АРТТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ПІДТРИМКИ ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.09Ключові слова:
арттерапія, воєнний стан, кризові умови, обдаровані підлітки, психоемоційна регуляція, соціально-психологічна підтримкаАнотація
У методичній статті висвітлено проблему соціально-психологічної підтримки обдарованих підлітків у кризових умовах воєнного стану. Наголошено на необхідності пошуку ефективних форм і методів психолого-педагогічного супроводу, які забезпечують збереження психічного здоров’я та розвиток потенціалу обдарованої особистості в умовах війни. Досліджено особливості впливу стресових чинників на емоційний стан, самооцінку та соціальну активність підлітків. Схарактеризовано їхні психосоціальні особливості у кризових умовах. У роботі з дітьми проаналізовано вплив використання творчості та арттерапії на їхню чуттєву сферу. Розроблено конспект заняття із соціально-психологічної підтримки обдарованих підлітків 11–14 років у закладах освіти в умовах війни, що базується на альтернативних методах та техніках психолого-педагогічного впливу та враховує психоемоційні особливості здобувачів освіти в кризових обставинах. Запропоновано комплекс вправ, спрямованих на розвиток стресостійкості, саморегуляції, соціальної компетентності та емоційного інтелекту.
Посилання
Hill, A. (1945). Mystetstvo proty khvoroby [Art against disease]. London: Routledge & Kegan Paul (eng).
Kramer, E. (1971). Art yak terapiia z ditmy [Art as Therapy with Children]. New York: Schocken Books (eng).
Kurhanska, T. M. (uporiad.) (2023). Travmatychnyi dosvid: tekhniky po roboti z tsyvilnym naselenniam [Traumatic Experience: Techniques for Working with Civilians]. Kyiv (ukr).
Levchenko, L. (2021). Kompleksna pidtrymka obdarovanykh ditei u navchalnykh zakladakh [Comprehensive support for gifted children in educational institutions]. Kyiv (ukr).
Moizryst, O. M. (2021). Psykholohichni stratehii adaptatsii obdarovanykh pidlitkiv u navchalnomu seredovyshchi [Psychological strategies for adapting gifted adolescents to the educational environment]. Kyiv (ukr).
Naumburg, M. (1966). Dynamichno oriientovana artterapiia: pryntsypy ta praktyka [Dynamically Oriented Art Therapy: Principles and Practice]. Niu-York: Grune & Stratton, 13 (eng).
Rodina, N. (2020). Artterapiia v shkoli: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Art therapy at school: psychological and pedagogical aspect]. Kharkiv (ukr).
Rubin, J. (1984). Dytiacha artterapiia [Children's art therapy]. Niu-York: Wiley (eng).
Sablina, N. V. (uporiad.) (2024). ARTterapiia u viini. Tekhniky ztsilennia dlia ditei, pidlitkiv ta doroslykh [ART therapy in war. Healing techniques for children, adolescents and adults]. Kyiv (ukr).
Shandruk, S. K. (1995). Psykholohichni osoblyvosti zahalnoi i tvorchoi obdarovanosti uchniv molodshoho pidlitkovoho viku (na materiali silskykh zahalnoosvitnikh shkil) [Psychological features of general and creative giftedness of young adolescents (based on materials from rural general education schools)]. K. (ukr).
Sknar, O. (2019). Tvorchi metody u kryzovii psykholohii [Creative methods in crisis psychology]. Lviv (ukr).
Stepanenko, O. H. & Drobysheva, M. V. (2024). Problema emotsiino-psykholohichnoho stanu osib z invalidnistiu v umovakh voiennoho stanu [The problem of the emotional and psychological state of people with disabilities in conditions of war]. Veresen, 171–180. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.14 (ukr).
Strohal, T. Yu. (2018). Efektyvnist artterapevtychnykh metodyk u roboti z obdarovanymy ditmy ta pidlitkamy [The effectiveness of art therapy methods in working with gifted children and adolescents]. Kharkiv (ukr).

