ІНТЕГРАЦІЯ ЗНАНЬ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОЇ КАРТИНИ СВІТУ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЗНАНЬ ПРО РІДНИЙ КРАЙ У СВІДОМОСТІ ВИХОВАНЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.02Ключові слова:
виховний потенціал; інтеграція; інтегроване навчання; інформаційно-комунікаційні технології; компетенції; краєзнавчий пошук; пошуково-дослідницька робота; творчі здібності; форми і методи інтегрованого навчання.Анотація
Стаття присвячена проблемі інтегрованого навчання народознавчого матеріалу на заняттях краєзнавчих гуртків. Висвітлено питання основних аспектів інтегрованого підходу до вивчення народознавчого матеріалу на заняттях краєзнавчих гуртків, уроків краєзнавства та розкрито педагогічну цінність інтегрованих занять, які сприяють взаєморозумінню та співпраці вчителя й вихованців під час навчального процесу, ширшому використанню потенційних можливостей навчального матеріалу, розвитку умінь й обдарувань вихованців. Подано приклади практичної творчої діяльності з літературного краєзнавства у взаємозв’язках з історичним, географічним, археологічним, мистецтвознавчим краєзнавством. Акцентовано увагу на висвітленні питання розвитку таланту вихованців – їхньої творчої уяви, образного бачення довкілля, естетичних смаків; формуванні навичок і вмінь пізнавати світ багатогранно й цілісно, вихованні почуття прекрасного. Уперше подано приклади практичної діяльності з літературного краєзнавства у взаємозв’язках з історичним, географічним, археологічним, мистецтвознавчим краєзнавством. Водночас у статті вказується на певні недоліки та ризики інтегрованого навчання та на умови, за яких інтегроване заняття буде ефективним і результативним. Стаття призначена керівникам краєзнавчих гуртків, учителям, які ведуть уроки та факультативи з народознавства.
Посилання
Вerdnyk, O. (2003). Balada pro dykoho konia: uryvok z romanu [Ballad about a wild horse: an excerpt from the novel]. In Literatura ridnoho kraiu: Pysmennyky Mykolaivshchyny [Literature of the native land: Writers of Mykolayiv region]. (Еd. N. M. Ohrenych). Mykolaiv: Vydavnytstvo MOIPLO, 82–87 (ukr).
Biliaiev, O. I. (2003). Intehrovani uroky ridnoi movy [Integrated lessons of the native language]. Dyvoslovo, 5, 6–10 (ukr).
Bilodid, I. K. (Ed.). (1973). Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tt. [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 vols.]. AN URSR. Instytut movoznavstva. K: Naukova dumka. Tom 4, 35 (ukr).
Bondarenko, H. (2011). Teoretychni ta metodolohichni problemy istorychnoho kraieznavstva [Theoretical and methodological problems of historical local lore]. «Kraieznavstvo», Ch. 3, 23–29.
Byshova, T. V. (2011) Intehrovani uroky. [Integrated lessons]. K.: Shkilnyi svit, 112 (ukr).
Danylishyna, I. (2019). V. O. Sukhomlynskyi – avtor modeli shkoly radosti [V Sukhomlinsky – the author of the model of the school of joy.]. In Zbirnyk tez XXVI Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan «Vasyl Sukhomlynskyi u dialozi z suchasnistiu: metodychna spadshchyna pedahoha v konteksti idei Novoi ukrainskoi shkoly», 31–33 (ukr).
Intehratsiia v osviti. Intehrovane navchannia v Novii ukrainskii shkoli [Integration in education. Integrated education in the New Ukrainian School]. Retrieved from: https://vseosvita.ua › ... › NUSH (ukr).
Komenskyi, Ya. A. (1982). Vybrani pedahohichni tvory U 2-kh t. T. 1. [Selected pedagogical works. In 2 vols.]. M.: Pedahohika (ukr).
Mankovska, R. (2011). Kraieznavstvo i osvita: vytoky i perspektyvy spivbuttia [Local lore and education: origins and prospects of coexistence]. Kraieznavstvo, Ch. 3, 16–23 (ukr).
Melnyk, N. P. (2010). Intehratsiia navchalnoho protsesu yak suchasna osvitnia tekhnolohiia [Integration of the educational process as a modern educational technology]. Zavuch, 22, 11–14 (ukr).
Nikulina, F. H. (2000). Intehralna tekhnolohiia: osnovni idei ta struktura [Integral technology: basic ideas and structure]. Zavuch (Pershe veresnia), 23–24 (ukr).
Pakhomova, N. (2013). Intehratsiia yak providna tendentsiia rozvytku suspilstva ta osvity : istoryko-pedahohichnyi aspekt [Integration as a leading trend in the development of society and education: historical and pedagogical aspect]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vypusk 11, 48 (ukr).
Pomohaibo, V. M. (2014). Innovatsiine suspilstvo: kontseptsiia intehrovanoho pidruchnyka z biolohii [Innovative society: the concept of an integrated textbook of biology]. Postmetodyka, 3, 72 (ukr).
Prokopchuk (Dykalo), Viktoriia. (2019). Zakonodavche zabezpechennia rozvytku mystetskoho kraieznavstva v Ukraini [Legislative support for the development of artistic local lore in Ukraine]. Nova pedahohichna dumka, 4 (100). DOI: https://doi.org/ 10.37026/2520-6427-2019-100-4-181-185 (ukr).
Prokopchuk, V. (2011). Deiaki aspekty teorii i metodolohii shkilnoho kraieznavstva [Some aspects of the theory and methodology of school local lore]. Kraieznavstvo, Ch. 3, 29–36 (ukr).
Tronko, P. T. (2000). Istorychne kraieznavstvo: Krok u nove tysiacholittia: Dosvid. Problemy. Perspektyvy [Historical local lore: A step into the new millennium: Experience. Problems. Perspectives]. K. (ukr).
Tronko, P. T. (2011). Kraieznavstvo yak skladova navchalno-vykhovnoho protsesu [Local lore as a component of the educational process]. Kraieznavstvo, Ch. 3, 5–10 (ukr).