ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОІСТОРИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧИТЕЛЯ-СУСПІЛЬСТВОЗНАВЦЯ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2023.12Ключові слова:
громадянська свідомість, компетентнісний підхід, моніторингове дослідження, освіта, професійна компетентністьАнотація
У публікації на основі історіографічної та джерельної бази проаналізовано ключові чинники формування загальноісторичних компетентностей учителя-суспільствознавця в умовах сучасної освітньої парадигми. Відображено основні складники загальноісторичної компетентності вчителів історії в умовах Нової української школи. Результати моніторингового дослідження з визначення рівня професійної майстерності вчителів-суспільствознавців закладів загальної середньої освіти Миколаївської області засвідчили, що посилення фахового складника в освітньому процесі курсів підвищення кваліфікації є необхідністю, оскільки саме професійна компетентність педагога – показник його успішної праці. Наукову новизну визначає фактичний матеріал результатів моніторингового дослідження, уперше введений у науковий обіг.
Посилання
Bakhanov, K. (2012). Navchannia istorii v shkoli pid kutom zoru kompetentnisnoho pidkhodu [Teaching history at school from the point of view of the competence approach]. Kh.: Vydavnycha hrupa «Osnova», 2012 (ukr).
Bakhanov, K. (2017). Zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia istorii v shkoli [Introducing a competence approach to teaching history at school]. Ch. 1. Kh.: Vydavnycha hrupa «Osnova» (ukr).
Bakhanov, K. (2017). Zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia istorii v shkoli [Introducing a competence approach to teaching history at school]. Ch. 2. Kh.: Vydavnycha hrupa «Osnova» (ukr).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). [State standard of basic secondary education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (ukr).
Khymynets, V. Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoho rozvytku vchytelia [A competent approach to the professional development of a teacher]. Retrieved from: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49 (ukr).
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v osviti. (2022). [The concept of national-patriotic education in education]. Retrieved from: http://nvk59.sadok.zt.ua/konczepcziya-naczionalno-patriotychnogo-vyhovannya-v-systemi-osvity-ukrayiny/ (ukr).
Maliienko, Yu. B. & Muliar, O. P. (2020). Rozvytok fakhovoi kompetentnosti vchyteliv istorii u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly [Development of professional competence of history teachers in the context of the requirements of the New Ukrainian School]. Rozvytok fakhovoi kompetentnosti pedahohiv u konteksti modernizatsii zmistu osvity, 20–23. Lutsk: Volynpolihraf (ukr).
Moroz, O. V., Senkivska, H. Ya. & Lehin, V. B. (2023). Osoblyvosti formuvannia kompetentnisnoho pidkhodu u vyvchenni istoryko-kulturnykh protsesiv suspilstva u ZZSO [Peculiarities of the formation of the competence approach in the study of the historical and cultural processes of society in GSEI]. Akademichni vizii, 16/2023. Retrieved from: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/211 DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7714913 (ukr).
Nazarenko L. A. Formation of educational and cognitive competency of junior specialists in the process of self-educational activity: experiencial aspect / Svitlana P. Palamar1, Halyna O. Vaskivska1, Liudmyla L. Nezhyva1, Nataliya N. Golota1, Viktorija V. Zhelanova // Wiadomosci Lekarskie (Warsaw, Poland: 1960), 2020. – Т. 73 (11). – С. 2657–2663 (ukr).
Ohliad kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly. 2018. [Overview of the concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf (ukr).
Pometun, O. (2015). Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 146–157. Retrieved from: file:///C:/Users/Elena/Downloads/13.pdf (ukr).
Profesiinyi standart uchytelia. 2020. [Professional standard of the teacher]. Retrieved from: https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (ukr).
Rakovets, O. & Rakovets, S. (2021). Kompetentnist pedahoha yak osnova yoho profesiinoi maisternosti [The teacher's competence as the basis of his professional skill]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 1 (105), 50‒60. Retrieved from https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/08/7.pdf DOI: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2021.01/050-060 (ukr).
Shuliar, V. I. (2010). Stratehii literaturnoi osvity shkoliariv u systemi profilnoho navchannia [Strategies of literary education of schoolchildren in the system of specialized education]. Mykolaiv: Vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly. Retrieved from: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/monograf/49/17.pdf (ukr).
Tytarenko, I. Fakhove vdoskonalennia vchytelia v systemi pisliadyplomnoi osvity: teoretychnyi aspekt [Professional improvement of the teacher in the postgraduate education system: theoretical aspect]. Retrieved from: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/metodser/111/6.pdf (ukr).