ХАРАКТЕРИСТИКА ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ТА МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.13Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами, інклюзивно-ресурсний центр, комплексна оцінка розвитку дитини, матеріально-технічний аспект, організаційно-методичний аспект, учитель-логопедАнотація
У статті розкрито зміст та особливості організації роботи учителя-логопеда, який працює в інклюзивно-ресурсному центрі (ІРЦ), схарактеризовано нормативну базу, якою послуговується фахівець у своїй роботі. У дослідженні також окреслено методичні напрями логопедичної роботи: участь у проведенні комплексної оцінки психофізичного розвитку дитини за напрямом оцінювання рівня і стану мовленнєвого розвитку; проведення індивідуальних і групових логопедичних занять; здійснення додаткового логопедичного обстеження; участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах освіти; проведення консультацій для вчителів і батьків дитини з ООП з питань організації навчання, виховання і розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Важливим здобутком є дослідження, узагальнення та систематизація інформації про сучасне матеріально-технічне та методичне оснащення, яке повинен використовувати логопед-фахівець ІРЦ у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Зокрема, представлено перелік необхідних меблів, логопедичних інструментів, методичних та дидактичних посібників та ігор, а також спеціалізованих комп’ютерних програм (комп’ютерна логопедична програма, логопедичний тренажер тощо), які використовує учитель-логопед у роботі із дітьми різних категорій освітніх потреб.
Посилання
Hrynkova, N. M. (2021). Naukovo-teoretychni zasady lohopedychnoi roboty v umovakh inkliuzyvno-resursnoho tsentru [Scientific and theoretical principles of speech therapy work in the conditions of an inclusive resource center]. Korektsiina pedahohika i psykholohiia. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Kamianets-Podilskyi: Vydavets Kovalchuk O. V. Vyp. 12, 88–93 (ukr).
Klochkova, A. (2022). Zdobuttia osvity ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v zakladi zahalnoi serednoi osvity [Education of children with special educational needs in a general secondary education institution]. Veresen. Vyp. 96, t. 1, 105–114. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2023.10 (ukr).
Kolupaieva, A. A. & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Education of children with special educational needs in an inclusive environment]. Kharkiv: Ranok (ukr).
Lisova, L. I., Opaliuk, O. M. & Hloba, O. P. (2021). Do pytannia pro robotu lohopeda v umovakh inkliuzyvnoho navchalnoho prostoru [To the question of the work of a speech therapist in the conditions of an inclusive educational space]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky) Vypusk 18. DOI: https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.111-124 (ukr).
Malyshevska, I. A. (2021). Korektsiina ta inkliuzyvna osvita ochyma molodykh naukovtsiv [Corrective and inclusive education through the eyes of young scientists]. Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka, vyp. 9. T. 1. (ukr).
Myronova, S. P. (2016). Pedahohika inkliuzyvnoi osvity [Pedagogy of inclusive education]. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka. Retrieved from: http://aqce.com.ua/ (ukr).
Obukhivska, A. H., Illiashenko, T. D. & Yakymchuk, H. V. (2021). Inkliuzyvna osvita ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini: zdobutky, vtraty, perspektyvy [Inclusive education of children with special educational needs in Ukraine: gains, losses, prospects]. Inkliuzyvna osvita: ideia, stratehiia, rezultat, 135–141.Ternopil: TNPU (ukr).
On making changes to some resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine regarding the organization of training of persons with special educational needs: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated July 21, 2021. No. 765. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/765-2021-%D0%BF#Text (ukr).
Poroshenko, M. A. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]. Kyiv: TOV Ahentstvo «Ukraina» (ukr).
Poroshenko, M. A., Kolupaieva, A. A. & Yaroshchuk M. V., Taranchenko, O. M. & Prokhorenko, L. I. et al. (2018). Orhanizatsiino-metodychni zasady diialnosti inkliuzyvno-resursnykh tsentriv [Organizational and methodological principles of inclusive resource centers]. Кyiv: TOV «OBNOVA KOMPANI» (ukr).
Regulations on the inclusive resource center: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 23, 2018 No. 545-2017-p. Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text (ukr).
Zaierkova, N. & Treitiak, A. (2021). Inkliuziia vid A do Ya [Inclusion from A to Z: a guide for specialists of inclusive resource centers]. Kyiv. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1mnbA2jFLnEaoRA6-7. (ukr).