МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЇ Д. Д. КРЕМЕНЯ (із досвіду роботи обласної творчої групи)

Автор(и)

  • Ганна Пономаренко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-0538-3616
  • Діна Діордіца Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0009-0001-8255-1273

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2023.09

Ключові слова:

Дмитро Кремінь, конструювання занять, література рідного краю, методика викладання, модель літературного уроку/заняття, обласна творча група вчителів-філологів

Анотація

У науково-методичній статті здійснено теоретико-методологічний аналіз побудови уроків літератури рідного краю. Акцентовано на інтегративності та суб’єкт-суб’єктній взаємодії як важливих принципах вивчення творчості митців-краян. Визначені особливості методики проведення уроків / занять (із)літератури рідного краю: компетентнісно-діяльнісний та інтегрований підходи (пріоритетні освітні напрями), дослідницька діяльність учнів, зв’язок із життям, урахування історико-регіональних особливостей, відбір творів високої художньо-естетичної якості, що відображають українську ідентичність. Виокремлені особливості уроків / занять (із)літературного краєзнавства в школі. З’ясовані умови успішного осягнення творчої спадщини поета: занурення у творчість Дмитра Кременя; узяті до уваги особливості методики проведення уроків / занять (із) літератури рідного краю, психології читання; мотивування учнів-читачів до дослідницької діяльності, створення умов для розвитку творчих здібностей учнів-читачів; формування і розвиток емоційного інтелекту; використання інформаційно-комп’ютерних технологій. Продемонстровано досвід роботи обласної творчої групи вчителів української і зарубіжної літератур «Література рідного краю в постатях: Дмитро Кремінь» над проблемною темою: «Методичні аспекти вивчення поезії Д. Д. Кременя».  Уперше запропоновано зразок моделі компетентнісно-діяльнісного літературного заняття «Ліричні послання Україні. Дмитро Кремінь «Літа мої і зими…» (розробник С. А. Кисленко) за авторською концепцією В. І. Шуляра.

Посилання

Bashmanivska, L. A. (2013). Formuvannia movno-literaturnoi kompetentnosti uchniv na urokakh literatury ridnoho kraiu [Formation of linguistic and literary competence of students in the literature lessons of the native region]. In Metodychnyi poshuk. Vykladatsko-studentski naukovi roboty z pytan metodyky vykladannia movy i literatury, 11, 38–47. Zhytomyr (ukr).

Bereza, I. Yu., Vodiana, P. M. & Marushchak, V. I. ta in. (2015). Zhyvliushcha syla Yemyhii: literaturna antolohiia Mykolaivshchyny [The life-giving force of Yemigia: a literary anthology of the Mykolaiv region]. (Ed. V. I. Shuliar). Mykolaiv: Ilion (ukr).

Boichenko, V. P. (2005). Z istorii slovesnosti Pivdennoho Prybuzhzhia [From the history of the literature of the Southern Suburbs]. Mykolaiv: TOV ViD (ukr).

Boichenko, V. (2003). Slovesnist Prybuzhzhia kriz stolittia: [peredmova] [Literacy of Prybuzhzhya through the century: [preface]]. In Literatura ridnoho kraiu. Pysmennyky Mykolaivshchyny (ed. N. M. Ohrenych). Mykolaiv: Vyd-vo MOIPPO, 10–17 (ukr).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 r. [State standard of basic secondary education. Resolution of the CMU № 898 of September 30, 2020] – Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (ukr).

Dziuba, I. M. (2008). Dmytro Kremin: rozmova z toboiu na kraiu prirvy [Dmytro Kremin: a conversation with you on the edge of the abyss]. «Vechernyi Nykolaev» 21 serpnia (ukr).

Fasolia, A. (2011). Uroky literatury ridnoho kraiu v systemi osobystisno zoriientovanoho navchannia (zakinchennia) [Lessons of the literature of the native land in the system of personally oriented education (graduation)]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 6, 19–21 (ukr).

Hych, H. M. (2022). Yuvileinyky-kraiany: diialnist Mykolaivskoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Jubilarians-compatriots: activities of the Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education]. Veresen, 2, 2–6 (ukr).

Kremin, T. D. (2013). Virshovanyi dyskurs novitnoi ukrainskoi literatury Dmytra Kremenia [Versed discourse of modern Ukrainian literature by Dmytro Kremin]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 9, 11–14 (ukr).

Kuznietsova, A. & Hladyshev, V. (2021). Vazhlyvyi etap naukovoho osmyslennia poetychnoi spadshchyny ta zhyttia Dmytra Kremenia [An important stage of scientific understanding of the poetic heritage and life of Dmytro Kremen]. Veresen, 3 (90), 90–102 (ukr).

Lysenko, A. V. (2002). Metodyka vykorystannia literaturnoho kraieznavstva v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv-slovesnykiv [The method of using literary regional studies in the system of improving the qualifications of lexicographers]. (Candidate’s thesis). K. (ukr).

Marfynets, N. V. (2011). Sutnist ta struktura dydaktychnoi katehorii «literatura ridnoho kraiu» [The essence and structure of the didactic category «literature of the native region»]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota. Vyp. 21, 110–113 (ukr).

Mkhytarian, O. D. (2021). Intehratsiia navchannia yak faktor pidvyshchennia yakosti shkilnoi literaturnoi osvity [Integration of education as a factor in improving the quality of school literary education]. Veresen, 3 (90). Mykolaiv: Mykolaivskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity, 66–79. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.06 (ukr).

