АВА-ТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Автор(и)

  • Денис Шпак Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Центр комплексної реабілітації для дітей ім. Б. Литвака https://orcid.org/0000-0003-0545-6560

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.11

Ключові слова:

АВА-терапія, аутизм, дитина з особливими освітніми потребами, дитина з особливостями розвитку, корекційно-розвиткова робота, прикладний аналіз поведінки, розлади аутистичного спектра

Анотація

Статтю присвячено розгляду ключових аспектів та методів ABA-терапії, особливостям її використання під час навчання академічних, соціальних, а також комунікативних навичок дітей із вадами розвитку, насамперед дошкільного віку. Розкрито сильні та слабкі сторони АВА-терапії в контексті практичного досвіду автора розвідки щодо реалізації методики, набутого під час роботи з дітьми в умовах кабінету АВА-терапії в центрі комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю. Подано стислий опис основних методів прикладного аналізу поведінки, якими широко послуговуються фахівці у процесі корекційної роботи з дітьми з порушеннями розвитку. Зазначено перспективи ABA-терапії з удосконалення комунікативних, соціальних та побутових навичок дітей з аутизмом та іншими розладами, що сприяє підвищенню їхньої самостійності та інтеграції в суспільство. Автор зазначає, що запропонована методика може призвести до зниження проблемної поведінки, поліпшення когнітивних функцій та підвищення якості життя дитини та її сім’ї.

 

Посилання

Barbera, M. (2023). Dytiachyi autyzm ta verbalno-povedinkovyi pidkhid. Navchannia ditei z autyzmom ta poviazanymy rozladamy [The Verbal Behavior Approach: How to Teach Children with Autism and Related Disorders]. Kyiv (ukr).

Bratyshko, T. A. (2024). Osoblyvosti AVA-terapii pry roboti z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Features of ABA therapy when working with children with special educational needs]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 5(33), 1334–1344 (ukr).

Kohli, G. & Chandel, N. & Agarwal, A. (2022). Effectiveness of ABA on supporting children with ASD. International Journal of Health Sciences, 6(S2), 14613–14616. Retrieved from: https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS2.8834 (eng).

Lif, R. & Makeken, D. (2016). Yde robota. Stratehii roboty z povedinkoiu. Navchalnyi plan povedinkovoho vtruchannia pry autyzmi [A Work in Progress: Behavior Management Strategies & A Curriculum for Intensive Behavioral Treatment of Autism]. Kyiv (ukr).

Lich Debra. (2015). Prikladnoj analiz povedeniya. Metodiki inklyuzii uchashchihsya s RAS [Applied behavior analysis. Methods of inclusion of students with ASD]. M.: Operant. (rus).

Meleshkevich, O. & Erc YU. (2016). Osobye deti. Vvedenie v prikladnoj analiz povedeniya (AVA) [Exceptional Children: An Introduction to Applied Behavior Analysis (ABA)]. Tel'-Aviv: Bahrah-M. (rus).

Shramm, R. (2020). Dytiachyi autyzm i AVA [Childhood autism and ABA]. Kyiv (ukr).

Shulzhenko, D. I. (2010). Autyzm – ne vyrok [Autism is not a sentence]. Kyiv (ukr).

Skrypnyk, T. V. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]: monohrafiia. Kyiv (ukr).

Yarmoliuk, O. H. (2024). AVA-terapiia yak suchasna tekhnolohiia korektsiinoi roboty z ditmy z RAS (perevahy ta nedoliky) [ABA therapy as a modern technology for corrective work with children with ASD (advantages and disadvantages)]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 4 (363), 166–173 (ukr).

Zozulia, I. Ye. & Bukhriakova, M. M. (2017). AVA-terapiia yak odyn z korektsiinykh metodiv dlia roboty z ditmy z autyzmom [ABA therapy as one of the correctional methods for working with children with autism]. Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference «Topical Problems of Modern Science and Possible Solutions» (September 30, 2017, Dubai, UAE). International Scientific and Practical Conference «WORLD SCIENCE», 10 (26). Vol. 3, 45–50 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають