УДК 371.31 + 373.882(063) ORCID iD 0000-0003-2037-036Х ЧИТАННЯ УЧНІВ «НОВОЇ ГРАМОТНОСТІ» І ТРАДИЦІЇ ПОЯСНЮВАЛЬНОГО ЧИТАННЯ КОСТЯНТИНА УШИНСЬКОГО

Автор(и)

  • Галина Гич МОІППО

Ключові слова:

: грамотність, діаграма Гуттенберга, «зізковзування погляду», квазічитання, морфологія читання, «пояснювальне» читання Костянтина Ушинського, «розбите дзеркало», скролінг- та скрімінг-читання, смислове читання, читання, F-і Z-патерни читання.

Анотація

Стаття присвячена аналізу особливостей читацької діяльності учнів «нової грамотності» в умовах формування постграмотності. Читання дітей та підлітків розглядається з погляду «пояснювального» читання Костянтина Ушинського. Наводяться основні практики (традиційні та нові) читання учнів Нової української школі. Представлено результати наукових досліджень щодо специфіки читання дітей нового покоління в умовах переважного використання комп’ютерних технологій і основні способи читацької поведінки дитячо-юнацької аудиторії. Потрактовано основні поняття, які ускладнюють процес читання та розуміння прочитаного (дислексія, ридінгфобія, білінгвізм). Запропоновано основні характеристики «пояснювального», смислового читання учнів ХХІ століття.

Посилання

Gich, G. M. (2019). Uchni Novoyi ukrayinskoyi shkoli yak nosiyi «novoyi gramotnosti» i sub’yekti osvitnogo procesu [Pupils of the New Ukrainian School as bearers of «new literacy» and subjects of the educational process], Mistectvo ta osvita, 1, 5–7 [ukr].

Zhuravlova, I. K. (2016). «Idealnij ekspert», abo roman z chitachem: prodovzhennya trivaye… [«The ideal expert», or an affair with the reader: the continuation continues…]. Chitannya v epohu rozvitku elektronnih resursiv: kniga chi Internet?: materiali nauk.-prakt. konf., 13–14 veresnya. Poltava: PoltNTU [ukr].

Kolesnikova, I. A. (2013). Novaya gramotnost i novaya negramotnost dvadczat pervogo stoletiya [New literacy and new illiteracy of the twenty-first century] Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek, 2, 109–122. – Available at: 10.15393/j5.art.2013.2091 [rus].

Kondakov, I. V. «Zrichitel`»: novyj sub`ekt sovremennoj kultury [«The Seeker»: a new subject of modern culture] – Available at: https://doi.org/10.25281/2072-3156-2016-13-5-516-525 [rus].

Nazarov, M., M., Kovalev, P. A. (2017). Izmeneniya mediasfery i sovremennye praktiki chteniya [Changes in the media sphere and modern reading practices] Socziologicheskie issledovaniya, 2, 84–95. – Available at: https://rucont.ru/efd/587482 [rus].

Pugach, V. N., Klimenko, S. V., & Kabaeva, V. M. (2008). Narusheniya vospriyatiya 3D-prostrantstv pri disgrafii u mladshikh shkol nikov [Disorders of perception of 3D spaces in dysgraphia in junior high school students]. Informaczionnye tekhnologii v obrazovanii. XVIII Mezhdunarodnaya konferencziya-vystavka: Sbornik trudov uchastnikov konferenczii. Ch. I`U, 82–83. M.: MIFI [rus].

Trohimenko, G., & Dragan, R. (2005). Chitannya yak normativna osnova socialnoyi povedinki ditej [Reading as a normative basis of social behavior of children] Svit dityachih bibliotek, 4 (17). – Available at: http://www.chl.kiev.ua/ default.aspx?id=3738 [ukr].

Ushinskij, K. D.(1989). Ped. soch. : V 6 t. [Ped. op.]. M., T. 3 [rus].

Fasolya, A. M. (2012). Model dityachogo chitannya u XXI stolitti [Model of children's reading in the XXI century] Naukovi praci Derzhavnoyi naukovo-pedagogichnoyi biblioteki Ukrayini imeni V. O. Suhomlinskogo, 3, 358–370. – Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/npdnpbc_2012_3_37 [ukr].

Feldshtejn, D. I. (2011). Glubinnye izmeneniya detstva i aktualizacziya psikhologo-pedagogicheskikh problem razvitiya obrazovaniya [Deep changes of childhood and actualization of psychological and pedagogical problems of education development] SPb.: SPbGUP (Izbrannye lekczii Universiteta; Vy`p. 119) [rus].

E`e`l`maa, Yu. (2008) Elektronnyj tekst v literaturnom obrazovanii [Electronic text in literary education]. Literatura,18 [rus].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-14

Номер

Розділ

Статті