УДК 371.213 ORCID: 0000-0002-52 ІНВАРІАНТИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ: ВІД НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ К. Д. УШИНСЬКОГО ДО ВИМОГ СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

  • Тетяна Тихонова МОІППО
  • Марина Домаскіна

Ключові слова:

виховна компетентність учителя, професійна компетентність учителя; професійний саморозвиток учителя; професійний стандарт учителя;спадщина К. Д. Ушинського

Анотація

Професійний саморозвиток учителя є процесом інтеграції зовнішньої професійної підготовки і внутрішнього руху, особистісного становлення людини. Учитель як суб’єкт професійного розвитку завжди орієнтується на зовнішні вимоги, які висуваються суспільством. У статті проведено аналіз, порівняння й визначення інваріантів вимог до професійного саморозвитку вчителя на основі наукових праць К. Д. Ушинського та державних нормативно-освітніх документів (проєкту професійного стандарту вчителя). Виділено особистісно-професійні якості та вміння, які є інваріантними, і які вчитель має постійно розвивати в собі, а саме постійну професійну рефлексію; здатність до навчання впродовж життя; громадянську й соціальну позицію, лідерські якості, власні переконання і характер; виховну компетентність; здатність до планування освітнього процесу та прогнозування його результатів; уміння визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та індивідуальні особливості учнів; емоційно-етичне ставлення до учнів і колег; здатність до творчого пошуку й реалізації нових ідей; здатність до застосування наукових методів пізнання в освітньому процесі.

Посилання

Losjeva, N. M., Streljnikov, V. Ju. (2020). Rozvytok ghotovnosti pedaghoghichnykh pracivnykiv do samovdoskonalennja na osnovi prokhodzhennja korotkoterminovykh kursiv-treninghiv [Development of readiness of pedagogical workers for self-improvement on the basis of passing of short-term training courses]. Imidzh suchasnogho pedaghogha, 1(190), 49–53. DOI: 10.33272/2522-9729-2020-1(190)-49-53 (ukr).

Mitina, L. M. (1998). Psihologiya professionalnogo razvitiya uchitelya [Psychology of professional development of a teacher]. M.: Izd–vo «Flinta» (rus).

Ostapenko, E. O. (2015). Formuvannja ghotovnosti majbutnikh ekonomistiv do profesijnogho samorozvytku [Formation of readiness of future economists for professional self-development]. Candidate’s thesis. Kyjiv: Kyjivsjkyj nacionaljnyj ekonomichnyj universytet imeni Vadyma Ghetjmana (ukr).

Pehota, E. N. (1997). Individualizaciya professionalno-pedagogicheskoj podgotovki uchitelya [Individualization of teacher professional-pedagogical training]. Kiev: Visha shkola (rus).

Pro osvitu. Zakon Ukrainy (2017). [Law of Ukraine «On Education»]. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 38–39, 380. – Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (ukr).

Profesijnyj standart za profesijamy «Vchytelj pochatkovykh klasiv zakladu zaghaljnoji serednjoji osvity», «Vchytelj zakladu zaghaljnoji serednjoji osvity» (Projekt) (2020). [Professional standard by professions «Primary school teacher of general secondary education», «Teacher of general secondary education» (Project)]. – Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovih-klasiv-zzso-vchitel-zzso (ukr).

Semichenko, V. A. (1992). Koncepciya celostnosti i eyo realizaciya v professionalnoj podgotovke budushih uchitelej (psihologo-pedagogicheskij aspekt) [The concept of integrity and its implementation in the training of future teachers (psychological and pedagogical aspect)]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kiev: KGPI im. M. P. Dragomanova (rus).

Slastenin, V. A. (2005). Professionalnoe samorazvitie uchitelya [Professional self-development of a teacher]. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal, 2, 3–12 (rus).

Slyusarev, Yu. V. (1992). Psihologicheskoe soprovozhdenie kak faktor aktivizacii samorazvitiya lichnosti [Psychological support as a factor in activating personal self-development]. Extended abstract of candidate’s thesis. Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburgskij gosudarstvennyj universitet (rus).

Tykhonova, T. V. (2001). Pedaghoghichni umovy profesijnogho samorozvytku majbutnjogho vchytelja informatyky [Pedagogical conditions of professional self-development of the future teacher of computer science]. Candidate’s thesis. Kyjiv: Instytut pedaghoghiky APN Ukrajiny (ukr).

Ushinskij, K. D. (1948a). O polze pedagogicheskoj literatury [About the advantage of pedagogical literature] (Vol. 2). M.–L.: APN RSFSR, 15–41 (rus).

Ushinskij, K. D. (1948b). Tri elementa shkoly [Three elements of the school] (Vol. 2). M.–L.: APN RSFSR, 42–68 (rus).

Ushinskij, K. D. (1948c). Pedagogicheskie sochineniya N. I. Pirogova [Pedagogical works of N. I. Pirogov] (Vol. 3). M.–L.: APN RSFSR, 11–86 (rus).

Ushinskij, K. D. (1948d). Proekt uchitelskoj seminarii [Teacher Seminary Project] (Vol. 2). M. – L.: APN RSFSR, 515–553 (rus).

Ushinskij, K. D. (1948e). Chelovek kak predmet vospitaniya. Tom 1 [Man as a subject of education. Vol. 1] (Vol. 8). M. – L.: APN RSFSR, 11–682 (rus).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-14

Номер

Розділ

Статті