ЛОГОПЕДИЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.14Ключові слова:
затримка психічного розвитку, молодші школярі, загальне недорозвинення мовлення, індивідуальний підхід, інклюзивна освіта, логопедичний супровід, фонетико-фонематичне недорозвинення мовленняАнотація
Стаття присвячена питанню логопедичного супроводу дітей із затримкою психофізичного розвитку, узаємодії педагогічного колективу зі здобувачем освіти та його батьками. Проаналізовано розвідки вчених, що досліджували загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) та методику навчання школярів із затримкою психофізичного розвитку в закладі загальної освіти. У розвідці досліджено проблеми зв’язного мовлення в учнів початкової школи, сформованості фонетико-фонематичного слуху, вищих психічних функцій. Визначено методичні аспекти логопедичного супроводу дітей із ЗПР у закладах загальної середньої освіти з урахуванням змішаної форми навчання. Запропоновано методи і форми роботи з дітьми з порушеннями мовлення. Визначено індикатори виявлення рівнів сформованості комунікативних здібностей учнів.
Посилання
Blum, L. (1970). Rozvytok movlennia u ditei: indyvidualni vidminnosti [Speech Development in Children: Individual Differences]. Niu-York: Wiley, 20 (ukr).
Havrylova, N. S. (1985). Psykholohiia movlennievoho rozvytku ditei [Psychology of children's speech development]. K.: Vydavnytstvo «Naukova dumka» (ukr).
Ishchenko, O. & Kosharska, L. (2023). Krokui upevneno. Knyha vzaiemozviazku mizh uchytelem-lohopedom ta batkamy. Systema ihrovykh zavdan. Starshyi doshkilnyi vik [Step confidently. A book of the relationship between a speech therapist teacher and parents. Game task system. Older preschool age]. Ternopil: Vyd-vo: Mandrivets, 69–73 (ukr).
Khebb, D. O. (1949). Orhanizatsiia povedinky: neiropsykholohichna teoriia [Behavioral organization: neuropsychological theory]. Niu-York: Wiley, 56 (ukr).
Kondratieva, O. V. (2023). Rozmovliatymu harno! Chastyna 1. Leksyka [I will talk well! Part 1. Vocabulary: an educational and methodological guide for working with non-speech children]. Ternopil: Vyd-vo: Mandrivets, 60–61 (ukr).
Lohopedychni ihry ta vpravy / Osvitnii proiekt «Na urok» [Speech therapy games and exercises /Educational project «For a lesson»]. Elektronnyi resurs. Retrieved from: https://naurok.com.ua/igri-ta-vpravi-na-rozvitok-sluhovo-uvagi-spriymannya-pam-yati-237078.html (ukr).
Olshevska, Zh. Yu. & Oltarzhevska, L. V. (2020). Orhanizatsiia korektsiino-rozvytkovoi roboty z ditmy iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku v zakladi doshkilnoi osvity. Starsha hrupa: 6-y rik zhyttia [Organization of corrective and developmental work with children with mental retardation in a preschool education institution. Senior group: 6th year of life]. Ternopil: Vyd-vo Mandrivets, 70–72 (ukr).
Petrenko, N. M. (2021). Osoblyvosti navchannia ditei iz ZPR v umovakh zmishanoho navchannia [Peculiarities of teaching children with ZPR in conditions of mixed learning]. Kharkiv: Pedahohichna dumka, 186–187 (ukr).
Piazhe, Zh. (1923). Psykholohiia intelektu [Psychology of Intelligence]. Paryzh: Armand Colin, 86 (ukr).
Ribtsun, Yu. V. (2011). Kontseptualni pidkhody do orhanizatsii ihor-zaniat v umovakh lohopedychnoi hrupy spetsialnoho DNZ kompensuiu choho typu [Conceptual approaches to the organization of games-classes in the conditions of a speech therapy group of a special compensatory type PЕI]. Defektolohiia. Osoblyva dytyna: navch. ta vykhov, 4, 6–9 (ukr).
Ribtsun, Yu. V. (2011). Korektsiino-rozvyvalna prohrama yak bazys roboty vchytelia-lohopeda [Correctional and development program as the basis of the work of a speech therapist teacher]. Upravlinnia v osviti. Lviv: Vyd-vo Lvivskoi politekhniky, 267–268 (ukr).
Ribtsun, Yu. V. (2010). Predmetno-rozvyvalne seredovyshche u molodshii lohopedychnii hrupi dlia ditei iz ZNM [Subject-developmental environment in the junior speech therapy group for children with GUS]. K.: Osvita Ukrainy, 50–51 (ukr).
Smola, O. M. (2023). Rozvytok movlennievoi kompetentnosti cherez formuvannia naskriznykh umin v uchnivnovoi ukrainskoi pochatkovoi shkoly [Development of speech competence through the formation of end-to-end skills in students of the new Ukrainian primary school]. Veresen, 4 (99), 25–37. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.03 (ukr).
Sydorenko, I. H. (2019). Lohopedychna dopomoha ditiam z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Speech therapy assistance for children with special educational needs]. Odesa: Nauka i osvita, 53–54 (ukr).
Trofymenko, L. I. (2014). Diahnostyka ta korektsiia zahalnoho nedorozvytku movlennia u ditei doshkilnoho viku [Diagnosis and correction of general speech underdevelopment in preschool children]. Kyiv (ukr).
Vozchykova, N. V. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti u starshykh doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem zasobamy komunikatyvnykh vprav [Formation of communicative competence in older preschoolers with cerebral palsy by means of communicative exercises]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. Vyp. 25, 18–26. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2014_25_5 (ukr).