ЕФЕКТИВНИЙ САМОМЕНЕДЖМЕНТ ЯК СТРАТЕГІЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.06Ключові слова:
мотивація, потреби, професійний розвиток, самоменеджментАнотація
У науковій статті розглянуто поняття та особливості професійного розвитку педагогів. Визначено зміст фахової діяльності вчителя закладу освіти. Розглянуто нормативно-правову основу досліджуваної проблеми. Уточнено сутність поняття «професійний розвиток педагога». З’ясовано чинники професійного розвитку вчителів. Досліджено специфіку джерел мотивації педагогічних працівників. Схарактеризовано механізми та їхні компоненти, що сприяють стимулюванню фахової діяльності. Запропоновано рівні сформованості мотивації з професійного вдосконалення. У статті подано рекомендації з підвищення мотивації вчителів закладів освіти щодо професійного розвитку за умови використання основ самоменеджменту через встановлення позитивного заохочення, цільової настанови для постійного самовдосконалення, а також організації розвивального середовища.
Посилання
Boiko, I. I. (2021). Samomenedzhment yak metod pidvyshchennia efektyvnosti samorehuliatsii pedahoha: kompetentnisnyi aspekt [Self-management as a method of increasing the effectiveness of teacher self-regulation: a competency aspect]. Zhytomyrshchyna pedahohichna, 1 (21). – Retrieved from: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2021/03/11_%D0%91%D0%9E%D0%99%D0%9A%D0%9E.pdf. (ukr).
Chupryna, Yu. A. (2019). Pryntsypy profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Principles of professional development of scientific and pedagogical workers]. Pravo ta innovatsiine suspilstvo, 1 (12) 201, 99–103. – DOI: https://doi.org/10.31359/2309-9275-2019-12-1-99 (ukr).
Khorzhevska, I. M. (2016). Profesionalizm ta profesiinyi rozvytok osobystosti [Professionalism and professional development of personality]. Nauka i osvita, 11, 55–60. – DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-11-11 (ukr).
Kisil, Z. R. & Shvets, D. V. (2023). Motyvatsiia diialnosti liudyny [Motivation of human activity]. Odesa: Vydavnytstvo ODUVS (ukr).
Kupchak, M. Ya. & Samilo, A. V. (2020). Profesiina motyvatsiia yak vnutrishnii chynnyk rozvytku profesionalizmu maibutnoho menedzhera [Professional motivation as an internal factor in the development of the professionalism of the future manager]. Visnyk LDUBZhD Bulletin of Lviv State University of Life Safety, 21, 107–112 (ukr).
Law of Ukraine «On Education» № 2145-VIII of September 5, 2017. Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 2017, 38–39, 5. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Leskiv, H. Z., & Marchenko, O. M., & Voronka, O. Z. (2025). Samomenedzhment ta samorozvytok v orhanizatsii: zasady zabezpechennia staloho bezpekovoho rozvytku [Self-management and self-development in the organization: principles of ensuring sustainable security development]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, 8. Retrieved from: https://a-economics.com.ua/index.php/home/article/view/306 (ukr).
Martynets, L. A. (2017). Upravlinnia osvitnim seredovyshchem profesiinoho rozvytku vchyteliv u zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Management of the educational environment of professional development of teachers in a general educational institution]. Vinnytsia: DonNU imeni Vasylia Stusa (ukr).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity»» № 1225 vid 29 serpnia 2024 [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On Approval of the Professional Standard «Teacher of a General Secondary Education Institution»» №. 1225 of August 29, 2024]. Retrieved from: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf (ukr).
Nazarenko, L. A. (2015). Formuvannia predmetnoi literaturnoi kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of subject literary competence of high school students by means of information and communication technologies]. (Candidate’s thesis). M-vo osvity i nauky Ukrainy, Mykolaiv. nats. un-t im. V. O. Sukhomlynskoho. Mykolaiv (ukr).
Oliinyi, I. V. (2020). Samomenedzhment yak tekhnolohiia profesiinoho samorozvytku ta formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti u maibutnikh doktoriv filosofii [Self-management as a technology of professional self-development and formation of research competence in future doctors of philosophy]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 2 (20), 231–240.Self-management as a technology of professional self-development and formation of research competence in future doctors of philosophy. Bulletin of the Alfred Nobel University (ukr).
Ratushynska, A. S. (2017). Pedahohichnyi samomenedzhment [Pedagogical self-management]. Vyshcha osvita u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru, 377–386 (ukr).
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «Some issues of advanced training of pedagogical and scientific-pedagogical workers» № 800 of August 21, 2019 – Official Gazette of Ukraine, 2019. № 69, 189. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (ukr).
Shtepa, O. (2010). Samomenedzhment: protsesualna ta dyspozytsiina kharakterystyka [Self-management: procedural and dispositional characteristics]. Sotsiohumanitarni problemy liudyny, 4, 224–235 (ukr).
Sysko, N. M. (2018). Motyvatsiia yak vazhlyvyi chynnyk neperervnoho profesiinoho rozvytku vykladacha zakladu profesiinoi osvity [Motivation as an important factor of continuous professional development of a teacher of a vocational education institution]. Seriia: Pedahohichna.Vyp. 24, 177–180 (ukr).
Svitovyi, O. M. (2021). Samomenedzhment yak efektyvnyi instrument kariernoho zrostannia upravlintsia [Self-management as an effective tool for manager career growth]. Seriia «Ekonomichni nauky», 2-2 (104), 54–60. DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2021-2-2-8 (ukr).
Zlenko, A. M. & Miroshnichenko, D. A. (2015). Profesiinyi rozvytok personalu yak peredumova pidvyshchennia rivnia produktyvnosti pratsi [Professional development of personnel as a prerequisite for increasing labor productivity]. Ekonomichnyi visnyk universytetu. Vyp. 24 (1), 34–38. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2015_24(1)__8 (ukr).