ОСВІТНІ ПОТРЕБИ КЕРІВНИКА В УМОВАХ ВІЙНИ: ВИКЛИКИ, ОСМИСЛЕННЯ ТА ПОШУК РІШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.01Ключові слова:
educational needs, labor functions, professional competencies, professional developmentАнотація
У науково-методичній статті досліджено трансформацію трудових функцій керівника закладу загальної середньої освіти в умовах повномасштабної війни в Україні. На основі результатів регіонального моніторингового дослідження, проведеного серед 143 керівників ЗЗСО Миколаївської області, окреслено коло актуальних освітніх потреб, пов’язаних із виконанням означених функцій. Установлено, що мотивація до професійного розвитку в кризових умовах не зменшується, а посилюється, формуючись на поєднанні внутрішніх і зовнішніх чинників. На основі отриманих даних запропоновано орієнтовну рамку змісту 30-годинної програми названого розвитку, адаптовану до умов воєнного часу. Підкреслено необхідність переорієнтації системи післядипломної освіти на підтримку лідерських управлінських компетентностей, що забезпечують стійкість, адаптивність і здатність до інституційного відновлення в умовах високої невизначеності
Посилання
Arkhypova, S. V. (2014). Osvitni potreby doroslykh [Adult educational needs] Osvita doroslykh (Еd. V. H. Kremіn, Yu. V. Kovbasiuk). K.: Osnova (ukr).
Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2022/2023 navchalnomu rotsi [Research on the quality of the organization of the educational process in war conditions in the 2022/2023 academic year] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/04Bc869 (ukr).
Gołek, B. (2010). Poznawcze potrzeby nauczycieli [Teachers' cognitive needs]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (pol).
Kuleshova, O. A. (2023). Psykholohichno bezpechne osvitnie seredovyshche yak faktor uplyvu na rezultaty navchannia zdobuvachiv osvity [Psychologically safe educational environment as a factor influencing the learning outcomes of education seekers]. Veresen, 2023, 4 (99), 122. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.10 (ukr).
Litawa, A. Motywy uczestnictwa nauczycieli w kształceniu ustawicznym [Motives for teachers' participation in continuing education] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/DD0649e (data zvernennia: 07.07.2025) (ukr).
Lukianova, L. B. (2018). Osvitni potreby riznykh katehorii doroslykh u konteksti osobystisnoho i profesiinoho rozvytku [Educational needs of different categories of adults in the context of personal and professional development]. Teoretychni i praktychni aspekty rozvytku osvity doroslykh, 42–67 (ukr).
Lukina, T. O. (2022). Osvitni potreby kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity yak indykator rozvytku profesiinoi kompetentnosti [Educational needs of the head of a general secondary education institution as an indicator of the development of professional competence]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Pedahohichni nauky», 20 (49), 106–129. DOI: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2022‐20(49)‐106‐129 (ukr).
Meri Hutman. (2024). Vyklyky, shcho stoiat pered liderstvom v osviti v tini viiny: mizhnarodni ta multykulturni perspektyvy z zon konfliktu [Challenges facing Education Leadership in the Shadow of War: International and Multicultural Perspectives from Zones of Conflict] Koledzh Efrata, Yerusalym. Izrail. S 64. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.lu/qxhbec. DOI: 10.4324/978100357157 (ukr).
Ponomarova, M. S. (2023). Osoblyvosti motyvatsii do navchannia dorosloho naselennia Ukrainy [Peculiarities of motivation for learning among the adult population of Ukraine]. Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody, 31–34 (ukr)
Procedure for conducting institutional audits of general secondary education institutions: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 09.01.2019. № 17] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0975-19#Text (ukr).
Profesiinyi standart «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity»: nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrainy vid 17.09.2021 № 568‒21 [Professional standard «Head (director) of a general secondary education institution»: Order of the Ministry of Economy of Ukraine dated September 17, 2021. № 568‒21] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/5b3Bf12 (ukr).
Publichnyi zvit Holovy Derzhavnoi sluzhby yakosti osvity Ukrainy za 2024 rik [Public report of the Head of the State Education Quality Service of Ukraine for 2024] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: (https://surl.li/sjpdjr) (ukr).
Stoikova,V. V. & Kuleshova, O. A. (2023). Tendentsii rozvytku osvitnikh potreb pedahohiv v umovakh hlobalnykh suspilnykh vyklykiv ta zahroz [Trends in the development of educational needs of teachers in the context of global social challenges and threats]. Veresen, 1(96). 14–31. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.02 (ukr).
Zahalnoderzhavne monitorynhove doslidzhennia yakosti osvity u zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Zvit za rezultatamy monitorynhu 2023[Nationwide monitoring study of the quality of education in secondary education institutions under martial law. Monitoring results report 2023] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/08/Rezultati_monitoringu_Testuvannya_uchniv_6_8_klasiv_matematika_ukrainska_mova_SQE-SURGe_2023.pdf (ukr).
Zahalnoderzhavne monitorynhove doslidzhennia yakosti osvity u zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Zvit za rezultatamy monitorynhu 2024 [Nationwide monitoring study of the quality of education in secondary education institutions under martial law. Monitoring results report 2024] [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/946184b (ukr).