УМОВИ РОЗВИТКУ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У ЗАКЛАДАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ольга Литвиненко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-8727-2751

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.12

Ключові слова:

здоров’язбережувальна компетентність учителя, зовнішні виклики, курси підвищення кваліфікації, освіта дорослих, освітній процес, особиста здоров’язбережувальна компетентність, післядипломна педагогічна освіта, Професійний стандарт учителя, умови невизначеності

Анотація

У науково-методичній статті обґрунтовано актуальність проблеми та зроблено огляд наукової та психолого-педагогічної літератури щодо розвитку здоров’язбережувальної компетентності сучасного освітянина. Акцентовано на впливові російської агресії на стан здоров’я учасників освітнього процесу. Проаналізовано визначення поняття «здоров’язбережувальна компетентність учителя» в наукових джерелах та потрактовано власне розуміння цього терміна. Розкрито внутрішні та зовнішні умови розвитку особистісної та професійної здоров’язбережувальної компетентності педагога в системі освіти дорослих. Уперше запропоновано науково-методичний супровід професійного розвитку вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти.

Посилання

Державний стандарт базової середньої освіти [Текст] [Електронний ресурс]. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text

Коренєва І. М. Вплив дистанційної освіти на здоров’я вчителів: приклад України / І. М. Коренєва, В. І. Самілик // Journal of Innovations and Sustainability. – 2023. – 7 (1), 05. DOI: https://doi.org/10.51599/is.2023.07.01.05

Нікішина Т. О. Відповідальність вчителя – непомічена суспільством: Горбачов [Електронний ресурс] / Т. О. Нікішина // Всеосвіта. – 28 грудня 2022 р. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/c/news/post/79845

Нова українська школа: простір здоров’я. Збереження та зміцнення здоров’я у закладах загальної середньої освіти. Міністерство освіти і науки України. 2021. – Режим доступу: http://surl.li/evxwj

Помилуйко В. Ю. Психологія розвитку ключових компетентностей у дорослому віці / В. Ю. Помилуйко // Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук: 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Київ : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – 2020. – 541 с. – Режим доступу : http://surl.li/ucaso

Про освіту дорослих [Електронний ресурс] : закон України від 12.01.2023 № 2874-IX. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2874-20#Text

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» [Електронний ресурс] : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020, № 2736. – Режим доступу : http://surl.li/uhjap

Сливінська Т. О. Інформаційно-методичний супровід розвитку стресостійкості учасників освітнього процесу / Т. О. Сливінська, К. Ю. Алхімова, А. В. Кучеренко // Вересень. – 2023. – № 4 (99). – С. 105–114. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.09

Стойкова В. В. Тенденції розвитку освітніх потреб педагогів в умовах глобальних суспільних викликів та загроз / В. В. Стойкова, О. А. Кулешова // Вересень. – 2023. – № 1 (96). – С. 14–31. – Режим доступу : http://surl.li/uheru

Тевкун В. В. Здоров’язбережувальні компетенції – основа професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури [Електронний ресурс] / В. В. Тевкун // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 115. – С. 227–230. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2014_115_60.

Тютюнник Л. Л. Пропаганда як засіб маніпуляції в умовах війни / Л. Л. Тютюнник // Вісник Національного університету оборони України. – 2023. – № 6 (76). – С. 184–192. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858–23–76–6–184-192

Черушева Г. Б. Вплив онлайн-освіти на здоров’я та фізичний розвиток здобувачів освіти / Г. Б. Черушева, Х. Є. Шавель, О. В. Голуб // Перспективи та інновації науки. – 2023. – №13(31). – С. 395–407.

Шевченко О. М. Особистісна компетентність вчителя як важлива складова його професійного зростання / О. М. Шевченко // Професійна компетентність учителя Нової української школи: формування, розвиток та удосконалення: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 22 травня 2020 р. / за ред. В. М. Чайки. – Тернопіль : 2020. – С. 28–30. – Режим доступу : http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15781/4/conf_prof_komp-%28uchutelja-2021%29.pdf

Шеян М. О. Педагогічні умови розвитку здоровʼязбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс] / М. О. Шеян // Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). – Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Національний університет «Львівська політехніка». – Хмельницький – Львів, 2021. – 330 с. – Режим доступу : https://lpnu.ua/sites/default/files/2021/radaphd/9514/disertaciya-sheyan-marini-oleksandrivni.pdf (Дата звернення 07.06.2024).

Шуляр В. І. Освітньо-безпекове середовище закладу освіти: особливості створення (із досвіду роботи Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти) / В. І. Шуляр, Л. В. Трубнікова, Л. В. Джумська // Вересень. – 2024. – № 2 (101). – С. 3–15. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2024.01

Belinda Agyapong, Gloria Obuobi-Donkor, Lisa Burback, and Yifeng Wei Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review // Envsronmental Research and Public Hearth. 2022 Sep; 19(17): 10706. DOI: 10.3390/ijerph191710706

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-30

Номер

Розділ

Статті