ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТА «ПЕДАГОГІЧНА ТА ПСИХОЛОГІЧНА РЕФЛЕКСІЯ У ПРОЦЕСІ САМОРОЗВИТКУ ПЕДАГОГА ПІД ЧАС ВІЙНИ» В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.04Ключові слова:
війна, модульне навчання, освітній процес, прогнозування, психологічна допомога, рефлексія, самопізнання, саморозвитокАнотація
У статті акцентовано на необхідності розвитку рефлексії як одного з основних чинників, що впливає на процес саморозвитку педагогів, зокрема під час військових подій. Зауважено, що актуальним для інститутів післядипломної педагогічної освіти є питання створення навчально-методичних комплексів, що сприятимуть збереженню психічного здоров’я учасників освітнього процесу. У фокусі уваги розвиток рефлексивних процесів педагогів. Приділено увагу важливості психолого-педагогічного супроводу педагогів у стабілізації психічного стану через розвиток здатності до життєстійкості методами рефлексії. Ситуацію професійної діяльності в період воєнної агресії розглянуто як стресову. Визначено проблему нормалізації психічних станів учасників освітнього процесу у складні періоди життя через участь у рефлексивній діяльності. Феномен рефлексивного мислення представлено як здатність особистості справлятися з кризовими подіями в житті. Уперше розроблено, систематизовано та впроваджено комплексну програму модуля рефлексивної одночасної взаємодії слухачів інституту післядипломної освіти в процесі модульно-розвивального навчання. Схарактеризовано рефлексивні вправи, які створюють дослідницьку ситуацію пошуку на шляху адаптації педагогів до змін, що мотивує до самоосвіти. Зосереджено увагу на аналізі набутого досвіду і помилок.
Посилання
Buherko, Ya. M. (2010). Refleksyvno metodolohichnyi analiz psykholohichnykh doslidzhen refleksii [Reflexive methodological analysis of psychological studies of reflection] Problemy empyrichnykh doslidzhen, 82–89. Retrieved from: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/ (ukr).
Hrishyn, E. O. (2021). Rezyliientnist osobystosti: sutnist fenomenu, psykhodiahnostyka ta zasoby rozvytku [Personality resilience: the essence of the phenomenon, psychodiagnostics and means of development]. Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia, 64, 62–81. DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.04 (ukr).
Khozratkulova, I. A. (2022.) Problema tsinnosti profesiinoho samorozvytku pedahoha pid chas viiskovykh podii v Ukraini [The genesis of reflective consciousness in younger school age]. Aktualni doslidzhennia v sotsialnii sferi, 21–25. Odesa: FOP Bondarenko M. O. (ukr).
Materialy onlain-konferentsii 27–28 sichnia (2023). «Osvitnii front. Neprohovorene», orhanizovanoiu osvitnoiu fundatsiieiu GoGlobal (HO «Ho Hlobal») u mezhakh proiektu «Terminova pidtrymka YeS dlia hromadianskoho suspilstva» [Materials of the online conference on January 27–28, 2023 «Educational Front. Unspoken», organized by the GoGlobal educational foundation (GO «Go Global») within the framework of the project «Urgent support of the EU for civil society»]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=JlAuB6Y5dg0&ab_channel=GOGLOBALUKRAINE (ukr).
Metodychni rekomendatsii «Persha psykholohichna dopomoha. Alhorytm dii». Lyst MON 04.04.2022 № 1/3872-22 [Methodological recommendations «First psychological aid. Algorithm of actions». Letter of the Ministry of Education and Culture of 04.04.2022 No. 1/3872-22.]. Retrieved from: http://mon.gov.ua/ua/npa/pro-metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij (ukr).
Navchalnyi kurs «Rezyliientni klasy/ Rezyliientni vchyteli». Zapochatkovanyi Ukrainskym blahodiinym fondom «Kolo simi» [Training course «Resilient classes / Resilient teachers». Started by the Ukrainian Charitable Foundation «Family Circle»]. Retrieved from: https://k-s.org.ua/resources/(ukr).
Penkovska, N. M. (2000). Refleksiia yak obiekt psykholohichnoho analizu [Reflection as an object of psychological analysis]. Psykholohiia i suspilstvo, 2, 66–73 (ukr).
Prokofieva, L. (2021). Analiz fenomenu «rezyliientnist»: vyvchennia ta perspektyvy [Analysis of the «resilience» phenomenon: study and perspectives]. Suchasna psykholohiia: problemy ta perspektyvy, 122–127. Retrieved from: https://cutt.ly/CVEIRid (ukr).
Shuliar, V. I. (2022.) Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodolohichna viziia) [Value-ethical paradigm in the literary education system of the New Ukrainian School(theoretical and methodological vision)]. I chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Slobodchikov, V. I. (1990). Genezis refleksivnogo soznanija v mladshem shkol'nom vozraste [The genesis of reflective consciousness in younger school age]. Voprosy psihologii, 3, 25–36 (rus).
Ziaziun, I. A. (2012). Neperervnyi rozvytok i samorozvytok pedahohichnoi maisternosti vchytelia u pisliadyplomnyi period [Continuous development and self-development of the teacher's pedagogical skills in the post-graduate period]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 29, 13–23. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2012_29_4 (ukr).