КООПЕРАТИВНЕ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Віталій Гладун Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-6568-3100

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.07

Ключові слова:

колаборація; кооперативне навчання; культура демократії; освітній процес; співробітництво.

Анотація

У статті обґрунтовано процес демократизації освітнього процесу засобами кооперативного навчання. Визначено та схарактеризовано сутність і зміст кооперативного навчання в освітньому просторі. Проаналізовано такі основні принципи кооперації, як взаємодія, взаємовигідна співпраця, взаємодопомога, демократичність, толерантність, відповідальність, повага тощо. Розглянуто формування культури демократії засобами кооперативного навчання. Установлено, що кооперативне навчання впливає на запобігання дискримінації та насильству в освітньому процесі, тому що кооперативне навчання порівняно з конкурентним чи індивідуальним підходом до виконання завдання сприяє більш конструктивному вирішенню конфліктів. 

Посилання

Arato, F., Huber, Y., P. Mompua-Haiiar, (Et al), (2019). Naskrizni kompetentnosti dlia demokratii: 60 vprav dlia rozvytku ta otsiniuvannia stavlen, umin i znan / [Through competence for democracy: 60 exercises for the development and evaluation of attitudes, skills and knowledge]. (2 rd ed.,). Rada Yevropy: Seriia Pestalotstsi. (ukr).

Baida, M. V. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv filolohichnykh spetsialnostei do realizatsii tekhnolohii kooperatyvnoho navchannia u profesiinii diialnosti [Preparation of future teachers of philological specialties for the implementation of cooperative learning technologies in professional activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr (ukr).

Cooperative Learning: Increasing College Faculty Instructional Productivity [ASHE-FRIC Higher Education Report No.4]. / D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith. — Washington D.C. : School of Education and Human Development, George Washington University, 1991. — P. 137—145.

Delor, Zh. (1996). Obrazovanie : sokrytoe sokrovishhe [Education: a hidden treasure]. JUNESKO(rus).

Desiatov, D. L. (2016). Vykorystannia virtualnoi elektronnoi doshky yak zasobu orhanizatsii kooperatyvnoi diialnosti uchniv [The use of a virtual electronic board as a means of organizing cooperative activities of students ]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 51, 36-42 (ukr).

Desiatov, D. L. (2016). Yak orhanizuvaty kooperatyvnu diialnist uchniv u protsesi navchanniaistorii zasobamy merezhevykh tekhnolohii : navchalno-metodychnyi posibnyk [How to organize the cooperative activities of students in the process of learning history by means of network technologies]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Dzhonson D., Dzhonson R., Dzhonson-Holubek Je., (2001). Metody obuchenija. Obuchenie v sotrudnichestve [Teaching methods. Learning in collaboration ].( Z.S. Zamchuk, Trans.). SPb. : Jekonomicheskaja shkola (rus).

Hahina, N. V. (2012). Kooperatyvne navchannia u vyshchii shkoli [Cooperative education in high school]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu, 64, 98-102 (ukr).

Hladun, V. V. (2019). Partysypatsiia uchnivskoi molodi yak skladova u formuvannia hromadianskoi kompetentnosti [Participation of student youth as a component in the formation of civic competence]. Nova pedahohichna dumka, 4(100), 145-149 (ukr).

Korieshkova, S. P. (2009). Sumisne navchannia yak dosvid innovatsiinykh protsesiv v osviti Avstralii [ Collaborative learning as an experience of innovation processes in education in Australia]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Pedahohichni nauky,163, 95-98 (ukr).

Koshmanova, T. S. (1999). Rozvytok pedahohichnoi osvity u SShA (1960–1998 rr.) [Development of pedagogical education in the USA (1960–1998)]. Lviv : Svit (ukr).

Kozubenko, K. V. (2017). Osoblyvosti zastosuvannia interaktyvnykh tekhnolohii kooperatyvnoho navchannia [Features of application of interactive technologies of cooperative learning ]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia : Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 277, 123-129 (ukr).

Kraiova O. V., Tsybaniuk T. I., (2018). Kooperatyvne navchannia : osoblyvosti orhanizatsii ta pidhotovky zaniat [Cooperative learning: features of organization and preparation of classes ]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 1(49), 150-154 (ukr).

Kuziakina, M. L. (2010). Struktura hromadianskoho vykhovannia uchniv serednikh shkil Nimechchyny [The structure of civic education of high school students in Germany]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. Ivana Franka, 52, 161-165 (ukr).

Polat, E. S. (Ed). (2004). Teorija i praktika distancionnogo obrazovanija [Theory and practice of distance education]. М. : Academia ( ukr).

Pometun, O. I., & Pyrozhenko L. V. ( 2004). Suchasnyi urok: Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Modern lesson: Interactive learning technologies ]. K.: A.S.K., (ukr).

Yakushev, I. ( 2003). Zrozumity odyn odnoho. Praktychni porady shchodo orhanizatsii ta provedennia roboty spivpratsi na urokakh anhliiskoi movy [ Understand each other. Practical advice on organizing and conducting collaborative work in English lessons]. Inozemni movy v navchalnykh zakladakh, 3, 82-92, (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Номер

Розділ

Статті