova ukrainska shkola», 251–256. Kropyvnytskyi: KZ «KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho» (ukr).

Ivchenko, Yu. V. (2016). Evoliutsiia fenomenu patriotyzmu u svitovii istorii [Evolution of the phenomenon of patriotism in world history]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pravo, 37(3), 134–137. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2016_37(3)__34 (ukr).

Klymeniuk, N. V. (2023) Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti v uchasnykiv osvitnoho protsesu yak chynnyk vykhovannia patriotyzmu [The formation of civic competence in the participants of the educational process as a factor in the education of patriotism]. Vykhovannia hromadianyna-patriota v umovakh realizatsii zavdan kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Education of a patriotic citizen in the conditions of implementation of the tasks of the concept «New Ukrainian school»], 98–103. Kropyvnytskyi: KZ «KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho» (ukr).

Kolomoiets, H. A. (2021). Patriotychne vykhovannia starshykh pidlitkiv u protsesi viiskovo-sportyvnykh ihor [Patriotic upbringing of older teenagers in the process of military sports games]. (Candidate’s thesis).Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy. Kyiv (ukr).

Law of Ukraine «About the foundations of national resistance». Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1702-20 (ukr).

Law of Ukraine «On the main principles of state policy in the sphere of establishing Ukrainian national and civil identity». Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20 (ukr).

Shpak, D. O. & Nazarenko, L. A. (2023). Rol materi v psykhosotsialnomu rozvytku dytyny z invalidnistiu [The role of the mother in the psychosocial development of a child with disabilities].Veresen, 3 (102) 2024, 181–193. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.15 (ukr).

Tkachyshyna, O. R. (2023). Problema mentalnoho zdorovia v Ukraini: psykholohichnyi analiz [The problem of mental health in Ukraine: a psychological analysis]. Odesa (ukr). Habitus (53), 207–211. Retrieved from: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47105/ (ukr).

Topuzov, O., Holovko M., Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period vojennogho stanu: voiennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsii [Educational losses during the period of martial law: problems of diagnosis and compensation]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 5–13. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13 (ukr).

Zhurba, K. O. Tsyfrovizatsiia viiskovo-patriotychnoho vykhovannia ukrainskoi molodi v umovakh viiny [Digitization of military-patriotic education of Ukrainian youth in the conditions of war]. Innovatyka u vykhovanni, 18, 66–75 DOI: https://doi.org/10.35619/iiu.v1i18.566 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-29

Номер

Розділ

Статті