ПРОБЛЕМА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.14Ключові слова:
адаптація професійна, вибір професійний, діагностика професійна, інклюзія, інформування професійне, дитина з особливими освітніми потребами, консультування професійне, профорієнтація, соціалізація, труднощі освітніАнотація
У статті проаналізовано психолого-педагогічні умови проведення профорієнтаційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в закладі освіти. Актуалізовано потребу в проведенні профорієнтаційної роботи зі здобувачами освіти з особливими освітніми потребами. Надано характеристику основних компонентів профорієнтаційної роботи в закладі загальної середньої освіти, що спрямовані на допомогу здобувачам освіти під час вибору майбутньої професії з урахуванням наявних здібностей і психофізичних можливостей. Визначено доцільні форми профорієнтаційної роботи для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, які можна реалізувати в закладі загальної середньої освіти.
Посилання
Bekh, I. D. (2012). Osobystist v dukhovnomu rozvytku [Personality in spiritual development]. K.: Akademvydav (ukr).
Dokuchyna, T. O. (2019). Proforiientatsiina robota z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Vocational guidance work with children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Actual problems of the correctional education,14. DOI: https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-14.92-100 (ukr).
Hrynevych, L., Elkin, O., Kalashnikov, S., Kobernyk, I., Kovtunets, V., Makarenko, O. & Malakhova, O. et al. (2016). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform] (Ed. M Hryshchenko). K.: (ukr).
Hrynshpun, S. S. (2005). Professyonalnaia oryentatsyia shkolnykov v SShA [Professional orientation of schoolchildren in the USA]. Pedahohyka, 9, 65–72 (rus).
Hutsan, L. A. (2015). Suchasnyi analiz form ta metodiv pidhotovky uchnivskoi molodi do vyboru i uspishnoi realizatsii profesiinoi kariery [Modern analysis of forms and methods of preparing students for the choice and successful implementation of a professional career]. Shkilnyi svit, 3 (707) – liutyi, 20–22 (ukr).
Ihnatovych, O. M., Tataurova-Osyka, H. P., & Shevenko, A. M. (2021). Psykholohiia profesiinoi diahnostyky ta profesiinoho konsultuvannia [Psykholohiia profesiinoi diahnostyky ta profesiinoho konsultuvannia]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD (ukr).
Ihnatovych, O. M., Yehorova, Ye. V, Kobchenko, V. V., Lytvynova, N. I., Marchenko, I. B., Merzliakova, O. L. & Syniavskyi, V. V. (2014). Profesiina oriientatsiia [Professional orientation]. (Ed. O. M. Ihnatovych). Kirovohrad: Imeks-LTD (ukr).
Kholland, Dzh. (2002). Teoriia profesiinoho vyboru [Theory of professional choice]. Kyiv: 2002 (ukr).
Klimov, Ye. A. (2010). Psykholohiia profesiinoho samovyznachennia [Psychology of professional self-determination]. K.: Akademiia (ukr).
Myroshnichenko, N. O. (2017). Sotsialno-pedahohichna proforiientatsiia molodi z invalidnistiu v umovakh reabilitatsiinoho zakladu [Social and pedagogical career guidance of youth with disabilities in the conditions of a rehabilitation institution]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 11: Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika, 62–68 (ukr).
Natsionalna stratehiia zi stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini. https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/bezbaryernist/naczionalna-strategiya-zi-stvorennya-bezbaryernogo-prostoru-v-ukrayini/ (ukr).
On the approval of the National Strategy for the creation of a barrier-free space in Ukraine for the period up to 2030. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua ›
Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated July 2, 1995 №. 159 / 30 / 1526. On approval of the Regulation on professional orientation of young people studying. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua › z0198-95 (ukr).
Order of the Ministry of Labor and Social Policy of Ukraine dated December 29, 2004 № 336 On approval of Issue 1 «Professions of employees that are common to all types of economic activity» of the Handbook of qualification characteristics of employee professions. Document v0336203-04, current version dated September 22, 2015, basis - v0951739-15 Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua › v0336203-04 (ukr).
Shevchenko, P. I. (2009) Trudove vykhovannia v istorii rozvytku shkoly [Labor education in the history of school development]. Kryvyi Rih (ukr).
Sokurenko, O. O., Smola, O. M. (2022). Methodical collection «Immersion in the world of emotions» within the project «Theatrical Pedagogy» [Methodical collection «Immersion in the world of emotions» within the project «Theatrical pedagogy»]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Vasylieva, L. P. (2012). Profesiina reabilitatsiia: proforiientatsiia ta vidbir na profesiine navchannia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Vocational rehabilitation: vocational guidance and selection for vocational training of persons with special educational needs]. Mykolaiv: Pedahohika (ukr).
Zakatnov, D. O. (2009). Profesiina oriientatsiia. Stan i problemy profesiinoi oriientatsii [Professional orientation. State and problems of professional orientation]. Vse dlia vchytelia, 7/8, 3–8 (ukr).