УДК 37.015.3 ORCID iD 0000-0002- АСЕРТИВНА ПОВЕДІНКА ОСОБИСТОСТІ В КОНТЕКСТІ ВИХОВНОЇ СПАДЩИНИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Ключові слова:
Ключові слова: гуманізм, людяність, освітній процес, молодь, підлітки, маніпуляція, виховання, насилля, соціальний інтерес, взаємодія, асертивність.Анотація
У статті розглядається проблема маніпуляції та насилля в сучасному суспільстві. Більшість сучасних дітей та молоді вважають маніпуляцію та психологічне насилля абсолютно нормальним явищем, і допускають його у повсякденній взаємодії. Катастрофічні наслідки такої проблемної взаємодії суспільство вже усвідомлює. Сучасні педагоги, психологи і соціологи постійно шукають шляхи профілактики і корекції агресивної деструктивної поведінки.
В. О. Сухомлинський першим заговорив про провідну роль виховання духовності, без якої не може бути соціально-економічного прогресу. У статті зазначено необхідність впровадження гуманістичних ідей у сучасний освітній простір. Увага акцентується на сучасності й світовому значені виховних ідей В. О. Сухомлинського, який відстоював ідеї гуманізму і того, що істинне гуманне суспільство можуть створити тільки розумні й гуманні люди.
Проблема в тому, що сучасна школа перетворюється на суто освітню структуру, де виховання стоїть на другому плані. Домінуючими цінностями сучасних підлітків є матеріальний успіх, гроші і речі. Молодь з психологією «переможця-маніпулятора» прирікає суспільство на хвороби жорстокості й непорозуміння.
Отже, формування ненасильницької комунікації і розумного мислення серед дітей та підлітків є надзвичайно важливим завданням виховного процесу у будь-якому навчальному закладі. В статті підкреслюється, що саме такі ідеї, виразної гуманістичної спрямованості В.О. Сухомлинського, сучасні як ніколи.
Також, у статті наголошується на актуальності виховання в підростаючого покоління людяності на противагу американському егоцентризму. Освітяни мають зорієнтувати молоде покоління на співчуття та альтруїстичне бажання допомоги іншому, розуміючи людські розбіжності, – демонструючи риси справжнього українського характеру.
У статті зазначено необхідність організації психологічної підтримки молодої людини в опануванні асертивних форм взаємодії та отриманні нового позитивного соціального досвіду.
Посилання
Asertyvnist /Vikipediia/ [Assertiveness]. Available at : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C. (ukr).
Ball H. O. (2001). Osobystisna svoboda i humanizatsiia osvity [Personal freedom and humanization of education]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota. 1, 2 – 5 (ukr).
Ball H.O. (2008). Oriientyry suchasnoho humanizmu (v suspilnii, osvitnii, psykholohichnii sferakh) [Landmarks of modern humanism (in social, educational, psychological spheres)]. Vydannia druhe, dopovnene. – Zhytomyr: PP «Ruta», Vydavnytstvo «Volyn», 232 (ukr).
Bratus' B. S. (1985). Nravstvennoe soznanie lichnosti: psihologicheskoe issledovanie [Moral consciousness of personality: a psychological study]. M.: Znanie, 64 (rus).
Korchak Ja. (1990). Kak ljubit' rebenka : [per. s pol.] [How to love a baby]. M. : Dom, 445. : il. (rus).
Suhomlinskij V. A. (1960). Ver'te v cheloveka [Believe in man]. M., «Molodaja gvardija», 112 (rus).
Sukhomlynskyi V. O. (1976). Vybrani tvory u 5 t. [Selected works in 5 volumes]. – Kyiv: Rad. shkola, 588 s. (Kak vospytat potrebnost v cheloveke) (ukr).
Suhomlinskij V. A. (1988). O vospitanii [About education]. Sost. i avt. vstupit. ocherkov S. Solovejchik. 6-e izd. Moskva : Politizdat, 270 (rus).
Suhomlinskij V. A. (1981). Potrebnost' cheloveka v cheloveke [Man's need for man]. 2-e izd. Moskva : Sov. Rossija, 91. (Chelovek sredi ljudej) (rus).
Suhomlinskij V. A. (1972). Serdce otdaju detjam [I give my heart to children]. K.: Rad. shkola, 143 (rus).
Frejdzher R., Frejdimen D. (2006). Lichnost'. Teorii, uprazhnenija, eksperimenty [Personality. Theories, exercises, experiments]. SPb.: Prajm-Evroznak, 704 (rus).
Shostrom E. Anty-Karnehy / elektronnyi resurs. Available at: http://web.kpi.kharkov.ua/ethics/wp-content/uploads/sites/131/2016/02/SHostrom-Everett.-Anty-Karnegy.pdf.
Khozratkulova I. A. (2011). Sotsialnyi interes yak determinanta sotsialnoho rozvytku dytyny v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Social interest as a determinant of a child's social development in an inclusive educational environment]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu im. V. Sukhomlynskoho: zbirnyk naukovykh prats V. D. Budak, O. M. Piekhota (Ed.). Vypusk 1.34. Mykolaiv: MNU im. V. Sukhomlynskoho, 126 – 130 (ukr).
##submission.downloads##
Опубліковано
Версії
- 2020-08-28 (2)
- 2020-08-27 (1)