МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ КОНСТРУЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ ІЗ ХІМІЇ

Автор(и)

  • Дар'я Блага-Мініна Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0009-0004-6617-8722

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.05

Ключові слова:

ключові компетентності, компетентнісний підхід, навчальна ситуація, наскрізні вміння, очікувані результати навчання, пізнавальна активність, проблемне навчання

Анотація

У науково-методичній статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти конструювання та використання навчальних ситуацій на уроках хімії в умовах реалізації концепції Нової української школи. Акцентовано на переосмисленні підходів до організації сучасного уроку. Досліджено погляди науковців щодо поняття «навчальна ситуація» в освітньому процесі та уточнено його визначення як значущої частини уроку, що стимулює активну пізнавальну діяльність здобувачів освіти та сприяє формуванню ключових компетентностей і наскрізних умінь. Розкрито та деталізовано основні етапи підготовки й реалізації зазначених ситуацій: визначення змісту, наповнення інформаційної частини, проєктування системи завдань і добір форми діяльності, діагностувальний етап, рефлексія реалізації навчальної ситуації. Наведено приклад елемента уроку хімії з описом навчальної ситуації для учнів 7 класу, продемонстровано практичну реалізацію поетапного планування для забезпечення ефективності досягнення очікуваних результатів.

Посилання

Bell S. Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future // The clearing house: a journal of educational strategies, issues and ideas. – 2010. – 83(2). – P.39–43. DOI: 10.1080/00098650903505415 (eng).

Bereziuk, O. S. & Vlasenko, O. M. (2017). Dydaktyka: teoriia i praktyka [Didactics: theory and practice]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (ukr).

Bereziuk, O. S. (2008). Dydaktychnyi protses modeliuvannia pedahohichnykh sytuatsii v umovakh osobystisno-zoriientovanoho navchannia [Didactic process of modeling pedagogical situations in the context of personality-oriented learning]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 19, 11–15 (ukr).

Bereziuk, O. S. (2003). Modeliuvannia pedahohichnykh sytuatsii yak zasib pidhotovky maibutnoho vchytelia do spilkuvannia z uchniamy [Modeling pedagogical situations as a means of preparing future teachers for communication with students]. Zhytomyr: ZhDPU (ukr).

Busel, V. T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy: 250 000 [Large Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language: 250,000]. Kyiv; Irpin: Perun (ukr).

Dubaseniuk, O. A. (Ed.). (2011) Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: a competency-based approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. (ukr).

Hryhorovych, O. V. Khimiia. 7–9 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Chemistry. Grades 7–9: Model Curriculum for Secondary Education Institutions]. Retrieved from: mon.gov.ua › static-objects › mon (ukr).

Hryhorovych, O. V. & Nedorub, O. Yu. (2024) Khimiia: pidruch. dlia 7 kl. zakl. zahal. sered. osvity [Chemistry: textbook for 7th grade of general secondary education]. Kh.: Vyd-vo «Ranok» (ukr).

Kopanytsia, K. V. Rol ta mistse navchalno-pedahohichnoi sytuatsii v osvitnomu seredovyshchi [The role and place of the educational and pedagogical situation in the educational environment]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky», 43, 98–102. Retrieved from: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1028 (ukr).

Liskovych, O. V., Blaha-Minina, D. O. & Myronenko, I. V. (Eds.). (2024). Kompetentnisno-diialnisnyi pidkhid do konstruiuvannia zmistu navchalnykh zaniat iz predmetiv pryrodnychoho tsyklu v Novii ukrainskii shkoli. 7 klas. [Competency-based and activity-based approach to constructing the content of lessons in the natural science cycle in the New Ukrainian School. Grade 7]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (ukr).

Mykhailichenko, M. V. & Rudyk, Ya. M. (2016). Osvitni tekhnolohii [Educational Technology]. Kyiv: TsP «KOMPRYNT» (ukr).

Ofitsiinyi internet-mahazyn z prodazhu numizmatychnoi produktsii Natsionalnoho banku Ukrainy [Official online store selling numismatic products of the National Bank of Ukraine]. Retrieved from: https://surl.lu/trtqy (ukr).

On some issues of state standards of complete general secondary education [Electronic resource]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 30.09.2020. № 898 Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (ukr).

Patiichuk, V. O., Tkachuk, N. M. & Tsiposhuk, S. A. (2021). Problemna sytuatsiia yak osnovnyi element problemnoho navchannia [Problem situation as a main element of problem-based learning]. In The XIV International Science Conference «Theoretical foundations in practice and science» (Bilbao, Spain, december 21–24, 2021). Bilbao, 159 (ukr).

Pedaste M., Maeots M., Siiman L. A., De Jong T., Van Riesen S. A., Kamp E. T. Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle // Educational research review. – 2015. – №. 14. – P. 47–61. DOI: 10.1016/j.edurev.2015.02.003 (eng).

Samoilenko, P. V. (2020). Metodyka navchannia khimii [Chemistry teaching methodology]. Chernihiv: Desna Polihraf (ukr).

Savchyn, M. M. (2020). Problemne navchannia yak zasib realizatsii diialnisnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv na urokakh khimii [Problem-based learning as a means of implementing activity-based and competency-based approaches in chemistry lessons]. L. Ya. Midak (Ed.). Ivano-Frankivck: Suprun V. P. (ukr).

Vlasenko, O. M. (2012). Navchalno-pedahohichni sytuatsii u pidhotovtsi suchasnoho vchytelia [Educational and pedagogical situations in the training of a modern teacher]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (ukr).

Volkova, N. P. (2007). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Akademvyd. Retrieved from: http://lib.istu.edu.ua/index.php?p=23&id=1468 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають