УДК 37.01ORCID iD 0000-0002-8651 ЯКИМ МАЄ БУТИ ОСВІТНІЙ ЕКСПЕРТ: КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЕТИЧНІ НОРМИ

Автор(и)

  • Тетяна Бурлака МОІППО

Ключові слова:

Ключові слова: внутрішня система забезпечення якості освіти, державно-громадське управління освітою, експерт, освітній експерт, інституційний аудит, інформаційне суспільство, когнітивно-діяльнісний компонент, Концепція «Нова українська школа», освітня парадигма, професійна компетентність

Анотація

У статті розглядаються актуальні питання підвищення якості освіти в Україні, здійснення державного нагляду (контролю) за закладами освіти щодо дотримання ними законодавства, ролі освітніх експертів у цих процесах та формування складових їх професійної компетентності.

Актуальність і затребуваність освітнього експерта визначаються виконанням ними функцій, які здатні забезпечити упровадження інновацій та світових практик в освітню діяльність та сприяти підвищенню якості освіти. Серед основних функцій експертної діяльності автором визначено аналітичну, навчальну, експертну, узагальнювальну, прогностичну, фасилітативну, консалтингову і супервізійну. Здійснення названих функцій визначає зміст спеціальних компетентностей освітнього експерта.

Експерт, на думку автора, – це аналітик, консультант, супервізор, фасилітатор, медіатор, прогностик, розробник напрямів інноваційного розвитку освіти.

Автор наголошує на важливості цілеспрямованого системного розвитку (навчання) осіб, залучених до освітньої експертизи та визначає складники професійної компетентності освітнього експерта.

Когнітивно-діяльнісний та ціннісно-етичний складники розглянуто в розвідці у взаємодоповнювальній єдності.

Когнітивно-діяльнісний складник представлений динамічною комбінацією знань, умінь і навичок, серед яких: знання основних засад державної політики у сфері освіти, принципів освітньої діяльності; структури і стандартів освіти; здатності до аналізу, систематизації, порівняння й узагальнення отриманої інформації, використання валідних методів дослідження, розроблення та оформлення документації в межах повноважень експерта; прогнозування результатів діяльності; пошуку шляхів підвищення якості освіти тощо.

До ціннісно-етичної складової освітнього експерта віднесено способи мислення, погляди, соціально-політичні та інтелектуально-розвивальні цінності.

Серед особистих якостей експерта виокремлено: комунікабельність, емоційний інтелект, пунктуальність, асертивність, відповідальність, сумлінність, здатність до навчання впродовж життя.

Формування компетентностей експертів галузі освіти, дотримання ними етичних норм розглядаються як складові ефективної освітньої експертизи закладів освіти в умовах реформаційних перетворень.

Ключові слова: внутрішня система забезпечення якості освіти, державно-громадське управління освітою, експерт, освітній експерт, інституційний аудит, інформаційне суспільство, когнітивно-діяльнісний компонент, Концепція «Нова українська школа», освітня парадигма, професійна компетентність,

Посилання

Bobrovskyi, M. V., Horbachov, S. I., & Zaplotynska, O. O. (2020) Abetka dlia dyrektora. Rekomendatsii dlia pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Alphabet for the director. Recommendations for building an internal system for ensuring the quality of education in general secondary education]. – Kyiv, Derzhavna sluzhba yakosti osvity. – Retrieved from: http://bit.ly/373HSMT [ukr].

Bodnar, O. Ivasiv, O. (2019). Spetsyfika rozvytku ekspertno-konsultatyvnoi diialnosti v umovakh modernizatsii osvity [Specifics of development of expert-consultative activity in conditions of education modernization] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 34, 3–12. [Bulletin of Lviv University. The series is pedagogical] – Retrieved from:

http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/article/view/10568 [ukr].

Kanivets, T. M. (2012). Osnovy pedahohichnoho otsiniuvannia: [navchalno-metodychnyi posibnyk] [Fundamentals of pedagogical assessment: [educational and methodical manual]. – Vydavets PP Lysenko M. M. [ukr].

Kasianova, O. M. (2011) Ekspert v osviti: osnovni kharakterystyky, metody vidboru ta otsiniuvannia [Expert in education: basic characteristics, methods of selection and evaluation] zb. nauk. pr. [redkol.: T. I. Sushchenko (holov. red.) ta in.]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli [Pedagogy of formation of creative personality in higher and general school] collection. Science] [T. I. Sushchenko (ed.) and others]. Zaporizhzhia, 21 (74), 78–86 [ukr].

Kasianova, O. M. (2013) Teoretychne uzahalnennia sutnosti ekspertyzy yak pedahohichnoho fenomenu [Theoretical generalization of the essence of examination as a pedagogical phenomenon] – Retrieved from: file:///C:/Users/admin/Downloads/Pfto_2013_29_35.pdf [ukr].

Kremen, V. H. (2010) Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori [Philosophy of anthropocentrism in the educational space]. – K. : T-vo «Znannia» Ukrainy [ukr].

Litvak, B. G. (2004). Jekspertnye tehnologii v upravlenii [Expert technologies in management]. – M.: Delo [rus].

Makarenko, S. (2018). Naukovo-metodychnyi suprovid yak providna tekhnolohiia metodychnoi roboty na shliakhu do novoi ukrainskoi shkoly [Scientific and methodical support as a leading technology of methodical work on the way to a new Ukrainian school], International Journal of Innovative Technologis in Social Science, 6 (10), 8–16. – Retrieved from: https://cutt.ly/myD9jcf [ukr].

Ohneviuk, V., & Sysoieva, S. (2015) Pidhotovka ekspertiv u haluzi osvity v Ukraini [Training of experts in the field of education in Ukraine], Osvitolohiia, 4 [ukr].

Pro osvitu. Zakon Ukrainy (2017). [About education. Law of Ukraine] – Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-12 [ukr].

(1971). Slovnyk ukrainskoi movy : v 11 t. [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. K.: Naukova dumka [ukr].

Sorochan, T. M. Metodychna robota: pidhotovka vchyteliv do realizatsii kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Methodical work: preparation of teachers for realization of the concept «New Ukrainian school»] – Retrieved from: https://cutt.ly/0osPmgw [ukr].

Stoikova, V. V. (2018) Pidhotovka kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii osviti do orhanizatsii merezhevoho profilnoho navchannia starshoklasnykiv [Training of heads of general educational institutions in postgraduate education in the organization of network profile training of senior pupils]. (Candidate’s thesis). Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka. Kyiv [ukr].

Stoikova, V. V. (2020). Samorozvytok pedahoha: maksymy pedahohichnoi spadshchyny Ya. Chepihy [Self-development of the teacher: maxims of pedagogical heritage of J. Chepiga] – Retrieved from: https://docs.google.com/document/d/1vw4q5IQPX8ZHro9r-AV80tXL2UNFDsrLEkqXCFHWpZA/edit [ukr].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-14

Номер

Розділ

Статті