УДК 378 ORCID 0000-0002-0618 АКМЕОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олена Вітковська moippo

Анотація

В умовах реформування освіти виникла потреба в педагогах, які б володіли інтегрованими знаннями, уміннями, навичками та компетенціями, необхідними для розвитку освітньої галузі. Швидка адаптація педагогів до нових умов спричинила появу акмеологічного підходу в підготовці висококваліфікованих фахівців. У статті представлено дослідження з питання значення акмеології як науки в системі післядипломної педагогічної освіти. Автор проаналізував різні підходи науковців до структури акмеологічної моделі сучасного педагога.

Проведене дослідження сприяло розробленню акмеологічної моделі сучасного педагога на основі аналізу різних структур. Розроблена акмеологічна модель представлена як сукупність трьох сфер, що містять суттєві характеристики фахової компетентності, центром якої є мотиваційно-ціннісна складова. До професійної сфери належать: знаннєвий компонент, проєктувальні, конструктивні вміння, саморефлексія та інтуїція. Особистісна сфера передбачає розвиток таких якостей: організованість, ініціативність, креативність, витривалість, духовно-моральні якості та емоційна стійкість. Соціально-комунікативна сфера характеризується інтегруванням психологічних і валеологічних аспектів, умінням ефективно спілкуватися з урахуванням індивідуальних особливостей суб’єктів взаємодії, керувати власним станом і працездатністю та адекватно реагувати на ситуації. На думку автора, основні системні позиції взаємозалежні, а підґрунтям та запорукою ефективності всіх сфер розвитку педагога має стати здоров’я як цілісний стан організму, що дає змогу реалізувати свій педагогічний потенціал.

Окремо схарактеризовано акмеологічний підхід у системі післядипломної освіти. Автор акцентує увагу на створенні акмеологічного середовища, утвердженні акмеологічної позиції, розвитку потенціалу педагога та акмеологічної культури.

Кількісна та якісна інтерпретації результатів дослідження підтвердили ефективність розробленої моделі.

Ключові слова: акмеологічна культура, акмеологічна модель, акмеологічний підхід, акмеологічна позиція, акмеологічний потенціал, акмеологічне середовище, перцептивні здібності, психолого-валеологічна грамотність, соціально-комунікативна сфера, шкільна акмеологія.

 

Посилання

Danylova, H. S. (2003) Akmeolohichna model pedahoha v XXI stolitti [Acmeological model of a teacher in the XXI century]. Ridna shkola, 6, 6–9 (ukr).

Derkach, A. A. (2009) Akmeologija [Acmeology] / A. A. Derkach, V. G. Zazykin.– M. (rus).

Hladkova, V. M., & Pozharskyi, S. D. (2011) Osnovy akmeolohii: [Fundamentals of acmeology]. Lviv : Novyi Svit-2000 (ukr).

Kratko, A. A., & Yakuba, E. A. (1996–1998) Sotsiolohiia: Konspekt knyhy Yakuba E. A. Sotsiolohiia. [Sociology: Synopsis of the book Yakub E. A Sociology]. H.: Constanta – Kyiv (ukr).

Livshun, O. V. Akmeolohichni osoblyvosti profesiinoi hotovnosti maibutnoho vchytelia [Acmeological features of professional readiness of the future teacher] Available at : http://lib.khnu.km.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/1590/1/2.doc (ukr).

Maksimova V. N. (2004) Akmeologija poslediplomnogo obrazovanija pedagoga [Acmeology of postgraduate education of a teacher] / V. N. Maksimova, N. M. Poletaeva. – SPb.: Izd-vo GNU «IOV RAO» (rus).

Machynska, N. I. (2015) Akmeolohichna model suchasnoho pedahoha [Acmeological model of a modern teacher]. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Vynnychenka]. Pedahohichni nauky. 135, 12–15. Available at : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2015_135_5

Parahonskij A. P. (2007) Rol' akmeologii v izuchenii i razvitii professional'nogo tvorchestva [The role of acmeology in the study and development of professional creativity], Fundamental'nye issledovanija, 11, 138–139. – Available at : http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=3819 (rus)

Vakulenko, V. (2006) Pedahohichna akmeolohiia: dosiahnennia i problemy [Pedagogical acmeology: achievements and problems]. Filosofiia osvity, 3 (5), 124–133. Available at : –http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/13047/1/Vakulenko.pdf (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-14

Номер

Розділ

Статті