ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ ФУНКЦІЙ КОНСУЛЬТАНТА ЦЕНТРУ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.07Ключові слова:
консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників, функції консультанта, центр професійного розвитку педагогічних працівниківАнотація
У методичній статті представлено досвід діяльності центру професійного розвитку педагогічних працівників. Проаналізовано функції консультанта центру, визначені чинним законодавством, а саме: узагальнення та поширення інформації з питань професійного розвитку педагогічних працівників; координування діяльності професійних спільнот; формування та оприлюднення на вебсайті бази даних програм підвищення кваліфікації, інші джерела інформації (вебресурси), необхідні для професійного розвитку спеціалістів; організація та проведення консультування. Наведено результати дослідження щодо особливостей їхнього змісту. Висвітлено проблеми, пов’язані з реалізацією кожної функції.
Зазначено, що в умовах трансформації освіти в Україні для консультанта центру важливим є його професійне зростання, розуміння кроків взаємодії та супроводу педагогів з питань оновлення змісту освіти, упровадження сучасних методик та технологій в освітній процес; створення безпечного, здорового та інклюзивного освітнього середовища тощо.
Актуалізовані питання навантаження на консультанта центру, можливості та доцільність складання плану роботи центру на навчальний рік. У публікації вперше обґрунтовано варіативний підхід до напрямків консультування педагогічних працівників, а саме: розроблення документів закладу освіти; окремі питання внутрішньої системи забезпечення якості освіти (створення освітнього середовища; розвиток дітей та організація освітнього процесу; фахова діяльність педагогів; управлінська діяльність); формування іміджу закладу освіти. А також указано на потребу у визначені планово-організаційної функції консультанта.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity). Nakaz MON vid 12.01.2022. № 33 [Basic component of preschool education (State standard of preschool education). Order of the Ministry of Education and Culture dated 12.01.2022. №. 33.]. Retrieved from: http://surl.li/jyzr (ukr).
Bilyk, I. (2021). Tsentr profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv: vid teorii do praktychnykh rishen [Center for professional development of pedagogical workers: from theory to practical solutions]. Retrieved from: http://sklinternational.org.ua/wp-content/uploads/2021/05/TPD.pdf (ukr).
Diatlenko, S. M. (2021). Posluhy Tsentriv profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv ye krytychno vazhlyvymy dlia vchytelstva [The services of Centers for professional development of pedagogical workers are critically important for teachers]. Retrieved from: https://decentralization.gov.ua/news/13794 (ukr).
Faiol Anri (1924). Zahalne i promyslove upravlinnia [General and industrial management]. [Per. B. V. Babina-Korenia]. L.; M.: Knyha (rus).
Klokar, N. I. & Nikulochkina, O. V. Typove polozhennia pro provedennia supervizii vprovadzhennia Kontseptsii «Nova ukrainska shkola» (2018). [Standard regulation on the supervision of the implementation of the «New Ukrainian School» Concept]. Retrieved from: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/12/SUPERVIZIYA-POLOZHENN-2.pdf (ukr).
Kypychenko, N. S., Korol, O. O., Novyk, I. M. & Fedorenko, O. F. (2022). Stvoriuiemo tsentr profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv u hromadi: dorozhnia karta dlia zasnovnykiv [We are creating a center for the professional development of pedagogical workers in the community: a road map for founders]. Kyiv, 68. Retrieved from: https://osvita.ua/doc/files/news/876/87689/1_stvoryuyemo-czentr-profesijnogo-rozvyt.pdf (ukr).
Law of Ukraine «On comprehensive general secondary education». [Electronic resource] // Legislation of Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#top (ukr).
Law of Ukraine «On Education». [Electronic resource] // Legislation of Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Masterkova, T. V. (2022). Diialnist tsentriv profesiinoho rozvytku pedahoha: kontent-analiz [Activities of teacher professional development centers: content analysis]. Molod i rynok, 5, 160–165. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.264727 (ukr).
Masterkova, T. V. (2021). Profesiini spilnoty yak chynnyk rozvytku fakhovoi kompetentnosti pedahoha [Professional communities as a factor in the development of a teacher's professional competence]. Molod i rynok, 9(195), 135–139. DOI: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243956/241959 (ukr).
Oliinyk, L. M. (2021). Pidvyshchennia profesiinykh kompetentnostei vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Increasing the professional competences of educators of preschool education institutions in the conditions of postgraduate education]. Veresen, 4 (91), 43–54. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.05 (ukr).
Pro tsentry profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv. Lyst MON #1/9-466 vid 21.08.20 roku (2020). [About professional development centers for teaching staff. Letter of Ministry of Education and Culture № 1/9-466 dated 08/21/20]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-centri-profesijnogo-rozvitku-pedagogichnih-pracivnikiv (ukr).
Reforma osvity ta nauky (2020). [Reform of education and science]. Uriadovyi portal. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti (ukr).
Regulations on the Center for Professional Development of Pedagogical Workers. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated July 29, 2020 № 672. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2020-%D0%BF#n106 (ukr).
Romaniuk, I. A. (2021). 7 idei psykholohichnoho suprovodu pedahohiv vid profesiinoi laboratorii [7 ideas of psychological support for teachers from a professional laboratory]. Praktyka upravlinnia doshkilnym zakladom, 10, 51–52. Retrieved from: https://ezavdnz.expertus.com.ua/927302 (ukr).
Romaniuk, I. A. (2021). Yak Tsentr profesiinoho rozvytku dopomahaie profesiinym spilnotam rozvyvaty doshkilnu osvitu [How the Center for Professional Development helps professional communities develop early childhood education]. Praktyka upravlinnia doshkilnym zakladom, 9, 49–55. Retrieved from: https://ezavdnz.expertus.com.ua/920402 (ukr).
Samsonova, O. (2023). Korporatyvnyi imidzh suchasnoho dytiachoho sadka [Corporate image of a modern kindergarten] // Pedrada. Platforma osvita. Ekspertus. Retrieved from: https://oplatforma.com.ua/article/2312-korporativniy-mdj-suchasnogo-dityachogo-sadka (ukr).
Skrypnyk, M. I. (2020). Shansy ta ryzyky dlia metodychnoi roboty pislia stvorennia tsentriv profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv: obmezhenyi pesymizm [Chances and risks for methodical work after the establishment of professional development centers for pedagogical workers: limited pessimism]. Retrieved from: http://surl.li/aoium (ukr)
Sorochan, T. M. (2022). Konsultuvannia i superviziia v diialnosti tsentriv profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv [Consulting and supervision in the activities of professional development centers for pedagogical workers]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=1SsIf6MeeS0 (ukr).
The procedure for improving the qualifications of pedagogical and scientific-pedagogical workers. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 21, 2019 № 800. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (ukr).