РОЗВИТОК МЕДІАКОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЛІТЕРАТУРИ В КОНТЕКСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ІНСТИТУТІВ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2021.05Ключові слова:
Ключові слова: кібербулінг; медіаграмотність; медіазалежність; медіакомпетентність; медіакомпетенція; медіакультура; медіаобізнаність; медіаосвіта.Анотація
Статтю присвячено одному з актуальних питань сучасної вітчизняної педагогічної науки – медіакомпетентності вчителя. Зокрема розкривається сутність таких понять як медіаосвіта, медіаграмотність, медіаобізнаність, медіакомпетентність. Увага зосереджується на з’ясуванні ступеня розроблення досліджуваної проблеми в науковому та нормативно-правовому полі України: розглянуто Концепцію «Нова українська школа», Концепцію впровадження медіаосвіти в Україні.
Визначено підходи до впровадження медіаосвіти в Український освітній простір, її мету, завдання. Зазначено основні функції педагога, що необхідні для формування медіакомпетентності учнів. Указано суперечності, що заважають ефективно реалізовувати програму Нової української школи щодо імплементації медіаосвіти в шкільний простір (на кшталт розбіжностей між сучасними вимогами суспільства до професійної діяльності вчителя, яка має забезпечити створення медіаосвітнього середовища, та здебільшого неготовністю педагогів до її здійснення).
У статті порушуються питання медіаінформаційної грамотності, медіаімунітету особистості, рефлексії та критичного мислення (як психологічних механізмів, що забезпечують свідоме споживання медіапродукції і саморегуляцію взаємодії з медіа), здатності до медіатворчості та спеціалізованих аспектів медіакультури.
Посилання
REFERENCES
Ivanov, V. F. & Ivanova, T. V. (2014). Mediakompetentnist yak neobkhidna skladova profesiinoi maisternosti suchasnoho pedahoha [Media competence as a necessary component of professional skills of a modern teacher]. Informatsiine suspilstvo, 20, 96–99. Retrieved from:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/is_2014_20_23 (ukr).
Kontseptsiia vprovadzhennia media-osvity v Ukraini (2016). [The concept of introducing media education in Ukraine.]. Retrieved from: http://www.ispp.org.ua/bibl_2.htm (ukr).
Naidonova, L. A. & Mediuk, Yu. H. (Ed.) (2015). Mediapsykholohiia: osnovy
refleksyvnoho pidkhodu [Media psychology: the basics of a reflexive approach]. Nats. akad.ped. nauk Ukrainy, In-t sots. ta polit. psykholohii Nats. akad. ped. nauk Ukrainy. Vyd. 2, ster. Kirovohrad: Imeks LTD (ukr).
Nazarenko L., Palamar S. European development trends and regional aspect. – 1sted. – Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2020. – 273–294 рр. Doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-38-9-13--(ukr).
Onkovych, H. V., Horun, Yu. M., Kravchuk, V. O. et al. (2013). Mediakompetentnist fakhivtsia [Media competence of the specialist]. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t vyshch.
osvity NAPN Ukrainy. Kyiv : Lohos (ukr).
Sharko, V. D. (2018). Mediakompetentnist yak skladova metodychnoi pidhotovky vchytelia ta yii diahnostuvannia [Media competence as a component of methodical training of teachers and its diagnosis]. Kherson, 42–58. Retrieved from: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/ (ukr).
Volosheniuk, O. V. & Ivanov, V. F. (ed.-order.) (2013). Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]. Vyd. 2-he, ster. Kyiv: Akademiia Ukrainskoi Presy: Tsentr Vilnoi Presy (ukr).
Yermolenko, A. O. (2016). Mediakompetentnist yak neobkhidna skladova profesiinoi maisternosti suchasnoho pedahoha [Media competence as a necessary component of professional skills of a modern teacher]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 137, 330–333. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/
UJRN/VchdpuP_2016_137_80 (ukr).