ЕФЕКТИВНІСТЬ ФОРМУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЗАСОБАМИ ІКТ (СТАРША ШКОЛА)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2021.02

Ключові слова:

Ключові слова: аналіз художнього твору; експеримент; інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ); літературна компетентність (ЛК); практичні завдання; проєктна діяльність, усвідомлене сприймання.

Анотація

У статті актуалізовано потребу якісних перетворень в освіті, зміни поглядів на систему викладання літератури у зв’язку з новою стратегією підготовки випускників закладів загальної середньої освіти. З’ясовано суперечності між використанням учителями традиційних форм і методів навчання і потребою в інноваціях; ретранслюванням отриманих знань і самостійним здобуттям інформації з предмета, її перетворенням та репрезентацією; поодиноким використанням елементів проєктного навчання, синергетичного підходу й необхідністю в забезпеченні компетентнісно-діяльнісної парадигми учасниками освітнього процесу. Поглиблено зміст і сутність поняття «літературна компетентність» (ЛК) учнів-читачів. Запропоновано функції, критерії, ключові компоненти сформованості ЛК старшокласників. Розроблено методичну модель формування літературної компетентності учнів із використанням засобів ІКТ. Висвітлено можливості формування ЛК у процесі технологізованого навчання на уроках літератури, діалогічної взаємодії між автором, твором і читачем.

УДК 373.5.091:821.161.2:004.42

Посилання

REFERENCES

Bibik, N. M. & Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Kompetentnist u navchanni. Entsyklopediia osvity [Competence in learning. Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter (ukr).

Fasolia, A. M. (2012). Literaturna osvita : kompetentsii, kompetentnosti, znannia, uminnia i navychky [Literary education: competencies, competencies, knowledge, skills and abilities]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 6–7, 26–32 (ukr).

Hutorskoj, A. V. (2001). Sovremennaja didaktika [Modern didactics]. SPb: Piter (rus).

Jacenko, T. A. (2012). Razvitie literaturnoj kompetentnosti uchenikov v processe izuchenija hudozhestvennoj nacional’noj literatury v obshheobrazovatel’nyh shkolah Ukrainy [Development of literary competence of students in the process of studying national fiction literature in general education schools of Ukraine]: materialy Mezhdunarodnoj zaochnoj nauchno-prakticheskoj konf., 27.11.2012 g. Chast’ I. Novosibirsk: SibAK, 36–45 (rus).

Jakimanskaja, I. S. (1996). Lichnostno-orientirovanoe obuchenie v sovremennoj shkole [Personal-oriented learning in a modern school]. Moskva: Sentjabr’ (rus).

Law Of Ukraine vid 21.09.2017, 38–39, st. 380. Vidomosti Verkhovnoi Rady. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2145–19 (ukr).

Lerner, I. Ya. (1971). Dydaktychni osnovy formuvannia piznavalnoi samostiinosti 30 uchniv pry vyvchenni humanitarnykh dystsyplin [Didactic foundations of the formation of cognitive independence of students in the study of Humanities]. (Extended abstract of doctor’s thesis). Moskva (ukr).

Nebelenchuk, I. O. (2011). Dialohovi tekhnolohii navchannia zarubizhnoi literatury uchniv 5–7 klasiv [Dialogue technologies of teaching foreign literature to students of 5–7 grades]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova. Kyiv (ukr).

Piekhota, O. M., Kiktenko, A. Z., Liubarska, O. M. & et al. (2001). Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]. Kyiv: A.S.K. (ukr).

Selevko, G. K. (2005). Jenciklopedija obrazovatel’nyh tehnologij [Encyclopedia of educational technologies]. V 2-h t. T. 1. Moskva: Narodnoe obrazovanie (rus).

Shklovska, O. N. (2007). Formuvannia chytatskoi kompetentsii starshoklasnykiv u protsesi vyvchennia zarubizhnoi literatury [Formation of reading competence of high school students in the process of studying foreign literature]. (Extended abstract of candidate’s thesis). [Zaporizkyi natsionalnyi universytet]. Kyiv (ukr).

Shuliar, V. I. (2009). Suchasnyi urok literatury [Modern lesson of literature]. Kharkiv: Osnova (ukr).

Shuliar, V. I. (2015). Teoretyko-metodolohichni zasady suchasnoho uroku ukrainskoi literatury v osnovnii i starshii shkoli [Theoretical and methodological principles of the modern lesson of Ukrainian literature in primary and secondary school]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Kherson (ukr).

Sytchenko, A. L. (2004). Navchalno-tekhnolohichna kontseptsiia literaturnoho analizu [Educational and technological concept of literary analysis]. Kyiv: Lenvit (ukr).

Tokman, H. L. (2003). Vikova psykholohiia yak naukove dzherelo metodyky vykladannia literatury [Age psychology as a scientific source of methods of teaching literature]. Dyvoslovo, 6, 26–29 (ukr).

Ushynskyi, K. D. (1983). Liudyna yak predmet vykhovannia. Sproba pedahohichnoi antropolohii [A person as a subject of Education. An attempt at pedagogical anthropology]. Vybr. Tvory. T. 1. Kyiv: Rad. Shk. (ukr).

Yatsenko, T. A. (2012). Formuvannia kompetentnisnoho chytacha na urokakh literatury v osnovnii shkoli [Formation of a competent reader in Literature lessons of primary school]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 5, 8–10 (ukr).

Braun, Е., Leidner, B. Academic course evaluation theoretical and empirical distinctions between self Rated gain in competences and satisfaction with teaching behavior / Braun Е., Leidner B. // Eur. Psychol, 2009. – № 14. – Р. 297–306 (eng).

Braun, E. Selfrated competences questionnaires from a design perspective / Braun E. et al. ; Educ. Res. Rev, 2012. – № 7. – Р. 1–18. DOI: 10.1016 / j.edurev.2011.11.005 (eng).

Estriegana, Rosa Valdehita, Medina-Merodio, José-Amelio and Barchino Plata Roberto. Student acceptance of virtual laboratory and practical work: An extension of the technology acceptance model, Computers & Education, 10.1016/j.compedu.2019.02.010, 2019. [Electronic resource]. – Access mode: https://onlinelibrary. wiley.com/doi/10.1002/cae.22056 (eng).

Freeman, C., Soete, L. Developing science, technology and innovation indicators : What we can learn from the past / Freeman C., Soete L. // Research Policy, 2009. – Vol. 38. – № 4. – P. 583–589 (eng).

Kwok, Wing Lai, Kian, Sam. Hong Technology use and learning haracteristics of students in higher education: Do generational differences exist? / Kwok Wing Lai, Kian Sam 31

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-02

Номер

Розділ

Статті