ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • Вікторія Бондаренко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-0549-7664

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2022.07

Ключові слова:

Ключові слова: абераційна соціалізація;, вікові особливості;, віктимізація;, інтеріоризація;, методичні рекомендації для психологічної підтримки та безпечної поведінки;, молодші школярі;, механізми психологічного захисту;, роль родинної атмосфери;, соціалізація;, соціальна адаптація;, умови воєнного часу.

Анотація

У статті йдеться про особливості соціалізації молодших школярів в умовах воєнного часу України з урахуванням протікання психічних процесів в екстремальних випадках відповідно до вікового періоду. Виявлено особливості новоутворень під час формування особистості досліджуваної категорії. Публікація представляє «новий формат» соціалізації як небезпечний процес для життя молодшого школяра, що вимагає соціальної адаптації та взаємодії з ворожою дійсністю. Уведено поняття «абераційна соціалізація» та застосовано в контексті розвитку особистості молодшого шкільного віку. Визначено поняття «соціалізація молодших школярів в умовах воєнного часу». Виділено елементи деструктивного впливу війни на молодшого школяра та окреслено механізми психологічного захисту проти нього. Розглянуто життя в Україні під час війни як віктимізацію для молодших учнів. Спрогнозовано вирішальну роль педагогів та родини як потужних чинників підтримки у психологічно несприятливих умовах. Систематизовано методичні рекомендації психологічної підтримки та безпечної поведінки молодшого школяра в умовах війни.

 

Посилання

Berger, P., & Lukman, T. (1995). Sotsialnoe konstruirovanie realnosti [Social construction of reality]. Moskva: Aspekt Press.

Burde, P. (1993). Sotsiologiya politiki [Sociology of politics]. Moskva: Socio-Logos.

Dobrenkov, V. I., & Belenkova, L. P. (Red.). (1994). Teksty po istorii sotsiologii XIX–XX vv. [Texts on the history of sociology of the 19th–20th centuries]: khrestomatiya. Moskva: Nauka.

Dolynska, L. V., Skrypchenko, O. V., & Ohorodniichuk, Z. V. (2009). Vikova ta pedahohichna psykholohiia [Age and pedagogical psychology] (2-he vyd.). Kyiv: Karavela.

Dyui, Dzh. Shkola i obshchestvo [School and society]. (1924). Moskva: Gosizdat.

Dyurkgeym, E. (1995). Sotsiologiya. Yee predmet, metod, prednaznachenie [Sociology. Its subject, method, purpose]. Moskva: Kanon.

Giddings, F. (1897). The Theori of Socialization [Theory of socialization]. N.-Y.: Kessinger Publishing, LLC.

Giddens, E. (1999). Sotsiologiya [Sociology]. Moskva: Editorial URSS.

Kapska, A. Y. (2003). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova.

Karaman, O. L., & Yurkiv, Ya. I. (2019). Indyvidualno-psykholohichni chynnyky aberatsiinoi sotsializatsii osobystosti v umovakh hibrydnoi viiny na skhodi Ukrainy [Individual and psychological factors of the aberrational socialization of the personality in the conditions of the hybrid war in the east of Ukraine]. EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES. OSVITA TA PEDAHOHIChNA NAUKA, 1(168), 66–75. http://eps.luguniv.edu.ua/index.php/eps/article/view/35

Convention on the Rights of the Child. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#top

Volianska, O. V., & Nikolaievska, A. M. (2008). Sotsialna psykholohiia [Social psychology]. Kyiv: Znannia.

Lavrychenko, N. M. (2006). Pedahohichni osnovy sotsializatsii uchnivskoi molodi v krainakh Zakhidnoi Yevropy [Pedagogical foundations of socialization of student youth in the countries of Western Europe] [Dys. dokt. ped. nauk, Instytut pedahohiky APN Ukrainy]. Kyiv.

Lukashevych, M. P. (1998). Sotsiolohizatsiia: Vykhovni mekhanizmy i tekhnolohii [Sociologization: educational mechanisms and technologies]. Kyiv: IZMN.

Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality [Motivation and personality] (2nd ed.). N.-Y. : Harper & Row.

Mardakhaev, L. V. (2003). Sotsialnaya pedagogika [Social pedagogy]. Moskva: Gardariki.

Mid, Dzh. G. (2009). Izbrannoe: sb. Perevodov [Favorites: Sat. transfers]. Moskva: RAN INION.

Moskalenko, V. V. (2008). Sotsialna psykholohiia [Social psychology] (2-he vyd.). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.

Nikitin, V. A. (Red.). (2000). Sotsialnaya pedagogika [Social pedagogy]. Moskva: VLADOS.

New Ukrainian school: conceptual foundations of secondary school reform. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Orban-Lembryk, L. E. (2005). Sotsialna psykholohiia [Social psychology]. Kyiv: Akademvydav.

Roiz, S. А. Superheroi bezpeky. Yak pidhotuvaty ditei do mozhlyvykh nadzvychainykh sytuatsii [Security superheroes. How to prepare children for possible emergency situations]. https://drive.google.com/file/d/1bP7_w1II-DyXS3LF4nb4UBOhccduKOA0/view.

Parsons, T. (1997). Sistema sovremennyh obshhestv [The system of modern societies]. Moskva: Aspekt Press.

Piazhe, Zh. (1981). Priroda intellekta [The nature of intelligence]. Khrestomatiya po obshchey psikhologii (s. 48–58). Moskva: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta.

Savchenko, S. V., & Karaman, O. L. (2019). Aberatsiina sotsializatsiia v konteksti sotsializatsii osobystosti v suchasnomu informatsiinomu suspilstvi [Aberrational socialization in the context of personality socialization in the modern information society]. Osvita ta pedahohichna nauka, 2(171), 60–68. http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/4750

Savchyn, M. V. (2007). Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology]. Kyiv: Akademvydav.

Skinner, B. F. (1994). Tekhnologiya povedeniya [Behavior technology]. Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl: teksty (s. 29–42). Moskva: Izdatelstvo Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta.

Smelzer, N. (1994). Sotsiologiya [Sociology]. Moskva: Feniks.

Stepanov, O. M. (2011). Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology]. Kyiv: Akademvydav.

Varii, M. Yu. (2008). Psykholohiia osobystosti [Philosophy of personality]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.

Vseukrainskyi hromadskyi tsentr «Volonter». (2022). Rekomendatsii dlia batkiv shchodo pidtrymky ditei, yaki vtratyly zdorovia ta zaznaly ushkodzhen vnaslidok viiny [Recommendations for parents to support children who have lost health and suffered injuries as a result of war]. https://www.unicef.org/ukraine/media/20721/file/children%20who%20lost%20health%20during%20the%20war.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-28

Номер

Розділ

Статті