ТЕХНОЛОГІЯ СПІЛЬНОГО ВИКЛАДАННЯ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ СУПРОВОДУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.07Ключові слова:
асистент учителя, дитина з особливими освітніми потребами, індивідуальна освітня траєкторія, інклюзивна освіта, командна взаємодія, спільне викладання, co-teachingАнотація
У науковій статті розкрито сутність технології спільного викладання (co-teaching) як ефективного інструменту організації інклюзивного навчання та психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Здійснено аналіз наукових підходів до визначення сутності спільного викладання, його структурних компонентів і принципів реалізації в сучасній школі. Підкреслено важливість партнерської взаємодії між фахівцями, узгодженості педагогічних дій та єдиного підходу до планування освітнього процесу. Особливу увагу приділено опису основних моделей спільного викладання. У статті запропоновано практичні рекомендації щодо організації командної роботи педагогів: спільне планування, розподіл ролей, використання диференційованих методів, забезпечення зворотного зв’язку, створення доброзичливого мікроклімату в інклюзивному класі.
Посилання
Androshchuk, O. (2018, November 27–30). Spilne vykladannia – optymalnyi styl pobudovy vzaiemovidnosyn v zakladi z inkliuzyvnoiu formoiu navchannia [Co-teaching as an optimal style of relationship building in an inclusive educational institution]. In Psykholohichnyi suprovid uchasnykiv osvitnoho protsesu v umovakh inkliuzyvnoi osvity: Proceedings of the Regional Scientific and Practical Online Conference. Zhytomyr. Retrieved from http://dpsz2018.blogspot.com/2018/11/blog-post70.html (accessed November 7, 2025) (ukr).
Baida, L. Yu. (Ed.). (2015). Shkola dlia kozhnoho: posibnyk [School for everyone: Manual]. Kyiv (ukr).
Diatlenko, N. M., Sofii, N. Z., Martynchuk, O. V., & Naida, Yu. M. (2015). Asystent uchytelia v inkliuzyvnomu klasi [Teacher assistant in the inclusive classroom]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Pleiady» (ukr).
Dieker, L. A. (2013). The co-teaching lesson plan book. Thousand Oaks, CA: Corwin Press (eng).
Friend, M., & Cook, L. (2013). Interactions: Collaboration skills for school professionals. Boston: Pearson (eng).
Kolbasova, Kh. V. (2022). Psykholohichnyi suprovid navchannia ditei z OPP za umov voiennoho chasu na dopomohu batkam ta osvitianam [Psychological support for the education of children with OPP in wartime conditions to help parents and educators]. «Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii», 7(9), 46–58 (ukr).
Kozynec, O. V., & Karpets, O. V. (2021). Dosiahnennia i perspektyvy nauky, osvity ta vyrobnytstva [Achievements and prospects of science, education and production]. Osvita ta pedahohika. Retrieved from https://openscilab.org/ua/ (accessed November 7, 2025) (ukr).
Nikolaienko, Ya. M. (2023). Suchasni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia v ZZSO Ukrainy [Modern technologies of inclusive education in the General Secondary Education Institutions.(ZZSO) of Ukraine].Visnyk nauky ta osvity, 8 (14), 461–470 (ukr).
Pozniak, O. S. (2022). Protses stvorennia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha dlia zabezpechennia vsestoronnoho rozvytku dytyny z OOP [The process of creating an inclusive educational environment to ensure the comprehensive development of a child with special needs]. Pedahohichni nauky, 98, 60–68. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2022-98-9 (ukr).
Sofii, N. Z. (Ed.). (2015). Spilne vykladannia v inkliuzyvnomu klasi: Metodychni materialy [Co-teaching in the inclusive classroom: Methodical materials]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Pleiady» (ukr).
Stepanenko, O. H. & Drobysheva, M. V. (2024). Problema emotsiino-psykholohichnoho stanu osib z invalidnistiu v umovakh voiennoho stanu [The problem of the emotional and psychological state of persons with disabilities in conditions of martial law]. Veresen, 3, 171–180. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.14 (ukr).
Veremchuk, A. & Khomiak, O. (2021). Innovatsiini tekhnolohii navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Innovative technologies for teaching children with special educational needs]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 1(5), 71–78. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(5).2021.235185 (ukr).
Villa, R. A., Thousand, J. S., & Nevin, A. I. (2013). A guide to co-teaching: Practical tips for facilitating student learning (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Retrieved from https://books.google.com.ua/books?id=KnTIogPDllsC&pg=PA1 (accessed November 7, 2025) (eng).

