УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ МИСТЕЦЬКОГО ЛІЦЕЮ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2025.07Ключові слова:
мистецька освіта, професійна компетентність викладача мистецького ліцею, складники професійної компетентності, функції викладача мистецького ліцеюАнотація
У науково-методичній статті розглянуто проблему вдосконалення професійної компетентності викладачів мистецького ліцею в умовах сучасного освітнього простору. Актуалізовано багатогранну роль педагога-мистецтвознавця, культурного діяча, який формує фахові навички, національну ідентичність та громадянську позицію учнів. Проаналізовано теоретичні засади й удосконалено зміст поняття «професійна компетентність викладача мистецького ліцею», виокремлено її основні компоненти. Обґрунтовано широкий спектр освітньо-мистецьких, національно-патріотичних та історико-культурних послуг, що надає педагог ліцею. Уперше досліджено та докладно описано складники професійної компетентності викладачів дисциплін музичного, образотворчого та декоративного циклів. Виокремлено функції-послуги педагога мистецького ліцею, спектр яких для здобувачів освіти є надзвичайно широким та охоплює академічні й сугестивні аспекти. Окремо зазначено важливість цифрової та здоров’язбережувальної компетентності для сучасного викладача мистецького ліцею.
Посилання
Butenko, V. H. (2019). Estetychna kultura vchytelia yak osnova yoho profesiinoi maіsternosti [Aesthetic culture of a teacher as the basis of his professional mastery]. Mystetska osvita: teoriia, metodolohiia, tekhnolohii (Eds. N. A. Ovcharenko, R. O. Liubar). Kryvyi Rih, 11–14 (ukr).
Howard Gardner. Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books, 1993 (eng).
Kichuk, N. V. (2012). Pidhotovka pedahoha do profesiinoi diialnosti u suchasnomu informatsiinomu osvitnomu seredovyshchi: deiaki aspekty problemy [Teacher training for professional activity in the modern information educational environment: some aspects of the problem]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky. Vyp. 17, 26–28. – Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2012_17_9. (ukr).
Kryk., D. O. & Nazarenko, L. A. (2025). Rozvytok khudozhno-estetychnoi kultury vchyteliv zasobamy proiektu «Halereia mystetstv» (tematychni vystavky) [Development of artistic and aesthetic culture of teachers by means of the «Art Gallery» project (thematic exhibitions)]. Veresen, 1. 104, 49. DOI: https://doi.org/10.54662/10.54662/veresen.1.2025 (ukr).
Kuznietsova, I. V. (2008). Aksiolohichni ta prakseolohichni zasady stanovlennia osobystosti yak subiekta kulturno-osvitnoi diialnosti [Axiological and praxeological principles of the formation of a person as a subject of cultural and educational activity]. (Candidate’s thesis). Derzhavna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. K., 180–222 (ukr).
Linda Darling-Hammond. The Flat World and Education: How America's Commitment to Equity Will Determine Our Future. – Teachers College Press. – 2010. – 408 p. (eng).
Martynenko, S. M. (2010). Osnovy diahnostychnoi diialnosti vchytelia pochatkovoi shkoly [Fundamentals of diagnostic activity of a primary school teacher]. K.: Sim koloriv (ukr).
Moskalova, L. Yu. (2009). Model vykhovannia moralno-etychnoi kultury maibutnikh uchyteliv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Model of education of moral and ethical culture of future teachers in the process of professional training]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka (Ed. H. P. Shevchenko). Luhansk: Vyd-vo SNU im. V. Dalia. Vyp. 1 (30), 93–103 (ukr).
Mykhaskova, M. A. (2007). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzyky [Formation of professional competence of the future music teacher]. (Candidate’s thesis). Kyiv (ukr).
On professional pre-higher education Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/go/2745-19 (ukr).
Perkins, D. (2001). Shcho shkola dodaie do myslennia [What does school add to thinking.]. In Rozvytok rozumu: zbirnyk resursiv dlia navchannia myslenniu. (Ed.). A. L. Kosta. 3-e vyd. Asotsiatsiia z nahliadu ta rozrobky navchalnykh prohram, 282–291 (eng).
Poluboiaryna, I. I. (2012). Psykholohichne doslidzhennia muzychno-vykonavskoi diialnosti [Psychological study of musical and performing activities]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Vyp. 63, 139–143. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2012_63_28 (ukr).
Pro profesiini standarty [About professional standards]. Retrieved from: https://mcsc.gov.ua/news/zatverdzheno-try-profesiyni-standarty-pedahohichnykh-pratsivnykiv-zakladiv-mystetskoi-osvity/ (ukr).
Tykhonova, T. & Domaskina. (2020). Invarianty profesiinoho samorozvytku vchytelia: vid naukovoi spadshchyny K. D. Ushynskoho do vymoh sohodennia [Invariants of professional self-development of a teacher: from the scientific heritage of K. D. Ushinsky to the requirements of the present]. Veresen, 1, 50–58. Retrieved from: https://repository.moippo.mk.ua/upload/20-07-21_82623954.pdf. (ukr).