THE CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ HEALTHCARE COMPETENCE IN POSTGRADUATE EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.12

Keywords:

educational process, external challenges, personal health care competence, postgraduate pedagogical education, professional teacher standard, teacher’s health care competence, the conditions of uncertainty, training courses, adult education

Abstract

The scientific-methodological article substantiates the relevance of the problem of preserving the health of students and teachers during the educational process and reviews the scientific and psychological-pedagogical literature on the development of health-preserving competence of modern Ukrainian educators in accordance with the New Ukrainian School reform. The purpose of the study is to reveal the features of the development of health-preserving competence of teachers during advanced training courses in the system of postgraduate pedagogical education. The emphasis is placed on the impact of Russian aggression on the health of participants in the educational process. The definition of the concept of the teacher’s health-preserving competence in scientific sources is analyzed, the professional standard of the teacher is taken into account, and the challenges and peculiarities of the work of Ukrainian teachers caused by the transition to distance education and the events of uncertainty in the conditions of the war are taken into account. The actual understanding of the concept of the «teacher's health-preserving competence» is presented, and its interpretation is revealed. The conditions for the development of the teacher’s health-preserving competence are clarified, namely internal (personal health-preserving competence, which acts as a driving force) and external conditions, particularly the need for professional development and external challenges and conditions of uncertainty. The conditions for the development of the teacher’s health-preserving competence in postgraduate education institutions have been clarified. For the development of the personal and professional health-preserving competence of the teacher, scientific and methodological support is offered in the system of postgraduate pedagogical education of Mykolaiv In-Service Teachers Training Institute: the «ProHealth» project; competence-activity-selective modules; and the author’s program of professional development courses for teachers of general secondary education institutions, «The Value-Ethical Component: Health-Preserving Competence of the Teacher».

References

Державний стандарт базової середньої освіти [Текст] [Електронний ресурс]. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text

Коренєва І. М. Вплив дистанційної освіти на здоров’я вчителів: приклад України / І. М. Коренєва, В. І. Самілик // Journal of Innovations and Sustainability. – 2023. – 7 (1), 05. DOI: https://doi.org/10.51599/is.2023.07.01.05

Нікішина Т. О. Відповідальність вчителя – непомічена суспільством: Горбачов [Електронний ресурс] / Т. О. Нікішина // Всеосвіта. – 28 грудня 2022 р. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/c/news/post/79845

Нова українська школа: простір здоров’я. Збереження та зміцнення здоров’я у закладах загальної середньої освіти. Міністерство освіти і науки України. 2021. – Режим доступу: http://surl.li/evxwj

Помилуйко В. Ю. Психологія розвитку ключових компетентностей у дорослому віці / В. Ю. Помилуйко // Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук: 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – 2020. – 541 с. – Режим доступу : http://surl.li/ucaso

Про освіту дорослих [Електронний ресурс] : закон України від 12.01.2023 № 2874-IX. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2874-20#Text

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» [Електронний ресурс] : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020, № 2736. – Режим доступу : http://surl.li/uhjap

Сливінська Т. О. Інформаційно-методичний супровід розвитку стресостійкості учасників освітнього процесу / Т. О. Сливінська, К. Ю. Алхімова, А. В. Кучеренко // Вересень. – 2023. – № 4 (99). – С. 105–114. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.09

Стойкова В. В. Тенденції розвитку освітніх потреб педагогів в умовах глобальних суспільних викликів та загроз / В. В. Стойкова, О. А. Кулешова // Вересень. – 2023. – № 1 (96). – С. 14–31. – Режим доступу : http://surl.li/uheru

Тевкун В. В. Здоров’язбережувальні компетенції – основа професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури [Електронний ресурс] / В. В. Тевкун // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 115. – С. 227–230. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_115_60.

Тютюнник Л. Л. Пропаганда як засіб маніпуляції в умовах війни / Л. Л. Тютюнник // Вісник Національного університету оборони України. – 2023. – № 6 (76). – С. 184–192. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858–23–76–6–184-192

Черушева Г. Б. Вплив онлайн-освіти на здоров’я та фізичний розвиток здобувачів освіти / Г. Б. Черушева, Х. Є. Шавель, О. В. Голуб // Перспективи та інновації науки. – 2023. – №13(31). – С. 395–407.

Шевченко О. М. Особистісна компетентність вчителя як важлива складова його професійного зростання / О. М. Шевченко // Професійна компетентність учителя Нової української школи: формування, розвиток та удосконалення: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 22 травня 2020 р. / за ред. В. М. Чайки. – Тернопіль : 2020. – С. 28–30. – Режим доступу : http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15781/4/conf_prof_komp-%28uchutelja-2021%29.pdf

Шеян М. О. Педагогічні умови розвитку здоровʼязбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс] / М. О. Шеян // Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). – Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Національний університет «Львівська політехніка». – Хмельницький – Львів, 2021. – 330 с. – Режим доступу : https://lpnu.ua/sites/default/files/2021/radaphd/9514/disertaciya-sheyan-marini-oleksandrivni.pdf (Дата звернення 07.06.2024).

Шуляр В. І. Освітньо-безпекове середовище закладу освіти: особливості створення (із досвіду роботи Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти) / В. І. Шуляр, Л. В. Трубнікова, Л. В. Джумська // Вересень. – 2024. – № 2 (101). – С. 3–15. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2024.01

Belinda Agyapong, Gloria Obuobi-Donkor, Lisa Burback, and Yifeng Wei Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review // Envsronmental Research and Public Hearth. 2022 Sep; 19(17): 10706. DOI: 10.3390/ijerph191710706

Published

2024-09-30

Issue

Section

Статті