ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ УЧНІВ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.09Ключові слова:
анкетування, здоров’язбережувальні технології, методи, освітній процес, особливості, принципи, проблеми, цільові установки, шляхи реалізаціїАнотація
У статті здійснено науково-теоретичне обґрунтування проблем упровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес. Зазначено, класифіковано основні компоненти здоров’язбережувальних технологій, що містять: цільові установки, особливості, завдання, принципи, методи, результати та практичні шляхи реалізації. Проаналізовано дані проведеного анкетування вчителів освітніх закладів Миколаївської області для з’ясування стану і проблем застосування здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі. Досліджено, які з них застосовують вчителі у своїй педагогічній діяльності. Виявлено форми фізичного виховання, оздоровчі види діяльності та технології, якими послуговуються педагоги протягом навчального дня. Визначено проблеми, що виникають під час використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі. Серед них визначено: брак знань, досвіду, часу на уроці дистанційної форми навчання, деколи нерозуміння проблеми збереження здоров’я учнів учителями на уроках, недостатність бажання вихованців та умов для реалізації здоров’язбережувальних технологій, нерозуміння батьками значення проблеми. Запропоновано шляхи вирішення проблеми впровадження здоров’язбережувальних технологій.
Посилання
Averina, K. S. (2018). Vprovadzhennia zdoroviazberezhuvalnykh tekhnolohii v osvitnii protses suchasnoho zakladu osvity [Implementation of health-saving technologies in the educational process of a modern educational institution]. In Suchasni zdorovʼiazberezhuvalni tekhnolohii. (Ed. Yu. D. Boichuk). Kharkiv: Oryhinal, 312–320. Retrieved from: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_zdor_ta_korr_os/M_Suchasni_ZZT.pdf (ukr).
Deminska, L. O. (2011). Analiz zmistu y umov vykorystannia zdoroviazberihaiuchykh tekhnolohii u systemi zahalnoosvitnikh shkil [Analysis of the content and conditions of use of health-forming technologies in the system of secondary schools]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 11, 154. Kharkiv: KhOVNOKU–KhDADM (ukr).
Dubohai, O. D. (2005). Navchannia v rusi: Zdoroviazberihaiuchi pedahohichni tekhnolohii v pochatkovii shkoli [Learning in motion: Health-forming pedagogical technologies in elementary school]. Kyiv: Shkilnyi svit, 115 (ukr).
Hlinchuk, Yu. (2020). Shkilni tekhnolohii zberezhennia zdorovia uchniv: zahalna klasyfikatsiia [School technologies for preserving the health of students: general classification]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1 (28), vyp. 1 (28), 94–105, Berezen, 2020. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.1.8 Retrieved from: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/660/579 (ukr).
Humeniuk, S. V. (2013). Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii v systemi osvity [Health-forming technologies in the education sistem]. Pedahohika. Sotsialna robota, 26, 55–57 (ukr).
Mokhonok, Z. (2019). Zdorovyi sposob zhyttia uchniv yak pedahohichna problema [Healthy lifestyle of students as a pedagogical problem]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4 (88), 300–307. DOI: 10.24139/2312-5993/2019.04/299-307. Retrieved from: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/07/28.pdf (ukr).
Nova ukrainska shkola [New Ukrainian school]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (ukr).
Nova ukrainska shkola: prostir zdorovia. Zberezhennia ta zmitsnennia zdorovia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. (2021). [New Ukrainian school: space of health. Preservation and strengthening of health in institutions of general secondary education]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from: http://surl.li/evxwj (ukr).
Potashniuk, I. V. (2012). Teoretychni i metodychni zasady zastosuvannia zdoroviazberezhuvalnykh tekhnolohii navchannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodical principles of the application of health-saving technologies for teaching students in general educational institutions]. (Doctor’s thesis). Kyiv, Mizhnar. ekon.-humanit. un-t im. Stepana Demianchuka, 506 (ukr).
Pulimeno M., Piscitelli P., Colazzo S., Colao A. and Miani A. School as ideal setting to promote health and wellbeing among young people. Health Promot Perspect. 2020; 10(4): 316–324. Published online 2020, 7. DOI: https://doi.org/10.34172/hpp.2020.50 Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7723000/ (eng).
Tolokonnikova, N. M., & Vasylkiv, O. Iu. (2018). Zdoroviazberezhuvalni pedahohichni tekhnolohii v zakladakh zahalnoi osvity ta shliakhy yikh vprovadzhennia [Health-saving pedagogical technologies in general education institutions and ways of their implementation]. In Suchasni zdorovʼiazberezhuvalni tekhnolohii (Еd. Yu. D. Boichuk). Kharkiv: Oryhinal, 312–320. Retrieved from: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_zdor_ta_korr_os/M_Suchasni_ZZT.pdf (ukr).
Vashchenko, O., & Svyrydenko, S. (2006). Zdoroviazberehaiuchi tekhnolohii v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Health-forming technologies in general educational institutions]. Dyrektor shkoly (Shkilnyi svit), 20, 12–15 (ukr).
Vashchenko, O. & Svyrydenko, S. (2009). Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii: sutnisna kharakterystyka [Health-saving technologies: essential characteristics]. Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii u navchalnomu zakladi, 5–12. Kyiv: Shkilnyi svit (ukr).
Viala, A. A. & Denysiuk, О. М. (2020). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia ditei molodshoho shkilnoho viku v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Formation of a healthy lifestyle for children of primary school age in institutions of general secondary education]. Molodyi vchenyi, 11 (87). Lystopad, 375–378. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-81. Retrieved from: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/228/218 (ukr).
Vsesvitnia orhanizatsiia okhorony zdorovia (VOOZ). (2008). Osnovy shkilnoi polityky: realizatsiia Hlobalnoi stratehii VOOZ shchodo kharchuvannia, fizychnoi aktyvnosti ta zdorovia [School Policy Framework: Implementation of the WHO Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health]. Zheneva, Shveitsariia: VOOZ. Retrieved from: https://www.who.int/publications/i/item/9789241596862 (ukr).