УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДУ ПРОЄКТІВ ЯК ЗАСОБУ РЕАЛІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З БІОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2023.04Ключові слова:
діяльнісний підхід, метод проєктів, освітній процес із біології, проєктна діяльність, STEM-освіта, творчі здібності, шкільний курс біологіїАнотація
У науково-методичній статті розкрито значення використання методу проєктів як засобу реалізації діяльнісного підходу в освітньому процесі з біології, що сприяє розвитку творчого потенціалу здобувачів освіти та є запорукою ефективного навчання учнів. Визначено переваги проєктного навчання як сучасної педагогічної технології. Доведено взаємозв’язок між діяльнісним підходом і проєктним навчанням, які доповнюють один одного та сприяють залученню учнів до активної діяльності, розвитку їхніх практичних навичок, критичного мислення, творчості та самостійності. Розкрито аспекти основних ідей STEM-освіти, ознаки STEM-проєктів та їхні численні переваги, які сприяють навчанню та розвиткові учнів. Схарактеризовано переваги реалізації методу проєктів та надано рекомендації щодо його впровадження в освітньому процесі з предмета. Учителям біології та екології запропоновано відповідно до чинних програм запропоновано тематику навчальних проєктів. Акцентовано на можливостях упровадження STEM-освіти через практичну діяльність учнів, упровадження проєктної технології та реалізації діяльнісного підходу в освітньому процесі з біології та екології. Уперше запропоновано теми STEM-проєктів за інтеграцією та проілюстровано планування роботи над STEM-проєктом.
Посилання
Gruschka, Andreas; Meisel, Michael Über die Kopflosigkeit der Forderung nach Einheit von Kopf, Herz und Hand Pädagogische Korrespondenz (1988) 3, S. 9–24 (deu).
Klymenko, L. O. (2022). Synerhiia mozhlyvostei STEM-osvity u pidvyshchenni fakhovoi kompetentnosti vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin i tekhnolohii [Synergy of the possibilities of STEM education in increasing the professional competence of teachers of natural and mathematical disciplines and technologies]. Veresen, 3 (94), 29–37. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.04 (ukr).
Kartashova, I. I. (2014). Metod proiektiv u navchanni biolohii za novoiu prohramoiu [Project method in teaching biology according to the new program]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk, 47, 8–90. Retrieved from: http://surl.li/hxhbw (ukr).
Kozlenko, O. H. (2018). Proektno-rolova hra z biolohii yak forma realizatsii naskriznoi zmistovoi linii. «Pidpryiemlyvist ta finansova hramotnist»[Project-role game in biology as a form of implementation through pithy line «Enterprise and financial literacy»]. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, 2, 11–19 (ukr).
Liskovych, O. V. (2020). Oblasnyi forum yunykh shanuvalnykiv fizyky ta astronomii yak zasib formuvannia kompetentnostei uchniv u pryrodnychykh naukakh i tekhnolohiiakh [Regional forum of young fans of physics and astronomy as a means of forming students’ competencies in natural sciences and technologies]. Veresen, 4, 2–3 (85–86), 22–35. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.04 (ukr).
Patrykeieva, O. O. (2015). Aktualnist zaprovadzhennia STEM-navchannia v Ukraini [The urgency of introducing STEM education in Ukraine]. Informatsiinyi zbirnyk dlia dyrektora shkoly ta zaviduiuchoho dytiachym sadochkom, 17–10 (41), 53–57. K.: Osvita Ukrainy (ukr).
Polishchuk, N. A. & Kaminska, V. V. (Eds.). (2021). STEM-osvita: naukovo-teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [STEM education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]. Lutsk: Volynskyi IPPO (ukr).
Shkarlet, S. M. (Ed.). (2022). Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Innovatsiina ta proiektna diialnist [Education of Ukraine under martial law. Innovative and project activities]. Kyiv-Chernivtsi: Bukrek (ukr).
Zadorozhnyi, K. M. (2008). Doslidnytska ta proektna diialnist pid chas vyvchennia biolohii [Research and project activities during the study of biology]. Kharkiv: Vydavnycha hrupa «Osnova» (ukr).