Nazarenko, L. A. (2018). Spetsyfika realizatsii svitohliadnykh pozytsii D. Kremenia v zbirtsi «Elehiia troianskoho vyna»: do pytannia vyvchennia literatury ridnoho kraiu v starshykh klasakh [The specifics of D. Kremen's worldview realization in the collection «Elegy of Trojan Wine»: on the issue of studying the literature of the native region in senior classes]. Molodyi vchenyi, 6 (58), 318–321 (ukr).

On celebrating commemorative dates and anniversaries in 2022–2023: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine dated December 17, 2021 № 1982-IX. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/go/1982-IX (ukr).

Order of December 23, 2020 No. 2736-20 «On the approval of the professional standard for the professions «Teacher of primary classes of a general secondary education institution», «Teacher of a general secondary education institution», «Teacher of primary education (with a diploma of junior specialist)». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#n10 (ukr).

Petrenko, O. M. (2019). Muzychnyi kod poezii Dmytra Kremenia [The musical code of Dmytro Kremen's poetry]. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3 (66), 186–190 (ukr).

Petrenko, O. M. (2021). Mystetstvo v poetychnomu lohosi Dmytra Kremenia: kompetentnisno-diialnisni aspekty mizhdystsyplinarnykh zviazkiv v umovakh intehrovanoho navchannia [Art in the poetic logos of Dmytro Kremen: competence-activity aspects of interdisciplinary connections in the conditions of integrated learning]. Veresen, 3 (90), 46–56 (ukr).

«Pro osvitu» Zakon Ukrainy (Pryiniattia vid 05.09.2017. Nabrannia

chynnosti 28.09.2017) [Law of Ukraine «On Education» (Adopted on September 5, 2017. Recruitment effective 09/28/2017)]. Retrieved from:

https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (ukr).

Shuliar, V. & Horkusha, Ye. (2008). Osoblyvosti vyvchennia istoriosofskoi liryky Dmytra Kremenia v starshii shkoli [Peculiarities of studying Dmytro Kremen's historiosophical lyrics in high school]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 12, 40–42 (ukr).

Shuliar, V. I. & Kuptsova, V. V. (2020). Literatura ridnoho kraiu: prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (5–11 klasy) [Literature of the native land: program for general secondary education institutions (grades 5–11)]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2022a). Model literaturnoi kompetentnosti uchniv-chytachiv Novoi ukrainskoi shkoly [The model of literary competence of students-readers of the New Ukrainian school]. Mykolaiv: MOIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2022b). Planuvalna diialnist subiektiv literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly: osoblyvosti konstruiuvannia spivpratsi [Planning activity of subjects of literary education of the New Ukrainian school: peculiarities of construction of cooperation]. 1 chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2022c). Shkilna literaturna osvita: problemy, perspektyvy, praktyky [School literary education: problems, perspectives, practices]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2015). Teoretyko-metodychni zasady suchasnoho uroku ukrainskoi literatury v osnovnii i starshii shkoli [Theoretical and methodological foundations of the modern lesson of Ukrainian literature in elementary and high school]. (Doctor’s thesis). Kherson. derzh. un-t. Kherson (ukr).

Shuliar, V. I. Teoretyko-metodychni zasady urokiv literatury ridnoho kraiu [Theoretical and methodological principles of native region literature lessons]. Retrieved from: https://ukrlit.net/article1/1944.html (ukr).

Shuliar, V. I. (2022d). Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodolohichna viziia) [Value-ethical paradigm in the system of literary education of the New Ukrainian School (theoretical and methodological vision)]. I chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2014). Urok pozaklasnoho chytannia ta literatury ridnoho kraiu: poniattia, struktura, zmist [Lesson of extracurricular reading and literature of the native land: concepts, structure, content]. In V. I. Shuliar. Suchasnyi urok ukrainskoi literatury. Mykolaiv: Ilion, 268–276 (ukr).

Shuliar, V. (2000). Poetychne svitovidchuttia Dmytra Kreminia: Urok analizu tvorchoho dorobku poeta [Dmytro Kremin's poetic worldview: A lesson in the analysis of the poet's creative work]. Dyvoslovo, 1, 47–50 (ukr).

Shuliar, V. (2003). Uroky literatury ridnoho kraiu: tekhnolohiia pidhotovky ta provedennia [Lessons of literature of the native land: technology of preparation and implementation]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnikh shkolakh, 7, 34–35 (ukr).

Shuliar, V. (2013). Vyvchennia epistoliariiu Dmytra Kremenia pid chas laboratornoho zaniattia u starshii profilnii shkoli [Studying Dmytro Kremen's epistolary during a laboratory class at a senior professional school]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 15–19 (ukr).

Tokman, H. L. (2002). Metodyka vykladannia ukrainskoi literatury v starshii shkoli: ektsystentsialno-dialohichna kontseptsiia [Method of teaching Ukrainian literature in high school: existential-dialogical concept]. K.: Milenium (ukr).

Ulytska, H. (2008). Pisenna palitra poetychnykh obraziv Dmytra Kremenia u tvorchomu aktyvi vchyteliv ukrainskoi literatury y muzyky [Song palette of poetic images of Dmytro Kremen in the creative activity of teachers of Ukrainian literature and music]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 12, 42–44 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-03

Номер

Розділ

Статті