ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА

Автор(и)

  • Ірина Чекановська Миколаївська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 3 Миколаївської міської ради Миколаївської області https://orcid.org/0000-0003-3867-8952

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.03

Ключові слова:

емоційний досвід; емоційний інтелект (ЕІ); емпатія; інтелектуальні емоції; керування емоціями; позитивна атмосфера; почуття; управління власними емоціями.

Анотація

У статті розглянуто формування емоційного інтелекту дітей молодшого шкільного віку в умовах становлення Нової української школи. Здійснено аналіз наукових, методичних праць, проаналізовано сучасний підхід до вивчення та визначення емоційного інтелекту, запропоновано його власне бачення. Здійснено акцент на важливості поєднання емоційного й інтелектуального аспектів. Висвітлено специфіку поділу ЕІ на його складові , уточнені їхні переваги й недоліки. За результатами дослідження уточнено поняття «емоційний інтелект». Установлено, що перша взаємодія з навколишнім світом у дитини відбувається через емоції. Розумовий розвиток малечі в подальшому будується за допомогою цих зв’язків. Також комфортне існування в соціумі залежить від уміння виявляти свої емоції, контролювати негатив, визначати емоції інших та виказувати емпатію. Сформульовано рекомендації для вчителів початкових класів та батьків із формування емоційного інтелекту. Розроблено добірку завдань, ігор, вправ і бесід для роботи з учнями 1–2 класів із метою формування ЕІ молодших школярів з урахуванням положень концепції Нової української школи. Продемонстровано досвід роботи над формуванням емоційного інтелекту в учнів молодшого шкільного віку. Розкрито результати експериментального навчання учнів початкових класів із використанням вправ та ігор. Матеріали статті стануть у пригоді вчителям початкових класів під час проведення уроків української мови та інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Подана добірка вправ, бесід та ігор, які можна використати в ході проведення ранкових зустрічей, на перервах, хвилинках відпочинку. Надано рекомендації батькам із формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи.

Посилання

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity, zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. # 87 (ukr).

Dorozh, I. A., Kovalchuk, A. F. (2021) Osoblyvosti profesiino-pedahohichnoho stanovlennia vchytelia pochatkovoi lanky osvity na suchasnomu etapi rozvytku osvity [Features of professional and pedagogical development of primary school teachers at the present stage of educational development] / I. A. Dorozh, A. F. Kovalchuk // Pedahohichna osvita : teoriia i praktyka. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2021-30-198-207 (ukr).

Dolzhanska, Yu. (2020) Rozvyvaiemo emotsiinyi intelekt u ditei [We develop emotional intelligence in children] / Yu. Dolzhanska. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://ranok-school.com/2020/08/16/rozvyvaiemo-emotsijnyj-intelekt-u-ditej/ (ukr).

Holota, A. S. (2021) Rozvytok emotsiinoho intelektu doshkilnykiv: praktychni rekomendatsii [Development of emotional intelligence of preschoolers: practical recommendations] / A. S. Holota. [ Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://ispp.org.ua/2021/02/22/rozvitok-emocijnogo-intelektu-doshkilnikiv-praktichni-rekomendaci%d1%97-golota-a-s/ (ukr).

Ljusin, D. V. (2004) Sovremennye predstavlenija ob jemocional'nom intellekte [Modern ideas of emotional intelligence] / D. V. Ljusin // Social'nyj intellekt: Teorija, izmerenie, issledovanija / pod red. D.V.Ljusina, D.V.Ushakova. M. : Institut psihologii RAN (rus).

Nguen, M. A. (2008) Diagnostika urovnja razvitija jemocional'nogo intellekta starshego doshkol'nika [Diagnostics of the level of development of emotional intelligence of a senior preschooler] / M. A. Nguen // Rebjonok v detskom sadu. – # 1. – S. 83–85 (rus).

Nosenko, E. L. (2003) Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, basic functions] : monohr./ E. L Nosenko, N. V. Kovryha // Kyiv : Vyshcha shkola, – 2003. – S. 126 (ukr).

Savchuk, M. R. (2017) Teoretychni osnovy doslidzhennia emotsiinoho intelektu [Theoretical basis for the advancement of emotional intelligence] / M. R. Savchuk. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5608 (ukr).

Serhiienko, O. O., Vietrova, I. I. (2018) Istoriia rozvytku doslidzhennia emotsiinoho intelektu [History of the development of the study of emotional intelligence] / O. O. Serhiienko, I. I. Vietrova. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.empatia.pro/istoriya-vynyknennya-ei-ta-empatiyi/ (ukr).

Shpak, M. M. (2018) Vikovi osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Age features of development of emotional intelligence of junior schoolchildren] / M. M. Shpak. – S. – 72–77 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Номер

Розділ

Статті