РОЛЬ МАТЕРІ У ПСИХОCOЦІАЛЬНОМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.15Ключові слова:
дитина з інвалідністю, копінг-стратегія, материнське ставлення, хронічний стрес, взаємини «діти-батьки»Анотація
У науково-методичній статті висвітлено особливості ставлення матері до дитини з інвалідністю, що визначають тип поведінки, зокрема копінгу, а також обґрунтовано його взаємозв’язок із психосоціальним розвитком особистості з особливостями розвитку. Схарактеризовано актуальність проблеми дестабілізації стосунків у сім’ї під час народження, розвитку, виховання дитини з інвалідністю. Запропоновано дієві способи подолання емоційної напруги людини для виходу з депресивного стану. На основі широкого кола джерел розкрито взаємини матері з дитиною, що мають вибудовуватися на безумовному емоційно-позитивному ставленні, повазі до індивідуальності, урахуванні інтересів дітей. Визначено виклики, що впливають на соціальну поведінку матері. Використано методи дослідження: системний аналіз; психологічне моделювання; узагальнення наявних наукових даних, пов’язаних із проблемою дослідження; порівняльний.
Посилання
Adams D., Rose J., Jackson N., et al. Coping strategies in mothers of children with intellectual disabilities showing multiple forms of challeng in gbehaviour: Associations with maternal mentalhealth. Behavioural and cognitive psychotherapy. 2018. Vol. 46(3) (eng).
Andreiko, B. V. (2017). Nespryiatlyvyi prohnoz rozvytku dytyny rannoho viku yak chynnyk porushennia emotsiinoho stanu batkiv [An unfavorable prognosis for the development of a young child as a factor in the disturbance of the emotional state of parents]. (Extended abstract of candidate’s thesis). K. (ukr).
Bachurina, N., Dmytriieva, V. & Zdorovenko, N. (2021). Kopinh-stratehii materiv, yaki vykhovuiut ditei z invalidnistiu [Coping strategies of mothers raising children with disabilities]. Psykholohichne zdorovia. Vyp. 2(7), 23–33 (ukr).
Boliukh, A. I. (2020). Psykhosotsialna kharakterystyka fenomenu dezadaptovanosti materiv u stavlenni do vlasnykh ditei iz invalidnistiu [Psychosocial characteristics of the phenomenon of maladjustment of mothers in their attitude towards their own children with disabilities]. Zakhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet. Ternopil (ukr).
Chukhrii, I. V. (2013). Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi dezadaptovanosti materiv u stavlenni do ditei-invalidiv ta yii psykhokorektsiia [Peculiarities of socio-psychological maladjustment of mothers in relation to disabled children]. Vinnytsia (ukr).
Dushka, A. L. (2011). Dytiacho-batkivski vidnosyny yak faktor uspishnoho rozvytku dytyny [Child-parent relations as a factor in the child's successful development]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K. D. Ushynskoho, 11–12 (ukr).
Ede M. O., Anyanwu J. I., Onuigbo L. N. Rational emotive family health therapy for reducing parent ig stress in familie sofchildren with autisms pectrumdisorders: a group randomized control study. JournalofRational-Emotive & Cognitive-BehaviorTherapy. 2020. Vol. 38(2) (eng).
Horetska, O. (2013). Psykholohichni osoblyvosti stavlennia batkiv do ditei z osoblyvymy potrebamy [Psychological peculiarities of parents' attitude towards children with special needs]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal, 2. Retrieved from: https://social-science.uu.edu.ua/article/1081 (ukr).
Iablonska, T. M. (2016). Dytiacho-batkivski vzaiemyny yak chynnyk rozvytku identychnosti dytyny [Child-parent relationships as a factor in the development of a child's identity]. Aktualni problemy psykholohii. T. 9. V. 9, 589–598 (ukr).
Ikunina, Z. I. (2008). Dytiacho-batkivski vidnosyny yak sukupnist vzaiemnykh pozytsii, nastanov ditei ta yikhnikh batkiv stosovno odyn do odnoho [Child-parent relations as a set of mutual positions]. Retrieved from: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2008/8_9_2008/36.pdf (ukr).
Kaliszewska, K. (2017). Proces adaptacjiro dziców do roliro dzicielskiej dziecka z zespołem. Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 17, 71–98. ДОІ: https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.05 (pl).
Kovalova, O. V. & Varina, H. B. (2020). Kontseptualizatsiia simeinotsentrovanoho pidkhodu v protsesi rozvytku adaptyvnykh resursiv batkiv, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy potrebamy [Conceptualization of a family-centered approach in the process of developing adaptive resources of parents raising children with special needs]. Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions. Bratislava, Slovak Republic. The School of Economics and Management in Public Administration in Bratislava (ukr).
Koval, S. (2021). Sotsialno-psykholohichni problemy ta stadia prystosuvannia simi do vykhovannia dytyny z osoblyvymy potrebamy [Socio-psychological problems and stages of family adaptation to raising a child with special needs]. Innovatsii v osviti: perspektyvy rozvytku, 262–266. Ternopil: ZUNU (ukr).
Kuchma, T. (2021). Osoblyvosti prolonhovanoho stresu v simiakh z ditmy z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku [Features of prolonged stress in families with children with psychophysical developmental disorders]. Psykholohiia i osobystist, 1 (ukr).
