РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ 2001–2019 рр.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2021.11

Ключові слова:

Ключові слова: діти з особливими освітніми потребами (ООП); інклюзія; інклюзивне навчання; модернізація; реформування.

Анотація

У статті йдеться про передумови впровадження та реалізацію інклюзії в Україні на початку XXI століття через проведення Всеукраїнських науково-педагогічних експериментів. Проведено порівняльний аналіз трьох науково-педагогічних Всеукраїнських експериментів: 1) навчання осіб з особливими освітніми потребами в інтегрованих умовах 2001–2007 рр. «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах»; 2) 2008–2013 рр. «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного (або) розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання» для визначення результатів та їхнього впливу на розвиток інклюзивного навчання в Україні; 3) 2016–2019 рр. «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області».

Описано мету проєктів: зміцнення ставлення уряду, закладів освіти та неурядових організацій, механізми регулювання, законодавчі нормативні документи впровадження інклюзивного навчання. Указано організаторів-партнерів, напрями, фінансування, результати. Доведено динаміку росту кількості залучених дітей з ООП, інклюзивних шкіл, класів (груп), збільшення асистентів учителів. Наведено приклади модернізації освітньої галузі через розбудову інклюзивного освітнього середовища та проблеми розвитку: навчання педагогів, громадська думка, неготовність педагогічних працівників до роботи з особами з ООП, недостатнє фінансування, брак орієнтування, компетентностей, необхідних для подальшого самостійного життя, у програмах дітей для ООП, необізнаність щодо вітчизняного та зарубіжного досвіду роботи з особами з ООП. Наукова новизна розвідки полягає в порівнянні модернізацій та реформ в освітній галузі із запровадженням інклюзивного навчання, виробленні механізмів надання послуг дітям з ООП – психолого-педагогічного супроводу та корекційно-розвиткових занять.

Посилання

Budiak, L. V. (2010). Inkliuzyvne navchannia v silskomu zahalnoosvitnomu zakladi [Inclusive education in a rural secondary school]. (Extended abstract of candidate’s thesis). In -t spets. pedahohiky NAPN Ukrainy. K., 23 s. Retrieved from: https://cuti.cc/kkgrg (ukr).

But, T. (2015). Indeks inkliuzii: rozvytok navchannia ta uchasti v zhyttiediialnosti shkil [Index of inclusion: the development of learning and participation in school life].Trans. from eng. K.: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady». Retrieved from: http://ussf.kiev.ua/ieeditions/264/ (ukr).

Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]. Kyiv: «Sammit-Knyha», 272 s. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://www.studmed.ru/kolupayeva-aa-nklyuzivna-osvta-realyi-ta-perspektivi_7ff11de2f67.html. (ukr).

Kolupaieva, A. A. (2014). Inkliuzyvna osvita yak model sotsialnoho ustroiu [Inclusive education as a model of social order]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 2, 7. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/159118815.pdf. (ukr).

Kudiarska, T. R. Eksperymentalne doslidzhennia sformovanosti hotovnosti maibutnikh pedahohiv zakladiv doshkilnoi osvity do vprovadzhennia aktyvnykh form pedahohichnoi vzaiemodii v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Experimental study of the formation of the readiness of future teachers of preschool education to implement active forms of pedagogical interaction in the context of inclusive education. Herald of Pedagogy]. Herald Pedagogiki. Nauka i Praktyka, 67. ISSN: 2450-8160 (ukr).

Lorman, T., Deppeler, D. & Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi [Inclusive education. Supporting diversity in the classroom]. Kyiv: SPD-FO Parashyn I. S., 296 s. (ukr).

National doctrine of education development in Ukraine in the 21st century. Education Reform Strategy Support Program, Kyiv: International. Renaissance Foundation, 2001, 2–6. [Electronic resource]. – Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (ukr).

Tarasun, V. V. (2017). Osnovy teorii i praktyky lohodydaktyky [Fundamentals of the theory and practice of log didactics]. K.: «Karavela», 316 s. (ukr).

Tymchyk, O. & Zhukova, Yu. (2021). Formuvannia inkliuzyvnoho prostoru v suchasnomu universyteti : indyvidualizatsiia ta unifikatsiia [Formation of inclusive space in a modern university: individualization and unification]. OD, vyp. 32, vyp. 1, 69–86, Liut.2021.DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.5. (ukr).

Shipicyna, L. M. (2004). Integracija detej s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja [Integration of children with disabilities.]. Vospitanie i obuchenie detej s narushenijami razvitija, 2, 7–10 (rus).

Zasenko, V. V. (2002). Rivnyi dostup do yakisnoi osvity ditei z osoblyvymy potrebamy [Equal access to quality education for children with special needs]. Kroky do demokratychnoi osvity, 1, 34 (ukr).

Jonson J., Mill C., Muller W. Social Class and Educational Atteinment in Historical Perspective: A Swedish-English Comparison// British Journal of Sociology. 1993. Voi.44. Xs2.P-213-247 (part I), № 3. P 403 (part II) (eng).

Lipsky D., Gartner, A. School Reform and Inclusive Education. Baltimore: Paul H/Brooks., 1996.189 p. https://lib.iitta.gov.ua/724582/1/1-68.pdf. (eng).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-16

Номер

Розділ

Статті