УДК 37.025. ORCID iD 0000-0002-4841-9359 ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ – КЛЮЧ ДО САМОРОЗВИТКУ ПЕДАГОГІВ – МОЛОДИХ СПЕЦІАЛІСТІВ
Ключові слова:
адаптація; емоційна компетентність; емоційний інтелект; копінг-стратегія; молоді педагоги; професійна самореалізація; професійний саморозвиток; психічне здоров’я; тренінг.Анотація
У статті акцентується увага на необхідності розвитку емоційного інтелекту як одного з основних чинників, що впливає на професійну адаптацію молодих педагогів. Рівень розвитку емоційного інтелекту представлено як критерій успішної педагогічної діяльності, який сприяє психологічній адаптації педагогів-початківців. Схарактеризовано проблему емоційної некомпетентності педагогів як серйозну перешкоду на шляху професійної самореалізації.
Розглянуто різні теорії емоцій вітчизняних та зарубіжних дослідників, які об’єднують поняття емоцій та інтелекту. У статті зроблена спроба знайти кореляційні зв’язки між адаптивною компетентністю педагогів та рівнем емоційного інтелекту. Схарактеризовано вплив емоцій на мислення особистості та їхня роль у прийнятті рішень. Автор наводить ознаки впливу негативних емоційних переживань на стан психічного і фізичного здоров’я особистості. Зазначено роль тренінгових занять для саморозвитку і самореалізації молодих педагогічних кадрів в умовах післядипломної освіти.
Посилання
References
Degtjarev, A. (2012). «Emocional’nyj intellekt: stanovlenie ponjatija v psihologi» [«Emotional intelligence: the formation of the concept in psychologists»] Jelektronnyj zhurnal «Psihologicheskaja nauka i obrazovanie», 2. Retrieved from: www.psyedu.ru / ISSN: 2074-5885 (rus).
Dodonov, B. (1987). V mire jemocij [In the world of emotions]. M.: Politizdat (rus).
Dzhejms, U. (2011). Psihologija [Psychology]. Izdatel’stvo «Akademicheskij proekt» (rus).
4. Festinger, L. (2000). Teorija kognitivnogo dissonansa [Theory of cognitive dissonance]. M.: Rech’ (rus).
Goulman, D. (2013). Jemocional’nyj intellekt. Pochemu on mozhet znachit’ bol’she, chem IQ [Emotional intelligence. Why it can mean more than IQ ]. M.: «Mann, Ivanov i Ferber» (rus).
Izard, K. E. (2003). Psihologija jemocij [Psychology of emotions]. SPb.: Piter (rus).
Khozratkulova, I. (2017). Sformovanist psykholohichnoi kultury yak pokaznyk profesiinoho zdorovia vchytelia [Formation of psychological culture as an indicator of teacher professional health care]. Pedahohika zdorovia: zbirnyk naukovykh prats VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii: [v 2 t.]. (Vol.1). Chernihiv (ukr).
Law of Ukraine «On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period up to 2021». Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/Iaws/show/344/2013 (ukr).
Maslou, A. (1999). Motivacija i lichnost’ [Motivation and personality]. (A. M. Tatlybaevoj Trens. angl.). SPb.: Evrazija. Retrieved from: http://psylib.org.ua/books/masla01/index.htm (rus).
Rubinshtejn, S. (1989). Osnovy obshhej psihologii [Fundamentals of general psychology] v 2-h t. M.: Pedagogika (rus).
Ryibakova, N. (2019). Emotsionalnaya kompetentnost pedagoga: suschnostnaya harakteristika [Emotional competence of a teacher: an essential characteristic]. Pedagogika. Voprosyi teorii i praktiki. (Vol.4). Tambov: Gramota. Retrieved from: https://doi.org/10.30853/pedaqoqy.2019.4.35 (rus).
Stejn, S, & Buk, G. (2007). Preimushhestva EQ. Jemocional’nyj intellekt i vashi uspehi [Advantages of EQ. Emotional intelligence and your success]. M.: Balans Biznes Buks (rus).
Varii, M. (2008). Psykholohiia osobystosti [Psychology of personality]. K.: Tsentr uchbovoi literatury (ukr).
Vygotskij, L. & Davydov, V. V. (1982). Problemy obshhej psihologii [Problems general psychology]. M.: Pedagogika (rus).