ПОБУДОВА РОЗПОРЯДКУ ДНЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ РІЗНОМАНІТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ДІТЬМИ В РАНКОВІ ГОДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2022.03Ключові слова:
освітні практики у ранкові години, розпорядок дня, щоденні справиАнотація
У статті розглянуто професійний досвід автора та довготривале спостереження за діяльністю педагогів-практиків закладів дошкільної освіти щодо побудови розпорядку дня, який ефективно впливає на психофізіологічний розвиток дитини; визначено принципи побудови розпорядку дня, подано перелік щоденних справ та варіантів освітніх практик, використаних у взаємодії педагога з дітьми в ранкові години як часу для створення життєрадісного настрою, що підкріплено авторськими пропозиціями. Наголошено на оновленні та наповненні дефініцій «розпорядок дня», «щоденні справи», «освітні практики в ранкові години» актуальним змістом, потребі формування у педагогів базового ставлення до дитини, яка пережила травмувальну подію, та вміння самостійно добирати освітні практики, завдяки яким щоденні справи будуть динамічними та практико-спрямовані.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. Nova redaktsiia ta porady dlia orhanizatsii osvitnoho protsesu (2021) [The basic component of preschool education. New edition and tips for organizing the educational process] // Praktyka upravlinnia doshkilnym zakladom. – Rezhym dostupu : https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876 (ukr).
Bielienka, H. V. (2018) Chomu dity ne khochut vykonuvaty trudovi doruchennia? [Why do children not want to do work assignments?] / H. V. Bielienka. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu – №11. – 14. Rezhym dostupu : https://emetodyst.mcfr.ua/685863 (ukr).
Bielienka, H. V. (2018) Zaproshuiemo do stolu, abo Yak vykhovuvaty kulturu kharchuvannia [Welcome to the table, or How to cultivate a culture of nutrition] / H. V. Bielienka, S. V. Kondratiuk. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. – № 3. – 7. Rezhym dostupu : https://emetodyst.mcfr.ua/629805 (ukr).
Bielienka, H. V. (2018) Ranok radisnykh zustrichei [Morning of joyful meetings] / H. V. Bielienka, I. V. Kondratets. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. – № 1. – 27. Rezhym dostupu : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/23328/1/G.V.Belienka_I.V.Kondratec_RRZ.pdf (ukr).
Bielienka, H. V. (2018) Yak charivna Feia prysypliaie ditei: use pro dennyi son [How a charming Fairy puts children to sleep: it's all about daytime sleep] // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. – № 7. – 35-48 (ukr).
Bielienka, H. V. (2020) Yakist doshkilnoi osvity v ukraini ta krainakh YeS: parametry vymiru ta metodychnyi suprovid [Quality of preschool education in Ukraine and EU countries: measurement parameters and methodological support] / H. V. Bielienka, O. V. Kovalenko, T. Yu. Shynkar // Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. № 72, T. 1. – 27. Rezhym dostupu : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/72/part_1/8.pdf DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.72-1.6 (ukr).
Havrysh, N. V. (2021) Movlennia dytyny. Vprovadzhuiemo bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redaktsiia) [The child's speech. Introducing the basic component of preschool education (new edition)] / N. V. Havrysh. // Doshkilne vykhovannia – № 3. – 3–8.(ukr).
Havrysh, N. V. (2022) Dytyna i knyzhka: novyi format vzaiemodii [The child and the book: a new format of interaction] / N. V. Havrysh, I. V. Kondratets // Doshkilne vykhovannia. – № 2. – 6 (ukr).
Dudynska, L. V. (2020) Sotsialne shcheplennia, abo Stymulni sytuatsii dlia staloi povedinky [Social Vaccination, or Stimulus for Sustainable Behavior] / L. V. Dudynska, O. K. Bezsonova. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu». – № 3. – 4. – Rezhym dostupu : https://emetodyst.mcfr.ua/798076 (ukr).
Zhelan, A. V. (2014) Formuvannia kultury povedinky ditei doshkilnoho viku. [Formation of a culture of behavior of preschool children] // Naukovyi visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynskoho. – № 45. – 20–24. – Rezhym dostupu : http://en.mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/7_10.pdf (ukr).
Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» (2022) [Law of Ukraine «On Preschool Education»] – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (ukr).
Kondratets, I. V. (2022) Chytannia z prodovzhenniam, abo «Filosofski hodyny» z ditmy [Reading with a sequel, or «Philosophical Hours» with children] / I. V. Kondratets. // Doshkilne vykhovannia. – № 1. – 11 (ukr).
Kosenchuk, O. H., Novyk, I. M. (2020) ECERS-3: otsiniuiemo yakist osvitnoho protsesu po-novomu [ECERS-3: we evaluate the quality of the educational process in a new way] / O. H. Kosenchuk, I. M. Novyk // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. – № 12. – 4–9 (ukr).
Krutii, K. L. (2022) Ihrova diialnist, dytiache eksperymentuvannia i STREAM-osvita [Play activities, children's experimentation and STREAM education] / K. L. Krutii, I. S. Desnova // Doshkilne vykhovannia. – №5. – 4 (ukr).
