УДК 37.013 ORCID iD 0000-0002-8 РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ ЯКОВА ЧЕПІГИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Тетяна Бурлака

DOI:

https://doi.org/10.54662.2

Ключові слова:

Ключові слова: національна ідентичність, професійний розвиток педагога, самовиховання вчителя, саморозвиток і самовдосконалення.

Анотація

У статті розглядаються окремі педагогічні ідеї Я. Чепіги – українського педагога, ученого і громадського діяча щодо розбудови української національної школи в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа».

Актуальність і затребуваність вивчення спадщини визначного педагога зумовлена близькістю його науково-теоретичної, практичної бази та принципів організації освіти з сучасними реформаційними змінами в освітній галузі.

У взаємодоповнювальній єдності автор розглядає складові педагогічного успіху, визначені видатним педагогом, серед яких: високий професіоналізм, знання психології, відповідальність педагога перед суспільством.

Учитель є центральною фігурою освітнього процесу – рушійною силою розвитку школи як інституції, взірцем для наслідування, професіоналом, особистістю і патріотом, здатним до партнерської взаємодії з дитиною та її батьками задля її розвитку.

Серед інших важливих чинників, що впливають на результативність педагогічної праці та якість освіти, автор виокремлює такі характеристики, як: готовність учителя до змін, глибоке вивчення природи дитини, знання психології та вміння застосовувати психологічні закони в навчальному процесі; важливим аспектом морально-етичних і професійних якостей педагога є самовиховання, здатність до розвитку та саморозвитку, удосконалення і самовдосконалення.

Автор статті звертає увагу на дотичні особливості педагога чепігівської та сучасної шкіл, що характеризують педагога як приклад для наслідування, особу, відповідальну перед суспільством за навчання та національне виховання дитини. Розділяє думку Я. Чепіги щодо важливості духовної спадщини українського народу, наголошуючи на важливості національної ідентифікації вчителя і дитини, значущості рідної мови і культури як основних духовних складових, що будуть опорою дитини в дорослому житті.

Посилання

References

Berezivska, L. D. (2016). Yakiv Chepiha pro indyvidualnyi pidkhid do uchniv yak providnyi pryntsyp shkilnoi osvity [Jacob Chepiga on the individual approach to students as a guiding principle of school education]. Visn. Chernihiv. nats. ped. u-tu. Seriia: Pedahohichni nauky, 133, 6–9. – Bibliohr.: 9 nazv. – Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_4 (ukr).

Bohdanets-Biloskalenko, N. I. Ideia formuvannia natsionalnoi samosvidomosti v publikatsiiakh Ya. Chepihy v zhurnali «Svitlo»/: https://cutt.ly/1gAfiLR [The idea of forming national self-consciousness in the publications of J. Chepiga in the magazine «Light»]. – Retrieved from: https://cutt.ly/1gAfiLR (ukr).

Bohdanets-Biloskalenko, N. (2012). Obraz uchytelia v pedahohichnykh pohliadakh Yakova Chepihy [The image of the teacher in the pedagogical views of Jacob Chepiga]. Obrii, 2, 115–116 (ukr).

Bohdanets-Biloskalenko, N. I. Vykorystannia naukovo-metodychnykh rozrobok vchenoho-pedahoha Ya. Chepihy u praktychnii diialnosti suchasnoi pochatkovoi shkoly [The use of scientific and methodological developments of the scientist-teacher J. Chepiga in the practical activities of modern primary school]. – Retrieved from: https://cutt.ly/3fxSxHC (ukr).

Bohdanets-Biloskalenko, N. I. Vymohy do vchytelia u pedahohichnii kontseptsii Yakova Chepihy [Requirements for a teacher in the pedagogical concept of Yakov Chepiga]. – Retrieved from: https://cutt.ly/3fxSuvJ (ukr).

Chepiha, Ya. F. & Berezivska, L. D. (Ed.). (2006). Gruntovni pryntsypy normalnoi shkoly [Thorough principles of a normal school]. Vybrani pedahohichni tvory. In-t pedahohiky APN Ukrainy. Kharkiv : «OVS» (ukr).

Chepiha, Ya. F. & Berezivska, L. D. (Ed.). (2006). Pedolohiia, abo Nauka pro ditei [Pedology, or the Science of Children]. Vybrani pedahohichni tvory. In-t pedahohiky APN Ukrainy. Kharkiv: «OVS» (ukr).

Chepiha, Ya. F. Samovykhovannia vchytelia [Teacher self-education] Vybrani pedahohichni tvory. – Retrieved from: https://cutt.ly/KgAliMW (ukr).

Chepigha (Zelenkevych), Ya. F. & Berezivska, L. D. (Ed.). (2006). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kharkiv: «OVS» (ukr).

Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The Concept «New Ukrainian School»]. – Retrieved from: http://nus.org.ua/ (ukr).

Nikolenko, L. T. (2000). Teoretychni zasady navchannia i vykhovannia molodshykh shkoliariv u pedahohichnii spadshchyni Ya. F. Chepihy [Theoretical principles of teaching and education of junior schoolchildren in the pedagogical heritage of J. F. Chepiga]. Candidate’s thesis. K. (ukr).

Sorochan, T. M. Metodychna robota: pidhotovka vchyteliv do realizatsii Kontseptsii «Nova ukrainska shkola» [Methodical work: preparation of teachers for realization of the Concept «New Ukrainian school»]. – Retrieved from: https://cutt.ly/OgAftt7 (ukr).

Sydorenko, V. V. Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: kliuchovi kompetentnosti, tsinnisni oriientyry, osvitni rezultaty [Conceptual principles of the New Ukrainian school: key competencies, values, educational results]. – Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/158553939.pdf (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-31

Номер

Розділ

Статті