Kukuruza, H. V. (2010). Dynamika kopinh-stratehii u batkiv, yaki vykhovuiut ditei rannoho viku z porushenniamy psykhomotornoho rozvytku [Dynamics of coping strategies in parents raising young children with psychomotor development disorders]. Nevrolohiia, 1, С. 95–98 (ukr).
Malina A., Suwalska-Barancewicz D. К. Stres i postawy rodzicielskie matek i ojców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Psychologia rozwojowa. 2013. – T. 18. – № 2. – S. 79–90 (pl).
Marmola M. Style radzrnia sobie ze stressem przez matki dzieci z niepełnosprawnością. Kultura – Przemiany – Edukacja. 2017. Т. 5, S. 267–281
(pl).
Mushkevych, M. I. (2012). Typy batkivskoho stavlennia u simiakh, yaki vykhovuiut problemnykh ditei [Types of parental attitudes in families raising problem children]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky. Vyp. 105. T. 2, 21–24 (ukr).
Pidchasov, Ye. V. & Chepelieva, N. I. (2022). Psykholohichna osoblyvist sformovanosti stavlennia do materynstva zhinok, yaki maiut pershykh ditei vikom do 3-kh rokiv [A psychological feature of the formation of the attitude towards motherhood of women who have their first children under the age of 3]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 35–39. DOI https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.7 (ukr).
Pirozhenko, T. O. (2014). Dytyna u suchasnomu sotsioprostori [A child in modern social space]. Kirovohrad: Imeks-LTD (ukr).
Pohorilska, N. I. (2010). Chynnyky ta pokaznyky psykholohichnoi adaptovanosti materiv ditei yunatskoho viku z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Factors and indicators of psychological adaptation of mothers of adolescent children with disabilities]. (Candidate’s thesis). K.: Kyivskyi nats. un-t im. T. Shevchenka (ukr).
Sekułowicz M., Kwiatkowski Р. Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław : Wydawnictwo WSP, 2010. – S. – 12–42 (pl).
Shevchuk, V. V. (2021). Psykholohichni determinant osobystisnykh zmin u batkiv ditei z vadamy rozvytku [Psychological determinants of personality changes in parents of children with developmental disabilities]. Psykholohiia i osobystist. Vyp.1 (19), 57–71 (ukr).
Shevchuk, V. V. & Teslenko M. M. (2021). Dytiacho-batkivski stosunky u simiakh, yaki vykhovuiut ditei iz kompleksnymy porushenniamy rozvytku [Child-parent relations in families raising children with complex developmental disorders]. Habitus, 21, 223–228 (ukr).
Sotnyk, U. (2020). Vrazlyvist simei, yaki vykhovuiut ditei z vazhkymy vadamy rozvytku [Vulnerability of families raising children with severe developmental disabilities]. Sotsialna robota: stanovlennia, perspektyvy, rozvytok, 232–235. K. (ukr).
Stepanenko, O. H. & Drobysheva, M. V. (2024). Problema emotsiino-psykholohichnoho stanu osib z invalidnistiu v umovakh viiny na Mykolaivshchyni [The problem of the emotional and psychological state of persons with disabilities in the conditions of war in the Mykolayiv region]. Veresen, 3, DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.14 (ukr).
Tarasun, V. (2012). Psykholoho-pedahohichna dopomoha ditiam pereddoshkilnoho viku z osoblyvostiamy v rozvytku: napriamy realizatsii [Psychological and pedagogical assistance to children before preschool age with developmental disabilities]. K.: Vydavnytstvo Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova (ukr).
Tykhomirova, F. (2019). Problema inakshosti: praktychni ta teoretychni aspekty [The problem of otherness: practical and theoretical aspects]. Filosofska dumka, 3, 60–69 (ukr).
Twardowski A. Sytuacja rodzindzieci niepełnosprawnych / red. I. Obuchowska. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. – S. 18–54 (pl).
Vafaeenejad Z., Elyasi F., Moosazadeh M., Shahhosseini, Z. Psychological factor s contributing to parenting styles: A systematic review // Research 2018. – Vol. 7. – pр. 906–907. ДОІ: https://doi.org/10.12688/f1000research.14978.1 (eng).
Vakhotska, I. O. & Derkach, N. M. (2020). Sotsialno-psykholohichni yakosti batkiv ditei z invalidnistiu yak umova yikh adaptatsii [Socio-psychological qualities of parents of children with disabilities as a condition for their adaptation]. Psykholohichnyi zhurnal, 4. Retrieved from: http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/207877 (ukr).
Vakulenko, V. R. & Matviienko, L. V. (2020). Problemy adaptatsii simi do vykhovannia dytyny z obmezhenym ymozhlyvostiamy [Problems of family adaptation to raising a child with disabilities]. Problemy sotsialno-humanitarnykh nauk, 243–248. Mykolaiv: NUK (ukr).
Yorke I., White P., Weston A. The association between emotional and behavioral problems in children with autism spectrum disorder and psychological distress in their parents: A systematic review and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders, 2018-Vol 48(10). – рр. 3393–3415. DOI https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10803-018-3605-y (eng).
Zaviazkina, N. V., Lysenko, I. P. & Chyhrin, O. O. (2021). Vzaiemozviazok rivnia sotsialnoi frustrovanosti ta porushen emotsiinoi sfery batkiv, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvostiamy rozvytku [The relationship between the level of social frustration and disorders of the emotional sphere of parents who raise children with developmental disabilities]. Problems of Modern Psychology. Vol. 2, 33–39 (ukr).