РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЧЕРЕЗ ФОРМУВАННЯ НАСКРІЗНИХ УМІНЬ В УЧНІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.03Ключові слова:
компетентнісний підхід, мовленнєва компетентність, молодший шкільний вік, наскрізні вміння, розвиток мовленняАнотація
У науково-методичній статті актуалізовано проблему необхідності розвитку мовленнєвої компетентності через сформовані наскрізні вміння в молодшому шкільному віці. Проаналізовано теоретичні основи, методичні аспекти (підходи, прийоми, методи, форми роботи) зазначеної теми. Установлено, що формування наскрізних умінь найкраще відбувається під час використання практичних вправ із розвитку мовленнєвої компетентності. Педагогам запропоновано рекомендації щодо того, як організовувати освітній процес із використанням сучасних практик, проаналізовано результати опитування вчителів області щодо застосування різних видів мовленнєвої діяльності в освітньому процесі, систематизовано підходи до формування наскрізних умінь та компетентностей через добірку вправ, ігор, прийомів. Практична значущість матеріалів розвідки полягає в можливості використовувати напрацювання як у початковій школі зокрема, у методичній роботі педагогічних працівників закладів освіти загалом, так і в системі післядипломної педагогічної освіти.
Посилання
Bibik, N. M. &. Vashulenko, M. S. &. Martynenko, V. O. ta inshi. (2014). Formuvannia predmetnykh kompetentnostei v uchniv pochatkovoi shkoly [Formuvannja predmetnykh kompetentnostej v uchniv pochatkovoji shkoly]. K.: Pedahohichna dumka (ukr).
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. (2019). [State standard of
primary education]. Retrieved from: http://surl.li/tctb (ukr).
Kachmar O. V., Barylo S. B., &. Dobrovolska R. O. (2021). Sutnist ta innovatsiinyi potentsial vykorystannia dopovnenoi realnosti v pochatkovii shkoli [The essence and innovative potential of using augmented reality in elementary school]. «Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»)», 5 (5), 364–374. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2021-5(5)-364-374 (ukr).
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. (2016). [The concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from: http://surl.li/hoha (ukr).
Ozminska, I. D. (2018). Movna kompetentnist yak shliakh do uspishnoi osobystosti [Linguistic competence as a way to a successful personality]. Visnyk Lvivskoho universytetu: filos.-politoloh. studii. Vypusk 18, 176–183 (ukr).
Ponomarova, K. I. (2009). Formuvannia movlennievoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv na urokakh ukrainskoi movy [Formation of speech competence of younger schoolchildren in Ukrainian language lessons]. Pochatkova osvita, 40, 3–5 (ukr).
Savchenko, O. YA. (2019). Vydy mizhpredmetnykh zavdan na urokakh literaturnoho chytannia [Types of interdisciplinary tasks in literary reading lessons]. Pochatkova shkola. Retrieved from: http://surl.li/mgatd (ukr).
Sokurenko O. О., Rybachuk O. A. (2021). Aprobatsiia modelei uprovadzhennia intehrovanoho navchannia v pochatkovii shkoli: zdobutky doslidno-eksperymentalnoi roboty rehionalnoho rivnia [Approbation of models of implementation of integrated education in primary school: achievements of experimental work at the regional level]. Veresen, 1 (88), 109–122. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2021.11 (ukr).
Shuliar, V. I. (2018). Abetka literaturoznavstva: dlia uchniv pochatkovoi Novoi shkoly: dydaktychnyi material u skhemakh i modeliakh: komplekt iz 31 lystivky [Alphabet of literary studies didactic material in diagrams and models: a set of 31 leaflets]. Mykolaiv: Ilion (ukr).
Vashulenko, O. V. (2019). Formuvannia komunikatyvno-movlennievykh umin molodshykh shkoliariv na urokakh literaturnoho chytannia [Formuvannja komunikatyvno-movlennjevykh uminj molodshykh shkoljariv na urokakh literaturnogho chytannja]. Osvita ХХІ stolittia: teoriia, praktyka, perspektyvy / Dydaktyka: teoriia i praktyka. Kyiv: Feniks, 137–139 (ukr).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). [Law of Ukraine on Education] // Verkhovna Rada Ukrainy. Retrieved from: http://surl.li/jxtzu (ukr).
Zazharska, H. P. (2019). Shliakhy formuvannia movlennievoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv na urokakh ukrainskoi movy ta literaturnoho chytannia [Ways of forming the speaking competence of younger schoolchildren in the lessons of the Ukrainian language and literary reading]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 3 (326), 36–43. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-3(326)-36-43 (ukr).