Kyselova K. A. (2020) Shcho robyty z doshkilniatamy na karantyni [What to do with preschoolers in quarantine] / Avtor-perekladach K. A. Kyselova // Osvitoriia. – Rezhym dostupu : https://osvitoria.media/experience/shho-robyty-iz-doshkilnyatamy-na-karantyni/ (ukr).
Metodychni rekomendatsii do Bazovoho komponenta doshkilnoi osvity (2021) [Methodical recommendations to the Basic component of preschool education]. Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №1/9-148 vid 16.03.2021– Rezhym dostupu : https://uied.org.ua/metodichni-rekomendaczi%D1%97-do-bazovogo-komponenta-doshkilno%D1%97-osviti/ (ukr).
Pashov R. I. (2013) Osvitni praktyky formuvannia vsebino rozvynenoi, tvorchoi, vilnoi osobystosti [Educational practices of forming a comprehensively developed, creative, free personality] / R. I. Pashov // Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody «Filosofiia» – 2013. Tom 1, № 41. – 282-292. – Rezhym dostup : http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/philosophy/article/view/2216 (ukr).
Profesiinyi standart «Vykhovatel zakladu doshkilnoi osvity» (2021) [Professional standard «Educator of preschool education»] [Elektronnyi resurs] // Nakaz Ministerstvo ekonomiky Ukrainy №755-21 vid 19.10.2021. – Rezhym dostupu : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (ukr)
Ponimanska, T. I. (2018) Doshkilna pedahohika [Tekst] : navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. [Preschool pedagogy [Text]] / T. I. Ponimanska. – K. : Akademvydav – 408 s. (ukr)
Polovina, O. A. (2022) Pro shcho movchyt kartyna, abo Komunikatsiia za tvoramy zhyvopysu [What is the picture silent about, or Communication based on works of art] / O. A. Polovina, L. H. Butenko. // Doshkilne vykhovannia – № 5. – 12 (ukr).
Problemy dystantsiinoi osvity doshkilniat. Kruhlyi stil DV (2020) [Problems of distance education of preschool children. Round table DV] // Doshkilne vykhovannia. – № 5. – 21-28. – Rezhym dostupu : file:///Users/user/Desktop/dv2020-5_p21.pdf (ukr).
Pushkarenko, L. M. (2021) Tepli ranky u druzhnomu koli. Rankovi zustrichi u travni dlia ditei starshoi hrupy [Warm mornings in a friendly circle. Morning meetings in May for senior children] / L. M. Pushkarenko. // Doshkilne vykhovannia. – № 4. – 27 (ukr).
Sanitarnyi rehlament dlia doshkilnykh navchalnykh zakladiv (2016). [Sanitary regulations for preschool educational institutions]. Nakaz Ministerstva okhorony i zdorovia Ukrainy №234 від 24.03.2016. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0563-16#n14 (ukr).
Zeliuk, V. V. (2013) Slovo do chytacha [A word to the reader] / V. V. Zeliuk // Postmetodyka. Zhurnal Poltavskoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. – № 2 (111). – 2. – Rezhym dostupu: http://pano.pl.ua/pm/pdf-1-f-w/PM-111.pdf (ukr).
Sorochynska, O. A. (2018) Rezhym dnia yak osnova formuvannia zdorovia ta harmoniinoho rozvytku ditei doshkilnoho viku v kursi «Vikova fiziolohiia ta valeolohiia» [Daily routine as a basis for the formation of health and harmonious development of preschool children in the course «Age physiology and valeology»] / O. A. Sorochynska, O. V. Pavliuchenko, N. O. Khalimonchuk // Zbirnyk naukovykh prats [Khersonskoho derzhavnoho universytetu]. Pedahohichni nauky. – Vyp. 82(1). – 81–86. – Rezhym dostupu: https://inlnk.ru/poKA6A
Tereshchenko, I. A. (2021) Doshka vyboru: rozvyvaiemo samostiy̆nist dytyny / I. A. Tereshchenko. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. – № 2. – 17 (ukr).
Fedortseva, O. H. (2021) Innovatsiini osvitni praktyky ta vykorystannia yikh u zakladakh osvity [Innovative educational practices and their use in educational institutions] // Novi tekhnolohii navchannia. – № 95. – 213–219. – Rezhym dostupu : DOI https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.24 (ukr).
Filimoshkina, N. V. (2020) Zhyttia za rozkladom, abo Navishcho dytyni rozporiadok dnia [Life on a schedule, or why a child's daily routine] / N. V. Filimoshkina. // Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu». – №9. – 15. Rezhym dostupu : https://emetodyst.mcfr.ua/837100 (ukr).
Chernobrovkina, V. A. (2021) Bazove stavlennia pedahoha do dytyny, yaka perezhyla travmuvalnu podiiu [Basic attitude of the teacher to the child who survived the traumatic event] / Navchalno-metodychnyi posibnyk «Pidhotovka vchyteliv do rozvytku zhyttiestiy̆kosti / stresostiy̆kosti u ditey̆ v osvitnikh navchalnykh zakladakh»// Kyïv. Universytetske vydavnytstvo PULSARY – 32 (ukr).