КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНЯ-ЧИТАЧА ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ

Автор(и)

  • Людмила Назаренко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-6560-5252

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2022.02

Ключові слова:

засоби медіа;, літературна компетентність;, медіакомпетентність;, освітнє середовище;, сприймання;, читацька діяльність.

Анотація

У статті висвітлено потребу формування літературної компетентності й медіакомпетентності старшокласників. Порушено проблему необхідності змін у технології вивчення предмета з використанням нових інформаційних засобів. Акцентовано увагу на суперечностях, які підтверджено результатами досліджень PISA. Проаналізовано вплив сприймання інформації з медіаджерел на свідомість читача. Окреслено методичні аспекти роботи з художнім словом засобами літератури й медіа для формування компетентного учня-читача. Указано умови, завдяки яким можливе навчання на компетентнісній основі. Виокремлено ускладнення, які виникають в учнів під час читацької діяльності, використання засобів медіа. Уперше запропоновано можливі шляхи подолання ускладнень у набутті читацької й медіа- компетентностей засобами літератури й медіа в навчанні учнів старшого шкільного віку на різних етапах опрацювання художнього твору; розроблено й подано для ознайомлення вправи з інтеграції інфомедійної грамотності в навчальні матеріали з предмета, формування літературної компетентності для учнів 10 класу з використанням медіазасобів. Висвітлено основні методичні аспекти роботи з художнім словом засобами літератури й медіа.

Посилання

Fjodorov, A. V. (2001). Mediaobrazovanie, teorija i metodika [Media education, theory and methodology]. Rostov n / D: CVVR (rus).

Ivanov, V. F. (2013). Massovaja komunikacija [Mass communication]. Kiev: Akademija ukrainskoj pressy, Centr svobodnoj pressy (rus).

Ivanov, V. F. Sotsiolohichni doslidzhennia audytorii mas-media [Sociological research of the mass media audience]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: http://journlib. univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1280 (ukr).

Kosiuk, O. M. (2012). Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication:]. Lutsk: VNU im. Lesi Ukrainky (ukr).

Naidonova, L. А. (2013). Mediapsykholohiia: osnovy refleksyvnoho pidkhodu [Media psychology: the basics of reflexive approach]. Kirovohrad: ISPP NAPN Ukrainy; Imeks-LTD (ukr).

National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021 (approved by the Decree of the President of Ukraine of June 25, 2013 № 344/2013). Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (ukr).

Palamar, S. P. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi osvity [Competence approach as a methodological guideline for the modernization of modern education]. Osvitolohichnyi dyskurs, 1–2 (20–21), 267–278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1–2 (ukr).

Rusova, S. F. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. K.: Osvita (ukr).

Safarjan, S. I. (2003). Osnovnye faktory formirovanija tvorcheskoj lichnosti i razvitija ejo tvorcheskih sposobnostej v processe obuchenija [The main factors in the formation of a creative personality and the development of its creative abilities in the learning process]. Svіtlo, 1, 1–5 (rus).

Sytchenko, A. L. (2011). Estetychne vykhovannia u konteksti tekhnolohizovanoho navchannia literatury [Aesthetic education in the context of technological teaching of literature]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 9, 2–4 (ukr).

Jadrovskaja, E. R. (2009). Analiz i sootnoshenie ponjatij «literaturnoe razvitie chitatelja-shkol'nika», «literaturnaja kompetentnost'», «chitatel'skaja kompetentnost'» [Analysis and correlation of the concepts «literary development of the reader-schoolchild», «literary competence», «reader’s competence»]. Mir nauki, kul'tury, obrazovanija, 5 (17), 132 (rus).

Vakulenko, T. S. (2020). Dopovidna zapyska Kolehii Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro osoblyvosti provedennia ta deiaki rezultaty mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA i zahalnoderzhavnoho monitorynhovoho doslidzhennia yakosti pochatkovoi osvity» [Report of the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine "On the peculiarities of the conduct and some results of the international study of the quality of education PISA and national monitoring study of the quality of primary education"]. K. (ukr).

Voloshyna, N. Y. (1997). Vyvchennia ukrainskoi literatury v 5-mu klasi [Study of Ukrainian literature in the 5th grade]. K.: Ped. dumka (ukr).

Zubrytska, M. O. (2004). Homo legens: chytannia yak sotsiokulturnyi fenomen [Homo legens: reading as a socio-cultural phenomenon]. Lviv: Litopys (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-08

Номер

Розділ

Статті