ВІДНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ТРИВАЛОЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Автор(и)

  • Марина Дробишева Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0009-0000-4627-6289

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.09

Ключові слова:

арттерапія, війна, ідентичність, психоемоційна стабілізація, ресурс, самопідтримка, тілесно-орієнтовані практики

Анотація

Статтю присвячено проблемі втрати та відродження професійної ідентичності педагогічних працівників в умовах тривалої невизначеності, що може ускладнювати процес їхнього емоційного та психологічного відновлення. Здійснено аналіз сучасних наукових підходів до вивчення названого професійного феномен, окреслено його структуру, визначено ключові чинники розвитку кризи та особливості її подолання. Акцентовано на застосуванні арттерапевтичних і тілесно-орієнтованих практик як інструментів збудження внутрішніх ресурсів, психоемоційної стабілізації та переосмислення себе в умовах кризи. У методичній розвідці розглянуто процес відновлення аналізованої ідентичності за допомогою арттерапевтичних і тілесно-орієнтованих практик. Уперше запропоновано авторську методику з окресленої проблеми. З’ясовано, як арттерапевтичні технології можуть впливати на піднесення психоемоційного стану особистості. Висвітлено їхню дію на процеси самопізнання, підвищення емоційної стійкості та формування ідентичності педагогічного працівника.

Посилання

Baier, U. (2015). Tvorcha terapiia – terapiia tvorchistiu (Teoriia ta praktyka psykhoterapii, shcho vykorystovuie riznomanitni formy tvorchoi aktyvnosti) [Creative therapy – therapy through creativity (Theory and practice of psychotherapy using various forms of creative activity)]. M.: «Clas» (ukr).

Buber, M. (2012). Ya i Ty. Shliakh liudyny za khasydskym vchenniam [I and You. The Path of Man according to Hasidic Teachings]. K.: Dukh i Litera (ukr).

Chuprii, L. (2020). Artterapiia u roboti z kryzovymy stanamy: metodolohichnyi pidkhid [Art therapy in work with crisis states: methodological approach]. Zhurnal praktychnoi psykholohii, 4, 89–102 (ukr).

Chutora, M. (2012). Pidkhody do rozuminnia sutnosti yavyshcha styhmy [Approaches to understanding the essence of the phenomenon of stigma]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota. Vypusk 24, 199–203. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2012_24_65 (ukr).

Erik H. Erikson (1973). Identität und Lebenszyklus, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main (germ).

Frankl, V. (2017). Liudyna u poshukakh sensu [Man's Search for Meaning]. Per. z anhl. Kyiv: KM-Buks (ukr).

Goffman Е. (2022). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity (eng).

Holodenko, O. (2013). Analiz teoretychnykh pidkhodiv do vyvchennia fenomenu identychnosti v sotsiohumanitarnykh naukakh [Analysis of theoretical approaches to the study of the phenomenon of identity in socio-humanitarian sciences]. Retrieved from: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9800/1/socst_2013_1_9.pdf (ukr).

Kalka, N., Kovalchuk Z. & Odyntsova H. (2021). Praktykum z art-terapii [Art therapy workshop]. Ch. 2. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav (ukr).

Kresina, I. (1998). Ukrainska natsionalna svidomist i suchasni natsionalni protsesy. Etnopolitychnyi analiz [Ukrainian national consciousness and modern national processes. Ethnopolitical analysis]. K., 83–89 (ukr).

Kubrychenko, T. V. (2012). Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav (seriia psykholohichna). № 2. Tom 2, 329 [Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs (psychological series)]. Retrieved from: http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/psychology/article/view/417 (ukr).

Levchenko, O. (2021). Psykholohichni tekhniky vidnovlennia osobystisnoi klityny cherez robotu z imiam [Psychological techniques for restoring the personality cell through work with the nam]. Psykhoterapiia sohodennia, 2, 35–49 (ukr).

Moskalenko, V. V. (2024). Identychnist yak chynnyk zrostannia osobystosti v umovakh travmatychnoi sytuatsii [Identity as a factor of personality growth in a traumatic situation]. Aktualni pytannia rozvytku osobystosti: suchasnist, innovatsii, perspektyvy (Eds. L. Kotlova, L. Butuzova & S. Maksymets). Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka, sotsialno-psykholohichnyi fakultet (ukr).

Ponomarov, A. P. (2013). Ukrainske imenoslovo: pokhodzhennia i znachennia imeni [Ukrainian onomastics: origin and meaning of the name]. Kyiv: Osvita (ukr).

Shamlian, K. (2008). Profesiina identychnist osobystosti [Professional identity of the individual]. Sotsiohumanitarni problemy liudyny, 3, 137–142. Retrieved from: https://nasplib.isofts.kiev.ua/server/api/core/bitstreams/ac1d179e-f3da-40e2-9e24-720819771338/content (ukr).

Shulha, M. (2000). Marhinalnist yak kryza identychnosti [Marginality as an identity crisis ]. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh, 3, 166–170 (ukr).

Tajfel H. (1981). Human groups and social categories: Studies in Social Psychology. – Cambridge University Press (eng).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають