РОЗВИТОК ТА ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА ЗАСАДАХ ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ

Автор(и)

  • Віталій Гладун Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-6568-3100

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2023.06

Ключові слова:

громадянська компетентність, громадянськість, культура демократії, інтерактивні методи, освіта для демократичного громадянства, післядипломна освіта

Анотація

У науково-методичній статі розглянуто теоретичні засади та сутність громадянської компетентності, проаналізовано її особливості та здійснено порівняння з поняттям громадянськості, патріотизму й культурою демократії. Удосконалено основні поняття та складники розвитку громадянської компетентності з погляду культури демократії та впровадження її в освітній процес.

Сформульовано концептуальні засади розвитку громадянської компетентності вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти на прикладі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запропоновано впровадження інноваційних методів для розвитку культури та для формування й оцінювання громадянських компетентностей. Узагальнено основні пропозиції щодо практичних дій упровадження громадянських компетентностей, які можуть бути реалізовані в освітньому процесі.

Посилання

Arato, F., Huber, Y., Mompua-Haiiar, P. & Lazar, I. (2019). Naskrizni kompetentnosti dlia demokratii: 60 vprav dlia rozvytku ta otsiniuvannia stavlen, umin i znan [Through competence for democracy: 60 exercises for the development and evaluation of attitudes, skills and knowledge]. Seriia Pestalotstsi, 4 (Pid red. Y. Hubera). Vydannia druhe. Rada Yevropy (ukr).

Bekh, I. D. (2016) Patriotychne i hromadianske vykhovannia: punkt zitknennia ta liniia rozmezhuvannia [Patriotic and community education: the point of contact and the line of demarcation]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. Instytut problem vykhovannia NAPN Ukrainy, 6–11. Kyiv (ukr).

Bibik, N. M. (Ed.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a guide for teachers]. K.: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady» (ukr).

Branson M. S. Making the case for civiceducation: Where we stand at the end of the 20thCentury. Washington DC, 1999. URL: http://www.civiced.org/papers/articles_mb_june99 (eng).

Desiatov, D. L. (2013). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti uchniv na urokakh istorii [Formation of civic competence of students in history lessons]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Hladun, V. V. (2019) Partysypatsiia uchnivskoi molodi yak skladova u formuvanni hromadianskoi kompetentnosti [Participation of student youth as a component in the formation of civic competence]. Nova pedahohichna dumka, 4, 145–149. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2019-100-4-149-153 (ukr).

Hollob, R., Krapf, P. & Olafsdottir, O. et al. (2016). Navchaiemo demokratii: Bazovi materialy z osvity dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity z prav liudyny dlia vchyteliv [Teaching democracy: Basic materials on education for democratic citizenship and human rights education for teachers]. Kyiv: Osnova (ukr).

Kendzor, P. I. (2014). Realizatsiia hromadianoznavchoho pidkhodu v systemi polikulturnoho vykhovannia [Implementation of the sociological approach in the system of multicultural education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu im. V. O. Sukhomlynskoho, 1, 117–121 (ukr).

Khartiia Rady Yevropy z Osvity dlia demokratychnoho hromadianstva i Osvity z prav liudyny, zatverdzhenoi v ramkakh rekomendatsii (2010). [Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education approved as part of the recommendation]. Retrieved from: www.coe.int/edc (ukr).

Kolesova, H. O. (2019). Navchaiuchy navchaius – hromadianska kompetentnist vchytelia ta uchnia [I learn by teaching - civic competence of the teacher and the student] Retrieved from: www.pedrada.com.ua/article/1251-navchayuchi-navchayus-gromadyanskakompetentnst-vchitelya-ta-uchnya# (ukr).

Kosheliev, O. V. & Beskorsa, O. O. (2019). Rol uchytelia u formuvanni hromadianskoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [The role of teachers in the formation of civic competence of elementary school students]. Molod i rynok, 10, 55–59. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.187046 (ukr).

Kravchynska, T. S. (2019). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Formation of civic competence of the teacher of the New Ukrainian School] Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Pedahohichni nauk, 8, 74–88. DOI: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐8(37)‐74‐88 (ukr).

Kremen, V. H. (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter (ukr).

Kucher, O. A. (2014). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti uchniv profilnykh klasiv zasobamy variatyvnykh suspilstvoznavchykh predmetiv [Formation of civic competence of students of specialized classes by means of variable social science subjects]. (Candidate’s thesis). Kyiv (ukr).

Meier D. Democracy at Risk. Educational Leadership, 2009. – 66(8), р. 45–49 (eng).

Remekh, T. O. (2018). Sutnist i struktura hromadianskoi kompetentnosti uchnia novoi ukrainskoi shkoly [The essence and structure of civic competence of a student of a new Ukrainian school]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 34–40 (ukr).

Semenets-Orlova, I. A. (2019). Suspilne zamovlennia na hromadiansku osvitu (abo yak vyrostyty «anhliiskyi» hazon v Ukraini?) [Public order for civic education (or how to grow an «English» lawn in Ukraine]. Retrieved from: http://education-ua.org/ua/component/content/article/12-articles/1327-suspilne-zamovlennya-na-gromadyansku-osvitu-abo-yak-virostiti-anglijskij-gazon-v-ukrajini?fbclid=IwAR2Qz7mE1361N5CaD-6WZxdy_Pmsg8r6xryhRY4WZ3e97Uh7XxeFcEMTyWw (ukr).

Stepanova, N. M. (2014). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u vidpovidno do vymoh novykh derzhavnykh osvitnikh standartiv [Formation of civic competence of students of international educational institutions in accordance with the requirements of new state educational standards]. Cherkasy, OIPPO (ukr).

Zhadan, I. V. (2022). Osvitnia polityka shchodo rozvytku hromadianskoi kompetentnosti molodi: zdobutky i problem [Educational policy regarding the development of civic competence of youth: achievements and problems]. Problemy politychnoi psykholohii, 25, 94–102. DOI: https://doi.org/10.33120/popp-Vol25-Year2022-94 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-07

Номер

Розділ

Статті