ЕТНОСТИЛЬ ЯК ЕЛЕМЕНТ УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ГУРТКОВІЙ РОБОТІ ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОГО ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.08Ключові слова:
вишивка, гурткова робота, етнодизайн, етностиль, композиція, національна ідентичність, орнамент, позашкільна освітаАнотація
Методичну статтю присвячено використанню етностилістичних традицій у процесі проєктування декоративних виробів вихованців на заняттях гуртка в закладі позашкільної освіти. Описано програму можливих дій під час участі дітей у дизайн-проєкті зі створення нового виробу, що має логічну структуру, відповідні етапи: підготовчий, моделювання, конструювання, технологічної підготовки, рефлексії. Розроблено рекомендації педагогам щодо ефективного впровадження етностилю на заняттях гуртків закладів позашкільної роботи. Запропоновано практичні аспекти творчого використання етностилістичних традицій у роботі з вихованцями системи позашкільної освіти. Новизна роботи полягає в розширенні та поглибленні уявлень про вагомий уплив етнокультурної специфіки, етностилю та народних художніх промислів на утвердження української національної ідентичності вихованців.
Посилання
Antonovych, Ye. A., Zakharchuk-Chuhaі, R. V., & Stankevych, M. Ye. (1992). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied art: study guide]. Lviv: Svit (ukr).
Kara-Vasylieva, T. V., & Chornomorets, A. D. (2005). Ukrainska vyshyvka [Ukrainian Embroidery]. Kyiv: Lybid (ukr).
Kara-Vasylieva, T. V. (2008). Istoriіa ukrainskoi vyshyvky: knyha-albom [History of ukrainian Embroidery: album-book]. Kyiv: Mystetstvo (ukr).
Kosmina, O. (2015). Peredumovy formuvannia symvoliky tradytsiinoho vbrannia: davnoruskyi odiah [Prerequisites for the formation of symbols of traditional clothing: ancient Russian clothing]. Narodoznavchi Zoshyty, 4, 830–840 (ukr).
Kosmina, O. (2006). Ukrainske tradytsiine vbrannia v suchasnomu urbanistychnomu seredovyshchi (z dosvidu etnosotsiolohichnoho doslidzhennia) [Ukrainian Traditional Clothing in the Modern Urban Environment (from the Experience of Ethnosociological Research)]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 21, 29–34 (ukr).
Kozyrod, O. H. (2019). Vplyv etnodyzainu na formuvannia tvorchykh zdibnostei vykhovantsiv hurtka pochatkovoho tekhnichnoho modeliuvannia [The influence of ethnodesign on the formation of creative abilities of pupils of the primary technical modeling group]. Etnodyzain u konteksti ukrayinskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii. Knyha 2, 396–401. Poltava: PNPU im. V. H. Korolenka (ukr).
Kriukova, H. O. & Mostovshchykova, D. O. (2018). Stylistychni osoblyvosti etnostyliu v tvorchosti suchasnykh ukrainskykh myttsiv [Stylistic peculiarities of ethnostyle in the works of modern Ukrainian artists]. Molodyi vchenyi, 4, 438–442 (ukr).
Machacha, T. S. (2020). Etnostyl yak osnova dyzain-proiektuvannia novykh vyrobiv uchniamy profilnoi serednoi tekhnolohichnoi osvity [Ethnostyle as a basis for the design and projecting of new products by students of specialized secondary technological education]. Aktualni problemy suchasnoho dyzainu», 2, 311–315. Kyiv: KNUTD. Retrieved from: http://surl.li/ddmg (ukr).
Prusak, V. (2000). Suchasna dyzainerska osvita: dosvid, problemy [Modern design education: experience, problems]. Dialog kultur: Ukraina u svitovomu konteksti. Khudozhnia osvita, 5, 354–364. Lviv (ukr).
Stepaniuk, N. K. (2022). Tavriiski vizerunky [Tavrian patterns]. Veresen, 4, 168–181. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.14 (ukr).
Voropai, O. (1991). Zvychayi nashoho narodu: Etnohrafichnyy narys. Tom 1–2 [Customs of Our People: Ethnographic Essay. Vol. 1–2]. Kyiv: Oberih (ukr).