НАСТУПНІСТЬ І ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ У РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУ «ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ»
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.10Ключові слова:
науково-педагогічний проєкт «Інтелект України», наступність, перспективність, спадкоємністьАнотація
У науково-методичній статті актуалізовано проблему наступності, спадкоємності, перспективності в реалізації науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» в дошкільній, початковій та базовій середній освіті. На основі аналізу наукових публікацій уточнено поняття «наступність». Досліджено програмовий матеріал з позиції спадкоємності між рівнями освіти. Проаналізовано якісний та кількісний склад закладів освіти, що працюють над реалізацією науково-педагогічного проєкту «Інтелект України», зазначено переваги використання програми в освітньому процесі. Запропоновано форми та методи взаємодії між педагогами освітньої діяльності різних рівнів навчання й учителями та батьками. Визначено вплив програми на формування успішної особистості в сучасних реаліях.
Посилання
Bohush, A. M. (2017). Doshkilna i pochatkova lanky osvity – skhodynky nastupnosti [Preschool and primary education levels – steps of continuity]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika (Eds.: Ohneviuk V. O., Khoruzha L. L., Bezpalko O. V., Bielienka H. V. [ta in.]). K.: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 28 (ukr).
Bohush, A. M. (2021). O. Ya. Savchenko: vektor nastupnosti doshkilnoi i pochatkovoi lanok osvity. Oleksandra Yakivna Savchenko [O. Ya. Savchenko: vector of continuity of preschool and primary education. Oleksandra Yakivna Savchenko]. Uroky spivpratsi i spilkuvannia: zbirnyk materialiv I Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan pamiati O. Ya. Savchenko «Oleksandra Yakivna Savchenko. Uroky spivpratsi i spilkuvannia». Kyiv: Pedahohichna dumka. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-601-8-2021-104 (ukr).
Bodelan, O. R. (2004). Psykholohichne zabezpechennia adaptatsii ditei shestyrichnoho viku do navchalnoi diialnosti [Psychological support for the adaptation of six-year-old children to educational activities.]. Pivd. nauk. tsentr APN Ukrainy. Odesa: PNTs APN Ukrainy (ukr).
Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. K.: Akademvydav (ukr).
Frolenkova, N. O. & Kupina, I. O. (2022). Adaptatsiia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku do navchannia v umovakh voiennoho stanu [Adaptation of preschool and primary school children to learning under martial law]. Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»), 7(12), 471–482. Retrieved from: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1775 DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-471-482 (ukr).
Hryshko, O. I. & Klevaka, L. P. (2020). Vrakhuvannia indyvidualnykh osoblyvostei ditei doshkilnoho viku z riznymy typamy nervovoi systemy u protsesi navchannia, vykhovannia ta rozvytku [Taking into account the individual characteristics of preschool children with different types of nervous system in the process of teaching, upbringing and development]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 1 (188), 63–69. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-188-63-69 (ukr).
Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity (2018). [Instructional and methodological recommendations for ensuring continuity of preschool and primary education.]. Retrieved from: https://salo.li/dcdd954 (ukr).
Kalmykova, L. O. (2017). Perspektyvnist i nastupnist v navchanni movy y rozvytku movlennia ditei doshkilnoho i molodshoho shkilnoho viku: psykholinhvistychnyi i linhvometodychnyi vymiry [Prospects and continuity in language teaching and speech development of preschool and primary school children: psycholinguistic and linguistic-methodological dimensions]. K.: Vydavnychyi dim «Slovo» (ukr).
Komar, O. A. (2024). Nastupnist zakladu doshkilnoi osvity ta pochatkovoi shkoly: suchasnyi pohliad [Continuity of preschool education and primary school: a modern view]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Kropyvnytskyi: Tsentralnoukrainskyi derzhavnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka, 214. Retrieved from: https://surli.cc/pzylrr (ukr).
Kovshar, O. V. (2015). Teoretyko-metodychni zasady orhanizatsii peredshkilnoi osvity ditei piaty rokiv [Theoretical and methodological principles of organizing preschool education for five-year-old children]. Kryvyi Rih (ukr).
Law of Ukraine On Education as amended in 2025 № 2145-VIII dated 05.09.2017, revised on 21.11.2021. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Lebid, H. S. & Bondarenko, V. V. (2022). Realizatsiia Vseukrainskoho proiektu «Intelekt Ukrainy» na Mykolaivshchyni: osoblyvosti vprovadzhennia [Implementation of the All-Ukrainian Project «Intellect of Ukraine» in the Mykolaiv Region: Features of Implementation]. Veresen, 2 (93), 38–51 (ukr).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 09.12.2024 № 1718 «Pro realizatsiiu innovatsiinoho osvitnoho proiektu na vseukrainskomu rivni za temoiu «Zabezpechennia yakosti doshkilnoi osvity v naukovo-pedahohichnomu proiekti «Intelekt Ukrainy» u sichni 2025 – hrudni 2029 rokiv» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 09.12.2024 № 1718 «On the implementation of an innovative educational project at the all-Ukrainian level on the topic «Ensuring the quality of preschool education in the scientific and pedagogical project «Intellect of Ukraine» in January 2025 – December 2029»]. Retrieved from: https://surl.li/whgmgj (ukr).
Oliinyk, L. M. (2022). Vitchyzniani psykholoho-pedahohichni doslidzhennia shchodo formuvannia tsilisnoi kartyny svitu v ditei doshkilnoho viku [Domestic psychological and pedagogical research on the formation of a holistic picture of the world in preschool children]. Veresen, 3–4 (82–83), 114–122 (ukr).
Osvitnia prohrama pochatkovoi shkoly naukovo-pedahohichnoho proiektu «Intelekt Ukrainy» (1–4 klasy) (2024) [Educational program for elementary school of the scientific and pedagogical project «Intellect of Ukraine» (grades 1–4) (2024)]. Retrieved from: https://surl.li/iowhxh (ukr).
Pirozhenko, T. O. (2012). Chomu halmuie «doshkilna zrilist»? [Why is «preschool maturity» hindered?]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, 7, 9–12 (ukr).
Savchenko, O. Ya. (1990). U poshukakh kontseptsii novoi shkoly pershoho stupenia navchannia [In search of a concept of a new school of primary education]. Pochatkova shkola, 1, 2–7 (ukr).
Samoplavska, T. O. (2005). Nataliia Dmytrivna Lubenets [Nataliya Dmytrivna Lubenets]. Ukrainska pedahohika v personaliiakh. Kn. 2. (Ed. O. V. Sukhomlynska). K.: Lybid, 218–223 (ukr).